hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klikkertrening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Klikkertrening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mix1

Norway

Skrevet - 09/01/2003 :  22:37:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
  • Noen som driver med klikkertrening av hest her?

• Hva er egentlig klikkertrening?

• Har klikkertrening og Natural Horsemanship noe med hverandre å gjøre?

• Hvorfor trener man klikkertrening? Hva oppnår man?

Vet du hva dette er, og/eller har erfaringer med egen hest eller kjenner til andre som driver med dette så er det bare å skrive..

Mix1, Administrator hestemarked.no

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2003 :  22:51:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen erfaring med dette selv, men fant en side på nett hvor det står om "Klikkertrening for hester". Ta en titt på linkesiden som er linket opp nederst på siden. Endel morsomme kunster hestene kan og sånt..

--
spoff
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 09/01/2003 :  23:06:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke brukt klikker på hest, bare på hund. Prinsippene er like. Klikkelyden er et positivt signal. Fordelen er mer presist tidspungt for ros. Man må begynne med å trene inn klikket, slik at hesten lærer hva klikket betyr. Man bruker også en stick (lang "pinne") som man kan bruke til å styre med. Som en begynnelse for å trene inn disse to elementene kan man få hesten til å snuse på pinnen, klikke og gi godbit/ros. Dette gjentas flere ganger, til man ser at hesten forstår hva som utløser klikket, som igjen utløser den positive forsterkeren (godbiten). Etter hvert kan man forsinke den siste stimulansen (godbit) og bare gi av og til. Hesten er da så rutinert med klikket at den ikke trenger mer oppmuntring, klikket er nok. Jeg vet at mange er mot godbittrening, men ved rett/presis bruk er det veldig motiverende. Forsterking som stemme og kos er ofte for svakt. Hesten trenger bare å skille mellom når man trener klikker og når man gjør andre ting. Det kan man godt kreve at den skal forstå, de er ikke dumme. Senere bruker man sticken/klikkeren til å trene inn hva man har behov for. Klikkeren er veldig bra ved kommandoer på avstand. Da får den belønningen sin selv om man står ti meter unna.
Håper dette gir litt mening, det er ikke så lett å gi en kort forklaring...
Gå til toppen av siden

randik

Norway

Skrevet - 10/01/2003 :  20:58:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
Jeg har klikker og har testet ut klikker på hesten min, og på en annen som jeg hadde på for.

Jeg synst det funka kjempe bra, hestene brukte ikke lang tid på å forstå at når jeg klikket så hadde de gjort noe bra.

Ved hjelp av dette klarte jeg å få hestene til å gjøre ting de ikke hadde turt før osv.

den ene som hata plast, kunne jeg til slutt putte hodet nedi en søppel sekk osv.

jeg trener ikke aktivt med det.. men jeg tror dette er en ok måte å trene på.

Det jeg er litt skeptisk på er at med denne metoden blir det mye mating fra hånda, og jeg synst ikke det er så bra å gi hester alt for mye mat fra hendene...( man kan kanskje legge maten på bakken, men det har ikke jeg prøvd)

Om dette er nh eller ikke er det litt debatt om.

¨Men jeg hørte da jeg starta med det, at det ikke var nh pga at jeg gav belønning i form av snop, så jeg vet ikke helt...

Det du oppnår med klikker trening, er at hesten tilslutt skjønner at hver gang den hører klikker lyden, får den en belønning.
Så da vil hesten gjøre alt for at du skal klikke og den skal få snop...

Og dette kan du bruke til å lære hesten kunster, eller mer nyttige ting...

Det viktige med klikker er å klikke med en gang hesten gjør rett!

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  17:53:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klikker minner litt om hjernevasking synes jeg. Jeg har ingen ting i mot klikker, det er en form for operativ betinget læring. Tror den kan være veldig effektiv. Jeg leste en artikkel om hvordan soldater ble opplært (hjernevasket) til å skyte andre mennesker. Det er jo unaturlig for et normalt menneske å ønske å drepe et annet menneske. Denne opplæringa minnet meg veldig om metoden jeg selv har brukt, særlig på hundene mine. Jeg synes det var litt skremmende, men det spørs jo om det blir brukt fornuftig da... Litt forskjell på å skyte en mann, og å lære hva "på plass" betyr lissom... Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2003 :  21:08:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg har trenet med klikker med hunden min... Ikke paa hester fordi jeg ble raadet til aa IKKE gjoere det! Man skal kunne det veldig godt hvis man skal drive med klikkertrening paa hester i.o.m. at man maa vaere saa lynkjapp med aa klikke i riktig oeyeblikk - altsaa da hesten gjoer det man ville, riktig. Hvis man ikke klikker akkurat da den gjoer det, kan det ofte oppfattes feil fra hesten. Sikkert mange som kan lykkes med det, men jeg valgte altsaa aa ikke gjoere det siden mange anbefalte meg og ikke gjoere det. Vil vaere sikker paa at jeg kan noe og kan utfoere det riktig foer jeg begynner med det paa hesten, evt. faa hjelp fra en proff slik at ikke hesten kan ta "skade" av det! Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 25/02/2003 :  16:34:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurer: Hva er *egentlig* forskjellen mellom å klikke og å si "flink hest" med blid stemme? Eller "bollefia" for den del.. Har forresten absolutt ingen erfaring med dette. Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Skrevet - 25/02/2003 :  18:57:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff....

Det var en virkelig fin siden du hadde funnet :)
Der lærte jeg en hel masse.. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre nå jeg skal ned i stallen etterpå.. Jeg gleder jeg allerede..
Igjen TUSEN TAKK :)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  19:24:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kom over en lang og innholdsrik debatt om klikkertrening på Heste-Nettet.dk. De som er interessert i klikker kan jo ta en titt på den.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Hilde M

Skrevet - 07/03/2003 :  10:50:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, her var mange artige tanker om klikkertrening. Takker til Spoff som anbefaler sidene mine.

Ja, jeg driver aktivt med klikkertrening på hest, og det er en kjempefin hjelp i innlæring. Det er ikke noen som helst form for hjernevasking, det er en motivasjonsprosess. Jeg ser en her dessverre sier at man etterhvert kan droppe godbiten og fortsette og klikke, og dette er helt feil. Har du lært hesten at klikket betyr godis så betyr det godis HVER GANG!. Man slutter gradvis å klikke, ikke å gi godbit. Det var også en som var anbefalt å ikke bruke klikker på hesten, men på hunden.. fordi på hesten må man være så pinlig nøyaktig når man klikker, for ikke å klikke feil... man må vel det med hunden også? Hundene lærer jo akkurat det samme, at klikket betyr godis, så man bør vel være pinlig nøyaktig her også ? Eller er det ikke så viktig at hundene lærer feil ting ?

Klikkertrening er et innlæringshjelpemiddel som går på at man bruker et markeringssignal, klikk eller ord eller lignende, som dyret har lært betyr godis (Ellre noe annet) Det som skjer er at dyret blir mer motivert for arbeid, og at man kan klare å markere nettopp det man ønsker dyret skal utføre. Siden dyret får godis, betyr det at det prøver å gjenta det som ga klikkerlyden. Mange er redde for at hestene skal begynne å bite ol pga godbit fra hånden, men en godt klikkertrent hest er en hest som er meget veloppdragen rundt matg , den lærer at mas og sure miner IKKE fører til godbit, og gjør derfor heller ikke det. Har klikket et stort antall hester og har til gode å oppleve bitende hester ut fra det.

KLikkertrening er egentlig vanskelig å bedrive uten samtidig å bedrive NH, pga prinsippene som ligger bak klikkertrening, nemlig innlæringsteorien, har samme bakgrunn som NH. Under klikker hører ingen form for straff hjeme, og hele prinsippet rundt klikkertrening ligger også i NH. Mange NH trenere mener godbit ikke hører inn i hestetrening fordi det ikke er naturlig for hester å gi hverandre godteri, men det er ikke naturlig for hestene å ri hverandre heller, så det blir et litt tamt argument. Andre NH trenere mener at siden mat er sånn en stor motivator, er det meget positivt for hesten å bruke, og derfor fullt akseptert. Som qlt annet, tusen forskjellige meninger. Men NH og klikkertrening er absolut innen hverandre.

Klikkertrening blir utført pga den store motivasjonen den har på hestene, og pga den gir oss en unik mulighet til å fortelle hesten akkurat når den gjorde noe riktig ;) MAn oppnår en hest som trives med å arbeide, og som jobber for å finne løsningen, man får en hest som i stedet for å gå i mot deg når ikek den forstår, jobber med å finne ut hva du ønsker. En motivert og arbeidsom hest.

Heidi
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  12:36:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja spoff, takk for tipset, jeg leste på sidene og fant dem superinteressante!!!

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 12/03/2003 :  16:47:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man trener klikker med hund kutter man ut både klikkeren og godbitene etter innlæringen. Når hunden kan kommandoen vet den om den utfører det den blir bedt om eller ikke. Senere får den klikk/godbit bare av og til. Når man skal bruke de innlærte øvelsene f. eks. på lydighetsstevne kan man jo ikke drive på å klikke og fore bikkja inne i ringen med dommeren, da får man vel alle null på alle øvelsene tror jeg...? Det er jo ikke så kult. Men når man er ferdige i ringen er det selvfølgelig fritt frem for gobiter og klikker igjen.

Mente ikke bokstavelig at klikker er hjernevasking. Jeg mente bare at prinsippene med betinget læring (psykologien som ligger bak) er veldig lik det som blir brukt hos kamikaseflyvere, og de soldatene er vel hjernevasket... Om jeg mente seriøst at det var hjernevasking, ville jeg seff. ikke gjort det med mine hunder...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/05/2003 :  12:46:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Lurte bare på hva dere klikker med.
En sånn vanlig "klikker" som man får kjøpt på dyrebutikk osv. eller lager dere en spesiell lyd?
I tilfelle hvilken lyd (den bør vel helst ikke være så lett å gjenskape for gud og hvermann slik at heste oppfatter klikk når det ikke er det osv.!?)

Guro
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 08/05/2003 :  13:10:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!!
Klikkertrening er kjempeeffektivt for innlæring fordi de får så lyst til å gjøre det som er riktig...
Jeg har ikke forsøkt på hest, men både hunden og katta mi måtte gjennomgå etter at jeg hadde lånt meg en video om evnet...
Katta kan nå både rulle rundt, gå fot og sitte. Det vil si at ho skjønner komandoene og hun gjør de vist hun har nok lyst på en gobitt...
Hunden derimot syns i utgangspunktet at det er så gøy å trene at hun trengte klikkeren kun når hun skulle ha innlæring av å gå over/under hindere ol.. Etter det gjorde hun det for å få ros.
Jeg brukte et syltetøy lokk. Det blir en fin lyd når man trykker på midten... Det er sikkert bedre å kjøpe en ordentlig klikker dersom man har tenkt å fortsette med treningen. Det kan være litt knøvlat å holde lokket i hånda...
Hadde jeg hatt hest nå ville jeg garantert forsøkt klikkertrening på den. Det er en positiv treningsform som det blir mindre irettsetting og heller mye ros. Derfor er det så effektivt på ting de er engstelige for.
At man gjør det feil blir nok tilgitt av hesten og da er det bare å forsøke på nytt. Det er sant at man må være snar å klikke, men det gjelder uansett hvilket dyr man trener...
Gå til toppen av siden

netland

Norway

Skrevet - 09/05/2003 :  17:02:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
dette høres ut som veldig bra treningsmetode..
har vært inne på sidene som spoff har annbefalt og det stod masse interessant der og skjente meg igjenn i mye=)
men hvor går det ann å få tak i slike "klikkere"??? er det noen som vet??

*K*

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 09/05/2003 :  23:57:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener å ha sett de på Canis sine sider, Men bare for å prøve om dette er noe for deg anbefaler jeg deg å prøve syltetøylokk først.
Klikkeren er ganske dyr hvist du ikke blir å bruke den noe særlig og lokket følger jo med på syltetøyglasset...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.