hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye skal jeg gi?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hvor mye skal jeg gi?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  23:49:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Som jeg har informert de fleste om her nå, så skal jeg da få hest på fôr MEN! Jeg er så nysgjerrig på hva jeg skal gi han til de forskjellige måltidene! Nå får han:
Frokost: 2liter grisefôr(jepp du leste rett), halv liter gull
Middag: to liter betfôr(for å holde vekten oppe)
Kvelds: samme som frokost.
Er ikke dette veldig mye?

Så sa eieren til meg at hvis jeg skulle bruke han hver dag, så kunne jeg ha en og en halv liter med grisefôr(eller bygg) til frokost og kvelds, og en liter havre eller gull. Hun var ikke sikker på betfôret, men det ser jeg an. Hva syns dere burde være en passelig mengde?

Det blir longering en dag i uken, bane to og tur resten, om det hjelper på;)

Edit for å si at han blir ikke brukt så mye nå av eier pga tidsmangel.

http://www.home.no/krailien
Redigert av - JiviDream den 21/07/2006 23:50:46

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 21/07/2006 :  23:55:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det var mye betfor??!! Og det var ferdig vannet håper jeg??
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  00:00:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
hvor stor er hesten da?? ikke noe høy??

Pedro & Casper
ri så fort du kan, men ikke for fort;)

en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  00:12:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Synes også det var for mye betfor, og grisefor er vel ikke så bra å gi til hest (det fikk ihvertfall jeg beskjed om da jeg tenkte på å gi det til min hest i en periode hun var for tynn), det finnes annen type kraftfor beregnet på hest, som får hesten til å legge på seg (eks bygg).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  01:00:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh - hva slags hest er dette??
(Rase, størrelse, vekt + hva slags bruk?)

Høres for meg ut som en litt merkelig fòring, men så har jeg hatt hester som klarer seg med noen kilo høy og max 1/2 l havre morgen og kveld - og om sommeren er gress mer enn nok.
"Tilleggsfòr" er saltstein og gulrøtter....
Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  01:34:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
jeg gir til ponnien min som er halt og ikke ris:

2 epler
1 banan
plusstilskudd (sånn hvit boks med grønt lokk) halv kopp
litt under en t-skje !KKE TOPPA!!
havsalt ca 1 spiseskje
og en spiseskje ølgjær

pluss at han har saltstein;)

Casper Pedro

sånn er det bare
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  02:17:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kutt ut grisepelletsen du.. Og erstatt det hele med f.eks Energi eller Gull som han alt får..

2 Liter betfôr får jeg håpe er ferdig svellet for 2 liter tørt blir fryktelig mye mat.

Betfôr er absolutt kjekt å gi, men altså, all overskuddsenergi hesten klarer å nyttiggjøre seg og som ikke går rett i topplokket og gjør de så heite at de trener det av seg, vil jo legge seg et sted. Om hesten er tynn ville jeg uansett rase minsket den totale rasjon kraftfôr i volum, satt hesten på mye høy (fri tilgang er best) og gjerne brukt litt olje. Olje er mye energi på lite volum og et meget godt formiddel til hest.

Husk også vitamineralblanding dersom du velger å fôre lite eller ingenting av "ferdigfôr" som har en vitamin og mineralbalanse allerede.

Om du er i tvil bør du søke råd hos noen som kan sette opp en fôrplan til deg basert på mye mer informasjon enn det du skriver her. Da vil du få en fôrplan tilpasset din hest og lagt opp til en best mulig fordøyelse. Altfor mange hester har en dårlig fôrplan selv om de tilsynelatende ser helt ok ut. Overskudd er ofte like ille som underskudd på ting. Dersom du ikke søker råd av fôreksperter råder jeg deg til å "safe" og bruke ferdige produkter ment for din hestetype. Da er det begrenset hvor galt det kan bli om du følger det forhandleren anbefaler (eh ikke helt, gi mer høy og litt mindre kraft enn de anbefaler, NF anbefaler faktisk 6 kg høy til hest på 500 kg eller noe og det er skrekkelig lite).

Salt er forresten også veldig viktig ja, og hester trenger ofte langt mer salt enn folk tror. Hester i trening klarer i få tilfeller å få i seg nok salt via saltstein og bør tilføres dette i fôret.

Forøvrig en liten kjepphest jeg har; la nå ikke gampa gå på beite i det uendelige uten vitamineralblandinger...

Redigert av - xxxoooxxx den 22/07/2006 02:19:11 Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  02:32:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
jepp
sånn er det bare
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  11:05:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes det var mye betfor??!! Og det var ferdig vannet håper jeg??

Opprinnelig postet av Norm Rigel

Det er ferdig blandet ja.Og jeg er helt enig, syns det var veldig mye

Kopi av melding:
Eh - hva slags hest er dette??
(Rase, størrelse, vekt + hva slags bruk?)

Opprinnelig postet av T.Boysen

Han er kaldblods, 160cm, ikke sikker på vekten.. Har blitt brukt til trav, men det siste året bare riding.
Har heller ikke fått vite hvor mye høy han får.

Men hva syns dere om denne fôrplanen;
Frokost: 1l gull 1l havre
Middag: (ikke sikker på hvor mye betfôr man kan gi??)
Kvelds: samme som frokost.
Er det en okei fôrplan sånn i utgangspunktet, når jeg finner ut hvor mye han skal ha til middag? Det var det eieren til ene hesten jeg steller sa jeg kunne prøve på.. Saltstein! Det skal jeg huske!(og tilskudd i fôret)

http://www.home.no/krailien
Redigert av - JiviDream den 22/07/2006 11:08:12 Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  14:49:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Hvis han ikke blir brukt veldig mye er 1l gull og 1l havre til både frokost og kvelds for mye synes jeg. Husk at det er for som gir veldig mye energi. Gir gull til fjordhoppa mi, og hun får veldig mye energi utav det, og hun blir brukt hver dag( en fridag i uka), og av og til opp til to ganger om dagen. Husk at overforing ikke er bra, grunnet fare for kolikk og forfangenhet.

Men jeg har ikke sett hesten. vet ikke hvor mye hesten skal brukes, evt hva den skal brukes til, vekt osv så du burde heller få en som har peiling til å hjelpe deg å sette opp for plan. En du kjenner kanskje, som vet litt mer om hesten?

Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  14:53:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Hva skal du bruke hesten til da?

Enig at det var ganske mye betfòr. Du trenger vel ikke gull om det bare er på hobbybasis?

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  17:53:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
I begynnelsen blir det bare tur og longering, kjøring når vi får lånt vogn. Skal brukes på dressurtimer 1 dag i uka etterhvert, og sprangtime 1 gang hver fjortende dag, så øker jeg den til en gang i uken. Den får forresten 6-8 kg høy hver dag. Den eneste jeg vet om som kjenner denne hesten, er eieren, og det er hun som har den fôrplanen. Derfor er jeg litt rådløs!
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.