hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - noen som har erfaring med et slikt lærbitt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 noen som har erfaring med et slikt lærbitt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kurre

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  00:02:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Harneshaug...indianere er ikke et ideal å følge med henblikk på utstyr...ettersom jeg har hørt drev de med riktige buseting med hestene sine...

Var forresten ei som red World Cup finale i hopping på slikt bitt.
Husker ikke lenger hva hun het...tenke...Beezie Patterson eller Madden eller noe slikt?
Stoor fuks,fra statene...Lekker hest,men så VELDIG snålt ut da hun spratt rundt uten hodelag...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  00:06:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm... Ikke Sølvpilen eller Månestråle i alle fall! De fannt ALDRI på buseting med hestene sine, de var så snille så (-:
Men red hun bra da, selv om det så snålt ut? Det er vel ikke så nøye hvordan det ser ut, eller er det? Hadde uansett vært litt gøy å prøve. I en liten innhengning på en liten øde øy skulle det vel gå (-;

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 22/07/2006 :  08:19:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Synes det så tykt ut også. Hvor stramt må man ha det rundt underkjeven da?

Harneshaug sa: Indianerne red jo slik før, har aldri prøvd det selv men kanskje det kunne funket uten å være ubehagelig for hesten.

Du har jo sett Horse Encyclopedia? Hva var det han fortalte om den ene stammen som snurpa underkjeven fast med et stramt tau. ævve tenkte nå jeg. Hvis det er slik de red hestene, så vil ikke jeg være indianer likevel..

Bare et lite sidesprang her: Sa du at du rir med bitt du også?
Synes å huske at det var en viss fersk Harneshaug som ga inntrykk at hun var helt imot bitt og bare red med BB. Misforsto jeg? (måtte bare trekke fram litt gammelt jeg og

Jeg vil jo være åpen for det meste, så kanskje jeg skulle bestilt en sånn en. Og se om jeg ville putta den inn i en hestemunn eller ikke.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  09:02:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda,damen red bra hun!
Det så riktig hyggelig ut så vidt jeg husker,kommer ikke lenger på hvorfor hun gjorde det....de nevnte en eller annen grunn,men er noen år siden og gullfiskhjernen min den

Hadde alle indianere vært som Sølvpilen og Månestråle hadde det ikke vært mye problemer...ei heller om alle kåbbåiene var som Falk...(var det ikke det han het den blonde tingen? jodda,leste det jeg også ja...)

men fakta opplysninger om tau surret rundt underkjever,rygger ridd til det ikke var hud igjen under teppet....er nok nærmere sannheten enn historiene i dette akk så utmerkede bladet.Hva var det nå den lille hunden het ogjen da??

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  10:17:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Min hest skal ikke være prøvekanin får et sånnt bitt. Det får noen andres hest være :P
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  15:11:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Carambee; DEN går ikke nei! Aldri sagt at jeg ikke rir med bitt.. Det har jeg alltid gjort. Men jeg rir også med BB og jeg veksler mellom de. Det var diskusjoner en gang om at noen syntes BB var dårlig i forhold til Sidepull (-:
Det ligger masse bilder i galleriet mitt og det er bitt på alle ridebildene (nesten) så det ville jo være dumt av meg å si !
Neifa, jeg har ingenting i mot normal bruk av normale bitt, blir litt svett av slike "sykkelkjeder", Mikmar osv. men jeg bruker 2 og 3-delt trinse/muffebitt på alle mine 3.
De 2 store rir jeg i tillegg på BB, men er ikke dårligre enn at jeg innrømmer at jeg har gitt opp BB når jeg prøver å trene 600 kg pinnstiv traver i dressur (-; Har tom. 1 hodelag med nesereim iiiiikk!

Kan godt hende at denne "skinn-gjennom-munnen" tingen ikke fungerer i det hele tatt, men hadde slett ikke hatt noe imot å prøvd! Hvor mye skade kan det gjøre å prøve? Funker det ikke er man jo en erfaring rikere(-:

Kåbbåien Falk ja! Ser ut AKKURAT som min kåbbåi Frank, gubben altså (-: Bortsett fra at han overhodet ikke er noen kåbbåi, men men...
Månestråle var min store heltinne. Vakker, flink, snarrådig, flink å ri ... drømme drømme....
Husker ikke hva hunden het men den ene av de to kompisene, den tynne het i alle fall Ted. Var et hiva blad det der... Skal spørre gubben han er enda større Sølvpilen-ekspert

Kurre

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  15:44:52  Vis profil  Svar med kopi av melding

carambee

Skrevet - 22/07/2006 :  15:54:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Sjønner Harneshaug. Du hadde jo nettopp sett Nevzorov filmen den gang. Husker du var ganske... ehm oppbrakt når det gjelder bittbruk. Og jeg trodde faktisk at du mente du aldri red med bitt...

Har du NESEREIM på hodelaget? Du er jo steingal! Din mishandler!!! Du skulle ikke hatt hest"!!!

Og enda mer OT. Var inne på Mikmar sida idag igjen... Kikka på flere av filmene. Og nesten alt de prater om er hvor bra bittet er til å få hesten til å bøye hodet ned.
Der mente de altså at hodet til hesten måtte lures i den posisjonen for at hesten skulle jobbe rett med kroppen. Flinke hestemennesker altså.
Får nesten tårer i øya når jeg ser det bittet. Det ser så SVÆRT ut.

,Hilsen renate som skal lære seg å ri uten noe en vakker dag (ja tenkte å ha klær på og hjelm da, men hesten skal ikke ha hodelag )

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  21:59:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var jeg, kvalm rett og slett... det var jo film og ikke arrangert. Utrolig sterkt og jeg må si at den henger godt fast i netthinnen. Jeg røsker i alle fall aldri i bittet mer!

Da kan vi ri side om side Renate, om du dropper klærne og rir BARE med hjelm skal jeg straks investere i et Mikmar slik at jeg omsider får denne digre sta gampen til å senke hodet (-;
Nei uff... (mikmar altså, ikke du hi hi) Jeg får vel gjøre det på den mest tungvindte måten, med trinsebitt og år med jobbing...
Men siden jeg er så nyskjerrig blir jeg nok nødt å prøve dette lærbittet, funker det ikke kan jeg surre fast gubben i senga med det!

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  22:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hette ikke hunden Tinka?
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  22:05:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det var den hesteleksikon-filmen jeg så ja. Jeg fikk fnatt av gubben, som først forteller hvor forjævelig han synes stangbitt er, og 10 minutter senere rir rundt på et selv - ikke det jeg fikk fnatt av, men den grensesløse generaliseringen.

Men angående indianerne var jeg helt enig.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  22:29:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehm... tror ikke det nei... helt garantert at han ikke red rundt med noe stangbitt, samme kan det være, du har ikke helt skjønt poenget med filmen om det du satt og irriterte deg over var mannen! Jeg fant uendelig mye annet å irritere meg over der, litt synd at ikke du også gjorde det.
Når det likevel sporer av her vil jeg bare si at for å kunne ha forutsetninger for å forstå filmen må man tenke litt over hvor den er laget. russere har et helt annet språk enn oss, jeg mener ikke ordlyden, men måten å fortelle på. Det er mye mer fargerikt og billedlig, selv om noen av sammenligningene der (som denne røde jockyen) var overdreven i våre øyne, hadde jeg ingen problem med å se forbi dette og skjønne budskapet.
Ikke trenger man å være mot bitt heller for å ha nytte av å vite hvordan de fungerer. Nå skal vi ikke ha noen ny debatt om denne filmen, var ikke jeg som tok det opp, men man kan vel velge selv hva man vil se og tro på uten å få høre at det bare er tull.
Det er også stor forskjell i hesteholdet her og i Russland, det han viste var FAKTISKE forhold, klarer du bare å irritere deg over mannen og ikke ha fokuset på hestene og det han (noe billidlig) prøver å formidle så er det for så vidt greit for meg.
Jeg ble i alle fall påvirket av brutelt bittbruk, hysterisk pisking (tom av barn!), hester misshandlet på sprangbanen som fortvilet prøver å slippe unna mens publikum hiver seg mot gjerdet hoiende og roper engasjert for å drive hesten inn igjen på banen, løpshester som faller om som de ikke ofrer ei kule på, barre stikker og lar de blø tom, hester som står svette og utmattet med blødende munn etter race....

Uff... nei, nå bærer det avsted med meg igjen. Kanskje jeg er lettpåvirkelig og naiv men i min verden behandles ikke hester slik. Nå er jo min verden her ute på øya liten da (-;
Kan ikke jeg få være opprørt over denne filmen i fred da? Lover å ikke pakke det på dere flere ganger ...

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  22:43:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
den "hunden" var vel en puma, og het Tinka

Tja, kan lærbitt være så ille? Det vil jo forme seg anatomisk etter hestens munn etterhvert, i mine tanker, hvertfall.

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  22:57:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
JA, det var Tinka og det var en puma hi hi hi... genialt Miriam! Den stellte alltid i stand kaos... Sprang ut når de gjmte seg, forsvant og greier (-:

Ang. bittet var det akkurat det samme jeg tenkte, men jeg skal prøve det og så skal jeg hovere om det funker, funker det ikke holder jeg bare fred (-;
Neida bare tuller, men tror nok jeg bestiller et slikt av ren skjær nyskjerrighet...

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  23:29:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jo, han red rundt med stangbitt, dvs. på en kandar eller lignende. Jeg orker ikke gå og hente DVD-en nå, men han gjør det - og sier han gjør det for å vise at øvelsene hans også kan gjøres med bitt. Tror det er i del 2, faktisk, men ikke sikker, vet bare at -det- gjorde han.

Jeg vil ikke si det finnes en riktig tolkning av filmen, hverken min eller din. Jeg så noen gode poeng, og andre som rett og slett bare var begredelig generalisering. Jeg kan også lage film, og sette inn alt jævelig jeg ser og si at slik gjør alle. Spesielt sportsmennesker, jenter, engelskmenn og dumme blondiner.

(Akkurat som at jeg i går så en lærefilm med en kjent islandshestrytter. Kommentatoren sa veldig mye bra iht. hvordan ting skal være, men det filmen viste var noe totalt annerledes. Der kommentatoren snakket om at det var viktig å sitte loddrett, selv i volte, satt rytteren i en klassisk motorsykkelsits. Der kommentatoren snakket om fin tøyleføring, gapte og kjempet hesten verre ..).
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.