hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Føll som 3 åring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Føll som 3 åring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  22:24:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
En jeg kjenner bedekket 2 års merra si i år. Fjordhoppe. Hun har gode resultater fra unghestskue (1 9'er, 2 7'ere, resten 8). Han ville bedekke henne i år slik at hun føllet når hun var 3 år. Dette fordi han ville satse fullt og helt på kjøretrening og senere innridning når hun var 3-4-5 år.

Hva synes dere om at en unghoppe på 3 år blir mor?

www.hestene.no

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  22:29:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Synes det er ALTFOR tidlig! Men veit flere gjør det. Jeg ville ihvertfall aldri gjort det. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  22:58:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er for tidlig.
Jeg syntes jeg var på kanten selv med å bedekke 3-årshoppe...(føller altså som 4-åring)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  23:26:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Eg veit om ein som hadde merra si (og mor hennar) med på slepp, då Heidi (mor til Regina) gjekk på slepp. Dattera var 2 år. Etter ein månad tok han heim den yngste, då der var veldig mange som komenterte at ho var for ung.

Synes det er ALT for tidleg, og eg er eining. Synes det er litt tidleg som 3åringar også..

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Amor_Faks

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  00:12:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Ja d er en smule tidli. Vet faktisk om en hoppe på 2 år som føllet i går. Var 1 år når hun ble drektig. Var ett uhell, men uansett fælt.
Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  01:18:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
I fjor fikk jeg forespørsel om å bruke Kremlin på ei 2-årshoppe.
Eierne av hoppa hadde rådført seg med oppdretteren de kjøpte den av, samt en av de andre hingste-eierne her nrod, og begge mente det var fult ut forsvarlig å bedekke den.
Det fikk i hvertfall jeg fortalt av hoppe-eieren.

Selv syntes jeg det var såpass drøyt at jeg valgte å si nei.

Skjønner ikke hvorfor folk har det så travelt.
Skjønner de ikke at det kan skade hoppas utvikling å bli bedekt så tidlig?
Ei 2-årshoppe er da stadig i utvikling, og langt ifra ferdig "utvokst".

Når det er sagt, så har jeg i år sagt nei til ei 3-årshoppe, da jeg synes den er alt for lite utvikla...
Synes det er bedre å si nei, enn å avle på hester som helt klart ikke er klare til å settes inn i avelen.
Mulig jeg er litt for vanskelig, men jeg ønsker ikke å bidra til å skade en hest...

Anette Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  02:45:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Syns 4-6 er OK alder å bedekke på. Men avlshopper bedekkes gjerne tidligere, men jeg hadde foretrukket alder fra 8, da er vertfall hesten gamel nok-gjerne litt for men
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 20/07/2006 02:46:42 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  10:17:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Fint å se at andre er enige. :) Pånnisen min skal ikke bli mor før hun er 5, det har jeg allerede bestemt!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  12:00:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
2 er tidlig, men 3 år kan jeg i noen tilfeller forsvare. :-) Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  15:06:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Synes også det blir altfor tidlig. Spesielt om det er på raser som er senere utviklet enn andre. Som for eksempel fjordingen.
Ville ikke bedekkt en hoppe før den var minst 5-6 år, fordi jeg synes de skal få være "barn" selv først, og ville ikke latt noen bedekke med min hingst heller før den alderen.
Så anettex, jeg synes ikke du er vanskelig :) Eventuelt så får vi være vanskelige sammen da :)

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  15:24:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Kommer ikke på ifarta hvor jeg hørte det, muligens på Mixen? Nei vett ikke..

Noen bedekker unghoppene så dem holder seg under ponnigrensa/et bestemt mål, noe i den durren (?) For meg så høres det bare sykt ut, som du Speedy sier: La hesten få være barn-før den får barn selv!

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 20/07/2006 15:25:40 Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  15:33:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Noen bedekker unghoppene så dem holder seg under ponnigrensa/et bestemt mål, noe i den durren (?)
Opprinnelig postet av Don-Pedro

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  21:26:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
eg er veldig enig i at det er alt for tidlig å bedekke ei hoppe på 2!.... men skal eg fortella ein ting, min lille klippa blei beddekt som 2 åring og som 3 åring!
litt drøyt suns nå eg! mellom 7-20 er ein passende alder
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  21:33:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men skal eg fortella ein ting, min lille klippa blei beddekt som 2 åring og som 3 åring!

Opprinnelig postet av €Klippa€

LisaFi

Skrevet - 21/07/2006 :  23:43:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... Helt ærlig? Ville nok ventet med egen hest til den var tre. Men to kan også være ok om hesten alikevel ikke skal brukes,står med skade etc. Det er beviselig ikke sånn at hesten tar skade av det, og jeg har faktisk til og med hørt at det er bra for helsa til hoppene å bli mødre tidlig. Da blir de ofte sterkere etterpå.

Uttrykk som "barnerov", "teåringsmor" etc eksisterer ikke i hesteverdenen, så er de modne, er de modne.. Trist for noen kanskje, men sant...
Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  23:47:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
jeg synes det var alt for tidlig!! men bare lurer på en ting hvorfor sier du merr og ikke hoppe?? hah

Pedro & Casper

en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.