hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - rennende øyne...hva kan hjelpe??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 rennende øyne...hva kan hjelpe??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 18/07/2006 :  22:46:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min har rennende øyne om dagen, og det hjelper LITE med fluejager...men har dere noen tips? har prøvd å skylle øynene med rent vann, det hjalp litt, men nå er altså problemet tilbake....
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  23:27:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Fluemaske? Dekker helt så øyet får ro. Skyll med øyebadevann (sterilt saltvann). Ring evt dyrlegen å få han til å faxe en resept til apoteket ditt med en salve Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  23:54:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Vil også anbefale fluemaske, ene hesten på beitet vårt har alltid slitt med rennende øyne om sommeren, men med fluemaske er hun helt fin. Ellers har de også prøvd salve (sikkert samme som xxxoooxxx mener) med god effekt.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  00:17:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Vile først å fremst annbefalt veterinær. Kan skrive ut en salve til deg, min hest rant også litt i det enne øyet i sommer, vet. skrev ut en salve-nå på beite renner øyene veldig lite. Men han er også minimalt plaget av fluer etc, mindre enn di andre hestene så plaget av fluer/rennende øye har ikke vært igrunn stort problem.

Bestilte en sånn sprayflakse fra hooks da jeg bestile noe utenom så tenkte å kjøpe den med det same. Tenkte ikke at hooks hadde en av di beste produktene men pytt pytt. (en av di svarte) er helt sjokkert over resultate, dog han har ikke mye fluer på seg men hadde det her en dag, forsvant med EN gang, å trengte kun noen "dråper" på seg. Sprayet det på hånden min å tok det så å smørte det inn på panna hans og litt i haka, samt litt hals og ben, men må si at det var så vidt jeg brukte noe. Veldig godt å spraye dem, vertfall midt på dagen når solen steiker og fluene er det hundre av!

Men øyenett/øyemaske vil nok gjør sussen!
*selv aldri brukt* hvordan er det med at hesten skal stå med det hvor lenge? Tar dere av senere på dagen eller står dem med dem døynet rundt mange dager/dager det er varmt-sol=millioner fluer

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 19/07/2006 00:21:54 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 19/07/2006 :  00:43:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anbefaler fluemaske hvis ikke fluejager hjelper.
Salve med antibiotika kan bli nødvendig hvis det er blitt en øyekatarr.
Øyekatarr er en betennelse i øyets bindehinne, en lidelse som forekommer ganske hyppig hos hester.
Da renner det verk/størkner hvitt puss og en hinne kan ses som slører seg over øyet.
Øyekatarr smitter så ikke bruk samme håndkle osv. på andre hester.

Redigert av - xxxx den 19/07/2006 00:47:55 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2006 :  11:24:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå i sommersola renner det stadig vekk av Rositas øyne.
Lot øyet være, så hesten kunne fikse det selv.

Det gikk to dager og alt var bra igjen.
Hvorfor begynne å stresse med salve osv. hvis øye renner èn dag og to dager?
Tenkte dette var litt individuelt, slik som jeg vokner ofte med hovne øyelokk, rennende øyekanal, klumper i øyekanalen osv. men jeg lar vær å ringe til legen, for det kan ordnes selv, uten salve osv.

Men hvis øye renner opp i 4-5 dager hadde jeg reagert selv, både på meg selv og hesten. For da kan det være noe mer alvorligere, som flis på øyet(ja, det går an)!

Jeg har fått inntrykk av at rennende øyne ordner seg selv.
Eller tar jeg helt feil?

Redigert av - Bustetrollet den 19/07/2006 11:25:59 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  16:16:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå i sommersola renner det stadig vekk av Rositas øyne.
Lot øyet være, så hesten kunne fikse det selv.

Det gikk to dager og alt var bra igjen.
Hvorfor begynne å stresse med salve osv. hvis øye renner èn dag og to dager?
Tenkte dette var litt individuelt, slik som jeg vokner ofte med hovne øyelokk, rennende øyekanal, klumper i øyekanalen osv. men jeg lar vær å ringe til legen, for det kan ordnes selv, uten salve osv.

Men hvis øye renner opp i 4-5 dager hadde jeg reagert selv, både på meg selv og hesten. For da kan det være noe mer alvorligere, som flis på øyet(ja, det går an)!

Jeg har fått inntrykk av at rennende øyne ordner seg selv.
Eller tar jeg helt feil?

Opprinnelig postet av Bustetrollet

Ikke alt ordner seg selv, det kommer an på hvorfor hesten renner på øynene. Hvis jeg glemmer fluepannebånd på Gina en dag det er mye fluer, renner hun mye på øynene. Det går jo over på en dag eller to. Men noen hester får øyekatarr og infeksjoner, dette må behandles.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 19/07/2006 :  16:26:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere som har fluejager på hestene deres på beitet, har dere grima også på da, eller har dere en slik greie som slipper grime?
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 24/07/2006 :  17:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
På skoies kan du kjøpe fluemaske som ikke må festes i grima.

For rennende øyne, hvorfor ikke kjøpe kloranfenikol? Dette er øyesalve som også vi mennesker bruker når vi har øyekatar. Har brukt dette på hesten min ved rennende øyne, og det funker veldig bra. Husker ikke om du må ha resept, men tror ikke det.
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  11:02:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Da vi kom tilbake etter leietur med Vinnie i går så det ut som om den ene hesten hadde grått. Det var et langt spor fra øyete, nedover hode hans :( Burde jeg kanskje annbefale fluemaske for eieren?
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  11:13:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Vi smørte aloe vera consentrat rett i øye til en av hesten vi passer. (var eieren som ba om det)
Og hesten er faktisk mye bedre.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  11:39:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjøpt fluemaske nå. ellers jeg gjorde det på mandag. Han er allerede mye bedre, og øyet renner ikke lengre. Men fluene finner nye steder. nå er buken hans blitt stukket og han har fått et sår der, samt fremme ved han edle deler har det dukket opp en hard kul. han har ikke vondt i den, men ser bare ubehagelig ut...
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 27/07/2006 :  12:22:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har sikkert ordnet opp i dette nå, men når øynene begynner å renne er det som regel tårekanalene som er tette pga fluene. Som flere har nevnt så hjelper det godt å skylle øyet i saltvannsoppløsning. Etter skylling så tar det som regel et par dager så er det bra igjen.

Fluemaske er effektivt, men det er som regel ikke nødvendig å ringe veterinær for slike ting. Det blir fort dyrt for småproblemer som som regel går over av seg selv. Jeg synes også det er en uting at man skal bruke reseptbelagte preparater ved bagateller, ofte ordner kroppen opp på egenhånd bare den får litt tid på seg
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.