hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva koster ett føll???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hva koster ett føll???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Piglet

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  19:21:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei og hopp!!!

Jeg er jammen ikke sikker på at dette er det riktlige stede og ta det opp, men jeg gjør det lell. Forhåpentlig vis om noen år, har jeg fått kunskapen og annledningen til og anskaffe ett føll. Det er i alle fall drømmen.

Så nå lurer jeg på hvor mye man betaler for ett føll. Jeg skal selvsagt gå på kurs for og opplæring + skaffe prof¨fosjonell hjelp til innridning etc. Så det er ikke helt uansvarlig, til tross for at jeg per i dag er helt blank.

Men nå skriver jeg meg helt bort her Så hva koster det sånn ca. Jeg skal hovedsaklig etterhvert bruke det til turridning evnt. Westernridning om jeg får taket på det

MVH
Piglet

MVH
Piglet

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  20:01:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Du finner føll til salgs fra 2.000 kr. og oppover til ca. 15.000-20.000, alt avhengig av rase, avstamming osv.

Det koster mye å ha føll. Selve bedekkingen kan koste fra 2000 - 20.000, alt avhengig av rase, hvilken hingst man velger, hva slags metode og veterinærutgifter.

De første årene trenger føllet mye næring for å vokse, og det krever ressurser for å oppdra det. Videre trenger det masse oppfølging og trening, og sammen med fòring og oppstalling + utstyr og alt det andre, så kan det bli dyrt.

Det er dyrt å kjøpe seg føll, og det krever mye arbeid.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Piglet

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  20:06:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen hjertelig takk for svar Mari

Jeg kan som sagt ingen ting om dette enda, men føler at kontakten mellom di som har "oppdratt" hestene sine fra starten har så utrolig unik kontakt, men det varierer sikkert det også.

Mulig er det galskap og tenke tanken på føll allerede, men man kan jo alltids drømme. Sikkert lurt og ha eid en hest eller to først, hva mener dere?

Du skriver noe om kosthold til føll, hvor kan jeg finne mer innformasjone om det, eller er det noen som vil forbarme seg over en stakkar

MVH
Piglet

MVH
Piglet
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  20:17:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hvor gammel er du?

Ang. fòret til føll. Jeg er ikke helt sikker på akkurat dette feltet selv, da det er 15 år siden sist det var folunge her på gården (og da var lille Mari 1 år hun.. :P)

Men det viktigste etter min mening er at føllet får den næringen den trenger for å vokse. Både høy og f.eks. champion oppdrett.

Det kan nok sikkert være smart å ikke ha et føll som sin første hest. Men også det kan nok sikkert gå bra om du er tålmodig og har hjelp fra erfarne mennesker.

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 18/07/2006 20:18:53 Gå til toppen av siden

Piglet

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  20:27:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jeg har aldern på min side, men dessverre har jeg ikke erfaring. Jeg er 31år....

Jeg har akuratt begynt litt med westernridning, mannen min og, så vi hadde evnt. blitt to om det.

Ja, ja, jeg får prøve og skaffe meg så mye info som mulig, og erfaring ikke minst, så får jeg sove ett år på saken

MVH

Piglet

MVH
Piglet
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  20:56:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Da er nok helt sikkert du en voksen og ansvarsbevisst person. Med hjelp fra folk med mer erfaring på føll/unghest, så vil det nok gå bra :) Husk: TTT - Ting Tar Tid!

(Jeg er til sammenligning bare 16, og får mitt første egne føll i november etter avvenning).

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 18/07/2006 20:56:35 Gå til toppen av siden

Piglet

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  21:00:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(Jeg er til sammenligning bare 16, og får mitt første egne føll i november etter avvenning).

Opprinnelig postet av Mari^_^

Men så er jo du oppvokst med hester da, heldig jenta

Ett annet spørsmål jeg lurer på.... Hvor gammelt er ett føll, etter avvenning

Piglet

MVH
Piglet
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  21:02:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg er oppvokst med hest ja, men ikke føll.

Et føll avvennes når det er fra 5-7 måneder gammelt :)

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Piglet

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  21:05:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er oppvokst med hest ja, men ikke føll.

Et føll avvennes når det er fra 5-7 måneder gammelt :)

Opprinnelig postet av Mari^_^

Takker, skulle akuratt til og ile inn hit og si at jeg hadde funnet det i en tråd litt lenger ned;o)

Piglet

MVH
Piglet
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/07/2006 :  22:36:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh - skal føllet være alene hos deg eller stå i stall sammen med flere hester?
Et ensomt føll er jo ikke bra.
Bare en tanke - som jeg tror jeg ville gjort selv: Å kjøpe en voksen hoppe, og så avle et føll (renraset, selvfølgelig) på henne. Da ville du få være med helt fra begynnelsen, og mye av oppdragelsen kan du da dele med hoppa.
Som sagt - bare en tanke.
Gå til toppen av siden

Piglet

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  22:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eh - skal føllet være alene hos deg eller stå i stall sammen med flere hester?
Et ensomt føll er jo ikke bra.
Bare en tanke - som jeg tror jeg ville gjort selv: Å kjøpe en voksen hoppe, og så avle et føll (renraset, selvfølgelig) på henne. Da ville du få være med helt fra begynnelsen, og mye av oppdragelsen kan du da dele med hoppa.
Som sagt - bare en tanke.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Og nei da..... Her i hagen er det knapt nok plass til Hunden Jeg vet at jeg ville hatt den i en stall, og gjerne i den stallen jeg nå blir opptrent på, men det er jo ikke sikkert det ville blitt mulig da.

Først må jeg jo lære meg en hel del da...... gruble...gruble, og så får jeg ta en runde i tenkeboksen.

Flott forslag forresten......

Hva må jeg gi for en flott hoppe som egner seg til alv, turridning og evnt. westernridning.

Må lage en spareplan

Takk for svar

MVH
Piglet
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/07/2006 :  00:01:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er akkurat som å spørre; Hva koster en bil?????? Hvilken type bil (hest)? Alder? Rust (skader på hesten)? Skal du ha en billig Lada? En midt på tre Opel? Eller en dyr Mercedes? Eller kanskje en skamdyr Lamborghini? Samme blir det med hest også. Rase, stamtavle, alder, kunnskap osv, alt spiller inn om du får enn hest til slaktepris eller en hest til flere hundre tusen.
Gå til toppen av siden

Piglet

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  08:15:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er akkurat som å spørre; Hva koster en bil?????? Hvilken type bil (hest)? Alder? Rust (skader på hesten)? Skal du ha en billig Lada? En midt på tre Opel? Eller en dyr Mercedes? Eller kanskje en skamdyr Lamborghini? Samme blir det med hest også. Rase, stamtavle, alder, kunnskap osv, alt spiller inn om du får enn hest til slaktepris eller en hest til flere hundre tusen.

Opprinnelig postet av TORHILD

LOL Ja, hvor lang er en trapp

Jeg får prøve og finne ut hvordan hest føst kanskje. Er den noen som egner seg bedre som turhester/ westernridning amaatør nivå, enn andre. Jeg skal ikke konkurere, jeg har bare lyst på en flott tur venn.

MVH
Piglet
Gå til toppen av siden

Piglet

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  08:16:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av TORHILD

LOL Ja, hvor lang er en trapp

Jeg får prøve og finne ut hvordan hest føst kanskje. Er den noen som egner seg bedre som turhester/ westernridning amaatør nivå, enn andre. Jeg skal ikke konkurere, jeg har bare lyst på en flott tur venn.

MVH
Piglet
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 19/07/2006 :  10:31:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hei. Du tenker på å avle føll, og jeg er enig med Boysen at du burde få en hoppe først. Det finnes så mye på markede, så det du først burde gjøre er å undersøke hva du mener vil bli hovedbruken av hesten. For tur finnes det de typiske norske rasene, som fjording og kaldblods, men du har også islandshesten, div. mer westenhester som også egner seg som turhester, så det må du nok finne ut av først. Så kan du se på pris.

Jeg har bedekt hoppen min to ganger og jeg har valgt to forskjellige hingster hver gang, litt etter økonomi og stamme...

Første hingst hadde en sprangavgift på ca. 1500,- + moms og føllavgift på 9000,- + moms. Så kom for og vet.utgifter i tillegg...har ikke noen sluttsum, men det koster litt til å begynne med og når føllet har kommet til verden.

Hingst nr. 2 kostet ikke noe i sprangavgift, kun føllavgift på 5000,- og der var det heller ikke noen moms. Den var inkl. i føllavgiften. Men vet. undersøkelser hos hingsteholder kom jo i tillegg, samt oppstalling og det blir fort kr. 1.500,- og så ultralyd for å sjekke om hoppa har blitt drektig som fort koster deg 1500 til 2000,-...

Så du kan nok regne med at å legge sammen alle utgifter til selve bedekning, vet. utg. i etterkant for å sjekke drektighet osv osv og så foring, oppstalling osv kan komme på kr. 30.000,- og opp.

Men morro er det!! Gøy å være med å få sin "egen" hest og lære den ting og tang.

Lykke til med planlegging!!

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Piglet

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  10:50:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen hjertelig takk for lang og godt svar HelleG

Ja, jeg har kommet til at jeg får skaffe meg en hoppe først ja, da har jeg jo en og ri på, og så får jeg vurdere det med føll litt etterhvert.

Jeg får bruke litt tid og skaffe meg masse informasjon om hesteraser. Og ikke minst legge meg i hardtrening for og få praksisen i tillegg.

Ha en flott dag.

MVH
Piglet
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.