hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Toåring sparka i hovudet av hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Toåring sparka i hovudet av hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Løkki

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  12:33:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2198001.ece

Likte ikkje heilt måten hesten vart framstilt på i artikkelen her. Dei får det jo til å høyres ut som hesten gjorde det med vilje? At den faktisk gjekk til angrep..hørt på maken.. Synest det virkar som eit heilt vanlig uhell eg altså..

edit; leif i overskrift

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita

Redigert av - Løkki den 18/07/2006 12:33:59

Irene A

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  13:04:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Det er vanskelig å si hva som har skjedd, siden jeg ikke var tilstede selv. Men jeg mener ganske bestemt at hestene skal vite hvor de plasserer kroppen hen, når det er mennesker tilstede. Selvfølgelig kan det skje et uhell, at et menneske blir truffet når en hest sparker etter en annen hest. Men de skal IKKE sparke, så lenge det er mennesker rundt de.
Under hele oppveksten har jeg lært at man må ha respekt for hester, og at uhell kan skje, f eks hvis man står midt inne i en flokk, og hestene begynner å knuffe på hverandre.
Jeg ser veldig anderledes på det nå, etter at jeg ble kjent med den spanske hesten. En normal spansk hest (skriver normal, for unntak finnes alltid) er så godlynt, at man ikke trenger å tenke over slike ting, selvom man står midt inne i en flokk med avlsdyr eller unghester. Eller hingster, for den saks skyld. Jeg har lært meg at man faktisk ikke behøver å regne med at det kan skje slike uhell innimellom, for det skal ikke skje. Enkelt og greit.
Hjemme har vi hester av andre raser også. De er snille som dagen er lang når de står inne, og kan stelles av små barn på stallen. Går de i luftegården og begynner å leke og herje, blokkerer det seg helt, og de kan like godt fly et barn rett ned. Eller treffe et barn/menneske i "gledesspark".
Jeg tolererer ikke slikt lengre. Er det mennesker tilstede, får de oppføre seg. Også hingster. Nå har jeg sikkert blitt veldig bortskjemt med de spanske hestene, for flere hundre års avl med stor vekt på gemytt har jo satt sine spor.

Om en hest på min stall skader noen alvorlig må de flytte, og er det min egen hest, blir den nok avlivet. Ser litt anderledes på det hvis en hest blir veldig skremt, og skader noen ved et uhell som følge av det. Men det er jo opp til voksne rundt å ta ansvar slik at det ikke oppstår slike situasjoner.

Legger ved et bilde av en P.R.E. hingst som fungerer som barnevakt i Spania under en stor konkuranse (flere tusen hester). Dette er helt normalt, og det er ikke noe problem pga gemyttet til hestene. Selv om det var mye folk og hester, og dertil mye bråk og leven holder hestene seg helt rolige.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  13:06:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg Løkki.
"Den mest agressive gikk til angrep" altså...det er hester vi snakker om her.Ikke kamphunder?

Her hjemme er det stadig naboer og andre som ønsker å gi hestene noe ute i luftegården. Helt greit,de står på utsiden og kaster inn.Trygt vekk fra evt kranglete ponniben.

Har man gård bør man ha såpass til dyre"knowhow" at man ikke slipper en toåring inn blant løse hester under utdeling av godbiter.Klønete oppførsel fra de voksne.

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 18/07/2006 14:31:12 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  13:14:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja lurt å la en unge sitte i gresset rett ved hestebein...
Hege Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  13:26:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja lurt å la en unge sitte i gresset rett ved hestebein...

Opprinnelig postet av Hege J

Enig.. et hestebeite er ingen kravlegård for barn.

Vil gjerne hinte litt til debatten om å stole 100% på folk (og dyr) mange skrev de stolte 100% på hesten sin. Nå vet ikke jeg helt hva folk legger i utrykket å stole på dyr/folk..
Når jeg skrev at jeg stoler 100% på f.eks mamma så er det fordi jeg vet at hun stiller opp uansett..for meg. Dette er en menneskelig egenskap man ikke kan tillegge dyr med intinkter, som ikke er styrt av følelser og ubetinget kjærlighet (som de fleste foreldre føler for deres barn)

Stole på et dyr?? hva mener folk egentlig? Når jeg stoler på en hest eller en hund så er jeg ganske trygg på at dyret kan omgås mennesker uten problemer og jeg kan snu ryggen til dyret. Men 100%? nei.. Det er et dyr.. som slettes ikke tenker som vi voksne mennesker. Man kan heller ikke stole 100% på et barn.. av samme årsaker.

Det var dumt av foreldrene å plasere et barn i kravleposisjon med hestebein. Tror neppe de gjør dette igjen.

Hesten er nok ikke ond, men tenkte mat og dette var et godt eksempel på at man ikke kan stole på dyr, som har et overlevelsesinstinkt på et helt annet plan enn vi mennesker.
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  13:51:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg bekymrer meg litt for dette, for vi har problemer med småunger som går inn i luftegårdene når vi ikke ser, prøver å ri på hestene osv. Jeg har snakket med politiet, og også med foreldrene til den ene jenta (den værste). Men det virker som om foreldre nå om dagen ikke har noen kontroll på hva barna foretar seg.
Det værste eksemplet var når moren min kom og tok en jente (9 år) på fersken inne i luftegården. To andre sto ved siden av (det er kun hun ene som er rampete). Moren min ga klar beskjed om at de hadde med å komme seg vekk fra eiendommen, og at de ikke fikk lov til å gå inn til hestene. Jenta bare så moren min trassig i øynene, gikk ut av luftegården og hjem. Kom tilbake 20 minutter etter på i RIDEKLÆR! ????? Hun har jaget hestene med pinner, ridd på shettisen jeg hadde før (som da var 8 måneder og selvfølgelig ikke innridd) og det er vel bare flaks at ingen har kommet tilskade. Hun har prøvd å ri på de større hestene også, ved å klatre opp på gjerdet og hoppe på. Det har heldigvis vært mislykket.

Jeg er så dritt lei de unga, at jeg har ikke ord for det. På den ene siden har jeg min snille P.R.E. hingst som finner seg i alt mulig, men jeg vil ikke at han skal bli hersjet med. De andre (oppstallørene) er ikke så snille, og jenta kan bli alvorlig skadet. Forstår ikke foreldrene dette?
Jeg har gitt klar beskjed om at alt blir politianmeldt, og hvis hesten min skader seg så blir det erstatningskrav (som ikke blir billig). Men hva hvis jenta skader seg? Blir jeg ansvarlig da, selvom det er privateiendom, og det er gitt klar beskjed om at det ikke er lov å gå inn til hestene?

Så vidt jeg vet kan f eks foreldre kreve en hund avlivet om den biter et barn, selvom den står bundet på privat eiendom.

Jeg har dessverre ikke mulighet til å overvåke alle luftegårdene til enhver tid, da de er store, og plassert rundt om kring på eiendommen. Syns det er for gale om jeg ikke kan ha hestene ute på min egen eiendom pga noen få drittunger. De fleste barna er heldigvis greie.

Veldig OT, men måtte bare få det ut :D

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  14:11:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg bekymrer meg litt for dette, for vi har problemer med småunger som går inn i luftegårdene når vi ikke ser, prøver å ri på hestene osv. Jeg har snakket med politiet, og også med foreldrene til den ene jenta (den værste). Men det virker som om foreldre nå om dagen ikke har noen kontroll på hva barna foretar seg.
Det værste eksemplet var når moren min kom og tok en jente (9 år) på fersken inne i luftegården. To andre sto ved siden av (det er kun hun ene som er rampete). Moren min ga klar beskjed om at de hadde med å komme seg vekk fra eiendommen, og at de ikke fikk lov til å gå inn til hestene. Jenta bare så moren min trassig i øynene, gikk ut av luftegården og hjem. Kom tilbake 20 minutter etter på i RIDEKLÆR! ????? Hun har jaget hestene med pinner, ridd på shettisen jeg hadde før (som da var 8 måneder og selvfølgelig ikke innridd) og det er vel bare flaks at ingen har kommet tilskade. Hun har prøvd å ri på de større hestene også, ved å klatre opp på gjerdet og hoppe på. Det har heldigvis vært mislykket.

Jeg er så dritt lei de unga, at jeg har ikke ord for det. På den ene siden har jeg min snille P.R.E. hingst som finner seg i alt mulig, men jeg vil ikke at han skal bli hersjet med. De andre (oppstallørene) er ikke så snille, og jenta kan bli alvorlig skadet. Forstår ikke foreldrene dette?
Jeg har gitt klar beskjed om at alt blir politianmeldt, og hvis hesten min skader seg så blir det erstatningskrav (som ikke blir billig). Men hva hvis jenta skader seg? Blir jeg ansvarlig da, selvom det er privateiendom, og det er gitt klar beskjed om at det ikke er lov å gå inn til hestene?

Så vidt jeg vet kan f eks foreldre kreve en hund avlivet om den biter et barn, selvom den står bundet på privat eiendom.

Jeg har dessverre ikke mulighet til å overvåke alle luftegårdene til enhver tid, da de er store, og plassert rundt om kring på eiendommen. Syns det er for gale om jeg ikke kan ha hestene ute på min egen eiendom pga noen få drittunger. De fleste barna er heldigvis greie.

Veldig OT, men måtte bare få det ut :D

Opprinnelig postet av Irene A

om en hest skader en bil så er det aldri hesten sin skyld har jeg hørt, men bilen kan det stemme?

jeg synes ikke at det er du eller hesten som har gjordt noe galt når unger løper inn til dine hester på din eiendom og skader seg.

har man fått beskjed om og holde seg unna så gjør man det!

overvåknings kamra hadde vært tingen.

en hest på stallen fikk klipt av både man og hale av russen engang.
sikkelig ille at folk kan gjøre sånne ting!
Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 18/07/2006 :  14:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns nå ikke at man skal stole blindt på hester, i hvert fall ikke før man kjenner dem. Når jeg går inn i en luftegård jeg aldri har vært i med fremmende hester, har jeg alltid respekt for de hestene. Jeg vet jo ikke hvem som er sjefen der, hvordan de reagerer på ting osv. Dette kommer vel mye av at jeg vet hvordan det er å bli meid ned av en hest... Men når jeg går inn i luftegården til hesten min og en annen tenker jeg ikke over å tråkke varsomt, nettopp fordi jeg kjenner de hestene og vet hvordan de pleier å reagere på ting. Men jeg tror også på det at hester egentlig ikke angriper mennesker bevist, men så klart fins det untak! Som sagt har jeg blitt meid ned av en hest og jeg tror ikke at dette var ubevist fra den hesten sin side. Men det er også den eneste hesten jeg har opplevd som har kommet for å ta meg. Det er vel som med oss mennesker, noen av oss er i stand til å drepe og noen er ikke. For å sette det på spissen. ;) Av og til kan vel både hester og mennesker se svart...

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 18/07/2006 :  19:28:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har bare en ting å si om denne ulykken: Man går ikke inn i et gjerde med hestER MED godbiter! Da blir det knuffing og krangling Uansvarlig av foreldrene syns jeg!

Jeg går ikke inn i gjerdet til min hest når han står sammen med andre hester for å gi godbiter! Alene blir en helt annen sak

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/07/2006 :  23:09:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange OK betraktninger her, og Molly sier vel essensen.
Noe av det farligste som finnes er å komme mellom to hester som krangler (om godbiter feks).

Å ta et lite barn ut i en hestehavn, og sette det på bakken er å BE om en katastrofe, for det som muligens kan være årsaken til sparket, var at hesten - i en opphisset tilstand av krangel om godbiter - plutselig også fikk øye på en skikkelse i gresset, som den oppfattet som et "lurende rovdyr". Hester har meget sterke instinkter, og et "rovdyr" i gresset må settes ut av spill. Den slengte ut hoven helt på refleks - og den kan IKKE klandres for sin oppførsel.

Har muligens tidligere fortalt historien om mannen med den veloppdragne shäferen, men her er kortversjonen: Vi var en rekke ryttere på tur, og møtte en mann med en shäfer. Han bad den legge seg pent ned, og DA reagerte en av hestene med nærmest panikk. Den "så en lurende ulv" i veikanten. Jeg bad da mannen om å få hunden til å reise seg, og da roet hesten seg. Da var den ikke truende lenger. - Dere skjønner poenget, ikke sant?

Nå når hestene går ute, og man skal hente inn en, så får ingen gå inn på beitet uten en lang kjørepisk - til nød en dressurpisk. Det er for å ha noe å holde de andre hestene på avstand med, hvis det blir knuffing i flokken, og de andre trenger seg på og vil følge med. Da kan det fort fly et bein, og da er det en farlig situasjon for en stakkars tobeining.

Det er sikkert flere som har lignende historier.

Gå til toppen av siden

embla1

Skrevet - 19/07/2006 :  12:19:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående ulykken: Hvorfor skal folk på død og liv stappe godbiter i hester som går ute og i flokk? Kan de ikke få "være ifred"? Og å ta med seg en så liten unge på innsiden av gjerdet får jeg bare frysninger av tanken på.
Eneste gang jeg kan se poeng i å gi hester i flokk godbiter,må være der flokken består av overveiende forsiktige og skye dyr.... Ikke akkurat noe vanlig syn i Norge...

Ellers må jeg si meg litt enig med hun som skriver om P.R.E hestene. Det finnes faktisk hester/hesteraser/hestesamfunn der en ikke aksepterer eller godtar uberegnelig og agressiv oppførsel. Joda, en hest er en hest, men det er likevel store forskjeller. Er helt overbevist om at avl der en utelukker unghester som viser tegn på å dominere mennesker (legge på ørene, løfte en fot truende osv), gradvis luker ut slik adferd.

Har selv vært borti to hester med litt for "agressiv" holdning etter min smak. En voksen hingst, letthåndtert og respektfull for alle over meter'n. De under... Sto på stall med lav dør ut mot forbrettet, og hadde alltid lyst til å sette tenna i eventuelle småunger som var innom. Den ble sendt hjem... En annen hoppe, akkurat det samme. Endte med at hun tok tak i en unge , i jakka. Rett hjem med den også. Møkkahester, møkkalynne etter min mening. Ingen med tidligere vanskelige opplevelser de kunne skylde på.

Men å måtte ha med pisk når en skal ut og hente en hest fra beitet....? For meg høres det ut som om man har hester med stor mangel på respekt for folk, hvis man ikke kan leie en hest gjennom en hesteflokk og få de andre hestene til å holde seg unna bare ved å være der.... Eller misforsto jeg?

-embla-
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  12:55:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff,synes det er forferdelig at dette har skjedd, og håper at den lille gutten ikke får noen varige mèn. Foreldrene har lært ei dyr lekse, og er nok evig takknemlige for at de fikk beholde ungen sin.

Ellers må jeg si at jeg ikke synes at små unger har noe rundt hestene å gjøre, annet enn når de sitter på armen til noen voksne. Og selv da bør hestene være rolige, snille dyr. Ellers bør de være utenfor gjerdet.
Jeg synes heller ikke at det er noen god idè og stå inne mellom hester og gi godbiter, i hvert fall ikke dersom man ikke kjenner dyrene godt og de er veldig godlynte. Jeg har selv sett folk som har blitt sparket stygt pga. fôring, alt annet enn moro.

Den største hesten min er veldig godlynt og snill, og glad i små barn som vil klappe. Han gjør alltid sitt ytterstefor å ikke dytte borti folk , selv når andre hester forsøker å jage han. Men jeg ville aldri ha latt små barn vimse rundt beina hans, det er snakk om et dyr med instinkter.
Det bor unger ved beitet der hestene går, og vi har gitt beskjed om at de ikke får gå inn til hestene og gi de mat.

Når det gjelder Irenes problem: Det er ikke mulighet for å ha flere strømtråder på gjerdet? Fjerne håndtak, og ha strømboksen på et trygt sted. Jeg har gjort det tidligere, barna fikk seg en karamell dersom de prøvde å åle seg gjennom gjerdet. Blir fort lite interessant å gå inn.
Gjess er også ofte skikkelige vaktbikkjer som kan holde fremmede på avstand, hvis de da ikke skremmer de som også skal være der.

Er dessverre rimelig sikker på at du er ansvarlig dersom ungene blir skadet mens de ramper rundt hestene dine. Kjenner til bønder som har hatt problemer med unger som bruker stallen som lekeplass, de har vært trygge siden de har forsikring gjennom gårdsdriften. Kanskje du også har slik ansvarsforsikring?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/07/2006 :  02:01:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det å ha med en pisk inn på et beite hvor det går 10 - 15 hester er bare en sikkerhets-foranstaltning. Det går bra 9999 av 10000 ganger. Men når det gjelder hest gjelder følgende: Sikkerhet - sikkerhet og atter sikkerhet.
Ja, kanskje noen mener kanskje at man burde ha hjelm og sikkerhetsvest på før man går ut på et hestebeite....

Noen sier at de stoler 100% på hesten sin - jeg stoler 99,9999999% på min.
Vi må ikke glemme at det ikke er så mange årene siden hesten ble temmet, og satt under vår "kontroll". Den "ville" hesten ligger like under huden på dem, uansett rase.

I dagens samfunn er det dessverre altfor mange som tror at hester er som sykler eller mopeder, og de ANER ikke hvordan disse levende dyra på flere hundre kilo oppfører seg.

Selv har jeg oppdratt mine hester til terapiridning, og altså lært dem å finne seg i "det meste".
Men det var altså en terapihest som reagerte på den "lurende ulven" - som var en veloppdragen hund....

Man kan oppdra og trene sin hest til omtrent alt mulig. Det STORE problemet er å oppdra FOLK!

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  09:26:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen sier at de stoler 100% på hesten sin - jeg stoler 99,9999999% på min.
Vi må ikke glemme at det ikke er så mange årene siden hesten ble temmet, og satt under vår "kontroll". Den "ville" hesten ligger like under huden på dem, uansett rase.
Opprinnelig postet av T. Boysen

Er enig i mye av det du skriver, blant annet at man ikke skal stole 100 % på en hest. De er byttedyr, og har sterke innstinkter.
Men det er faktisk stor forskjell fra rase til rase også... Den "ville" hesten kommer nok langt raskere fram i noen raser, i forhold til andre. Det har med hva som har blitt prioritert i avlen gjennom årene.

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  14:19:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utrolig trist for familien det gjelder men jeg har nesten lyst å printe ut artikkelen og henge på gjerdet til hestene mine, rett og slett for å skremme folk...
For et par uker siden fikk jeg vite at barnehagen hadde vært på tur for å se på hestene og matet de over gjerdet! Min yngste datter går i denne barnehagen og de hadde ikke en gang brydd seg med å spørre om lov! Jeg ble alldeles rasende!
Vi bor på ei lita øy med 1200 innebyggere, alle kjenner alle og alle kjenner i alle fall meg siden jeg er lærer og jobber med ungene.
"De skulle bare å se, det var så artig for den største skulle beskytte de andre ved å ha de unna gjerdet og stille seg fremst" HALLO?????
Hvor dum kan man bli?

1. Jeg mater ALDRI hestene over gjerdet og aldri fra hånd. Ikke vil jeg de skal legge seg på gjerdet og bryte seg ut og ikke vil jeg de skal gå etter hendene
2. Selvfølgelig stillte han seg fremst for å få godbitene alene uten å dele
3. Dette resulterer i unødvendig knuffing og krangling og med en barnehage på utsiden av 1 strømtråd hvor 4-5 av ungene sitter i barnevogn, tenk hva som kan skje om hestene legger seg på gjerdet og bryter seg ut!!!

Er de ikke snille da? spør de... Jo det er de, men går jeg inn i huset ditt når du ikke er hjemme og uten å spørre?
Det er MIN eiendom og dere har ingenting der å gjøre uten min tillatelse.

Dette irriterer meg grenseløst iom at jeg hadde foreslått for barnehagen og småskolen at vi skulle ha et "Bli kjent med hesten"-opplegg hvor jeg skulle ta i mot små grupper med barn som skulle få komme og lære om hesten, hva den spiser, hvordan man oppfører seg rundt hest, se på hover, bæsj (-: børste, kose, stelle og generellt sett alle slike ting som ikke har med å ri å gjøre.
De som tør kan få sitte oppå en, de mer forsiktige kan få sitte i vogn og de som er redd hesten kan rett og slett få lov å bruke tid til å bli trygg.

Det jeg ser nå er jo at det er de voksne som trenger slike kurs.
Jeg har en hest med forallergi og krysslammelse, de andre er barfot og jeg er veldig strikt med hva de får spise pga de får separasjoner og utslag i beina av sukker.

Jeg forventer ikke at alle skal kunne vite alt om hest eller omgås med hest, MEN jeg forvanter respekt for hva som er mitt og AT DE SPØR!!!!

(og så barnehagen da, som skal gå forann som et godt eksempel og lære ungene rett og galt!)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.