hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skole VS jobb hos berider
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Skole VS jobb hos berider
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  15:28:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg tror jeg trenger litt hjelp her...

Neste vår går jeg ut tiendeklasse og har for lenge siden tenkt på hvor jeg vil gå. Men er ikke helt sikker på hva jeg vil jobbe med,
Jeg vil gjerne bli berider. Men det er jo lettere sagt enn gjort!
Vil jobbe med hester og bli proff rytter.

Har tenkt på å søke i Sverige. På to videregående skoler.
Flyinge/ Vipenholmsskolen og Plonninge (med to dotter over)
Det som er er bare det at på Flyinge får jeg ikke eksamen som er godkjent i Norge og jeg må da ta norsk som privattist
På Plonninge er eksamene godkjent i hele norden.
Og så sier da morsan.. Hva om du ikke kommer inn på de skolene. Hvor vil du da gå?

Jeg vil gå på en skole med hest, ikke landbruk.
Så allmenn er utelukket for meg kan du si. Og jordbruksskoler
NTG driver sjeldent med dressur og har et dårlig rykte.
Idrettslinje tviler jeg på.

MEN da jeg satt hesten min ned til Danmark rett før sommeren så fikk jeg et tilbud av berideren som hesten min står hos.. Om å komme ned dit etter tiende og jobbe der ett år og få ridd for han! Han er veldig kjent og UTROLIG flink! Har ridd for han i en uke og skal ned i august og trene en uke til.
Det er jo et helt fantastisk tilbud for meg men!

De skolene i sverige tar inn elever ut ifra resultater. Og jeg har omtrent ingen fordi hesten min er kun 5 år og jeg har knapt startet noe, men har jo gode resultater.. Så hvis jeg ikke kommer inn kunne jeg evt tatt ett år der nede og startet stevner der og ridd for han med min hest og på flere hester jeg da trolig vil få ri...

Men jeg føler meg liksom helt LOST her... Hva skal jeg gjøre?
Flyinge er fantastisk vanskelig å komme inn på..

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får!

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  20:50:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta den jobben hos berideren. Skole kan man alltids gå tilbake til, men knalljobber kommer ikke løpende på bånd! Synes du egentlig sier det selv også her, hvis du tar den jobben så er det lettere for deg å komme inn på skole etterpå også.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  13:41:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Har jo ufattelig lyst. Vet det er hardt.
Er bare redd for å stå igjen uten videregående utdannelse.
Og alle sier at det er så dumt å ta friår og slikt.
Det vil jo ikke akkurat være et friår.
Har bedt om mer info fra skolene, og skal snakke med berideren når vi drar ned om en mnd.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/07/2006 :  14:29:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Vil ikke kalle det et friår. Det er jo bare et "mellomkurs" for å kunne komme inn på det du vil gå.
Akkurat som noen tar opp noen fag før de begynner på universitet.

Som Kristy sier kommer jo ikke slike jobber rullende i ett heller. Jeg hadde nok tatt et år hos denne berideren om jeg hadde et ønske om å utdanne meg innen hest.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  23:05:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Friår sier du? Jeg ville absolutt ikke kalt det for et friår :) Med tanke på at du vil jobbe med hester og bli proff rytter er jo et år i jobb hos en flink berider vel så bra som tre år på NTG (ikke for å rakke ned på NTG på noe vis, men allikevel). Og hvis resultater er viktig for opptaket på skolene du vil inn på senere, må det jo telle med en god referanse fra denne kjente og flinke berideren.

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg nok valgt å ta denne muligheten. Slike sjanser får man bare en gang i livet! Vidregående kan man alltids ta opp igjen, hvis man vil det. Klart det kan bli litt hardt å gå tilbake til skolebenken, men det er fullt mulig, bare man går inn for det Tror ikke det blir noe problem for en som er så målbevist person som der du virker som du er! Uansett, lykke til med valget og framtiden :)

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  10:53:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg ville absolutt valgt jobb hos berideren. Skole kan du gå på hele livet.
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  11:30:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du trenger ikke å være redd for å stå igjen uten skole! Du har krav på 3 år videregående, og de 3 årene kan du ta enten du er 18 eller 80 år.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

MariaR

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  13:40:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMariaR  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMariaR  Svar med kopi av melding
Jeg hadde nok også valgt jobben :) Du har krav på å få 3 år videregående, helt til du er 24 :)
R.I.P. Mr Pilot!

Vil alltid elske deg gutten min! *Borte gjemt, men aldri glemt*
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  19:02:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
VEL! gjett hva:D
Jeg skal pakke kofferten snart og dra Til Danmark og jobbe:D Gud hvor jeg elsker mamman min:D å herreguuuud:D
Også får jeg se gullklumpen min! Savner han så sinnsykt!

Er helt på tuppa! Bynte nesten å grine jeg!

Men nå får jeg prøvd hvordan det er!
Jobber mot kost og losji!
Hos Den samme berideren da selvfølgelig!
men wææææææææææææææ

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  20:41:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj, det var dårlig lønn...
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  21:45:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hehe, du vil nok synes det!
Men jeg får ri hester og får undervisning da!
Får soveplass og mat.
Det er faktisk bra nok for meg i 3 uker
Fordi det er mer som en tjeneste denne gang.
Men hvis jeg skulle jobbet med intr for å tjene penger hadde det vært noe annet.
Han trenger jo hovedsakelig ikke en arbeider til.
Så jeg setter bare pris på det

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  23:26:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehehe.. Jobba 10mnd med samme lønn som deg (skulle egentlig få 2000kr i mnd som lommepenger, noe jeg ikke så noe til.. OT)

Men ville aldri i verden vært uten de 10 mnd.

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  11:54:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Her får de 4000 i mnd. Må kjøpe mat selv. og betale vet og hovslager.
De får 1 time i uken, med berideren og oppstalling og for er inkl.

De står opp 6 og forer til og med halv ti. Men endel pauser da på et par timer siden berideren jobber på vilhelmsborg i tilegg

høres greit ut, men har funnet ut at jeg ikke vil jobbe på en stall der de har halm!

kris10na

Skrevet - 05/08/2006 :  23:00:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva heter berideren? Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  22:30:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Mads Larsen.
Blandt de beste i Danmark.
Han har noen av hestene til de beste beriderne i Danmark i trening hos seg noen ganger. De vanskelige.. Kommer ikke på navnet til han ene nÅ! Sitter helt fast, Finn something

Han er også sjefsberider på Vilhelmsborg for Dansk varmblod.
Jeg jobber der fra halv 7 til 12-2 og så jobber jg på stallen hjemme etter det og rir.
Får en time hver dag! utenom helgene da.
Helt sinnsykt herlig! lært så utrolig mye allerede! selvom det er drithardt, så vurderer jeg faktisk å jobbe her ett år.
Og han vil veldig gjerne det og!
Skal kanskje få undervisning av han i Norge og, hvis det er nok norskinger som vil ri for han da! hehe

Skal ut i LA når jeg kommer hjem (hesten min er 5 år). Og jeg har aldri startet mer enn LC, på grønt kort kurs og et stallstevne
Gleder meg:D

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.