hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har Breeders for høye krav?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Har Breeders for høye krav?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  13:06:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er statuettene for Breeders sprang, for de som ikke vet det:

SPRANG
Kvalifisering skjer på alle vanlige E-, L- og D- stevner med følgende vanskelighetsgrad:

5-åringer 110 cm -120 cm hopping
Alle hester må gjennomføre minst tre grunnomganger med maksimum 4 feil (inklusive tidsfeil) i 1,10m og 1,20m, hvorav minst en i 1,20m

6-åringer 120 cm – 130 cm hopping
Alle hester må gjennomføre minst tre grunnomganger med maksimum 4 feil (inklusive tidsfeil) i 1,20m og 1,30m, hvorav minst en i 1,30m.

Finale:
5-åringer:
1. avdeling 2. avdeling Finaledag
110 cm. Clear round 115 cm. Clear round 120 cm. Bed. A:1a

Poeng: C R = 10 poeng C R = 10 poeng WC-tabell x 2

Hestene tar med seg poengene i 1. og 2. avdeling når sammenlagt resultatet gjøres opp. 5-åringer bedømmes med karakterer i 1. avdeling og 2. avdeling i finalen. Ved likt antall poeng til 1ste plassen avholdes det omhopping, de første 6 hindrene i hovedhoppingen (ikke høynet) med samme bedømmelsesmetode som over. Det fylles ut et nytt bedømningsskjema, med tydelig angitt ”omhopping”. Ved likt antall poeng i øvrige plasseringer vil ekvipasjen med flest antall poeng i ”sum av karakterer og gjennomsnitt” være best plassert. Står to eller flere fortsatt likt, vil den (de) ekvipasjen(e) med høyest poengtall i karaktergruppene 1 – 3 i nevnte orden være best plassert.

6-åringer:
1. avdeling 2. avdeling Finaledag
120 cm. Clear round 125 cm. Clear round 130 cm. Bed. A:1a

Poeng: C R = 10 poeng C R = 10 poeng WC-tabell x 2

Hestene tar med seg poengene i 1. og 2. avdeling når sammenlagt resultatet gjøres opp. 6-åringer bedømmers bare på feilpoeng i finalen.

Finalebanene skal ha en vanskelighetsgrad som fremhever hestenes sprangkapasitet og teknikk.

Jeg tenkte litt på Breeders før jeg kjøpte hesten min, men jeg har totalt endret mening. Hun var 4 da jeg kjøpte henne i mars (fylte 5 i juni), og jeg kunne aldri ha tenkt meg å stilt i Breeders med henne. Hun har vokst mye siden hun kom til Norge, og hadde jeg presset henne til 120, tror jeg ikke det hadde gått noe bra med oss.

Ser flere som rett og slett presser hestene til å gå 120 (nå snakker jeg selvsagt om 5 åringer), fordi de skal kvalifisere seg til Breeders.
Er dette rett måte å gjøre det på? Hvorfor er kravene så tilsynelatende høye? Og hvor mange av Breedershestene ser vi noe til senere?
Hører ofte folk som skryter av at hesten gikk 120 som 5 åring osv, men er dette egentlig noe å skryte av? Blir Breeders bare et ledd i kynismen på å tjene mest mulig penger?

Hege

susanne

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  13:59:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg synes det høres feil ut at 5 åringer skal gjennom 110-120 baner, det er jo som sagt de hestene som går breeders vi gjerne ikke ser noe til senere!
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

normanlic
» VIP

Skrevet - 16/07/2006 :  14:17:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
eeegentlig synes jeg det er litt drøyt.. med tanke på en unghests rygg og sånt. men det er jo grenser for hvor lang tid man skal bruke på utdanning.. Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 18/07/2006 :  10:00:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
breeders i norge er vel i grunnen lagt opp etter samme modell som i resten av europa, og for å kunne få hestene opp til nivået som kreves (gjelder dressur og sprang) er man avhengig av systematisk og målrettet trening med tanke på de belastningene hesten må tåle. det nytter ikke å komme med en hest man nettopp har kjøpt eller som ligger etter i utviklingen, men på den andre siden er målet å få en hest som etterhvert kan gå de høyeste klassene. statuettene i sprang tilsvarer nivået i dressur og sannsynligvis også feltritt(har ikke sjekket).

hvis man ønsker å satse og det blir lagt vekt på hestens helse og velvære under treningen tror jeg ikke de tar noe mer skade enn en normalt ridd unghest. problemet er vel heller det at de færreste av oss har et slikt apparat for å trene opp hesten eller gode nok hester....
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  12:28:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg mener det er viktig at Norge prøver å holde samme nivå som andre land. Samtidig tror jeg man er avhengig av gode oppvekstvilkår for unghesten (fra den er føll) og tidlig og systematisk trening for at en 5-åring skal kunne gå 1.20. Det nytter nok ikke med sent innridde hester og dårlig oppdrett (da tenker jeg på fôring og bevegelser i oppveksten, ikke avstamning).

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 18/07/2006 :  12:36:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig irene jeg syns det er bra at norsk varmblod har et slikt tilbud til de som satser seriøst, det er et fint arrangement hvor eiere og oppdrettere som satser kan få vist frem hestene. samtidig kan det jo føre til på sikt at folk innser hvor mye arbeid og planlegger som egentlig ligger bak det å få fram en virkelig god hest Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  12:43:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sant det dere sier Kjersti og Irene, men det er vel flere som ikke tenker på dette når de prøver å kvalifisere seg til Breeders. "Jeg har en 5 åring, og derfor skal den gå 120, for vi skal være med på Breeders"- den holdningen har jeg hørt at flere har..
Men også flere dressurtrenere er uenige i blant annnet VM og Breederskravene, og sagt at mange av de som deltar bare er ute etter å tjene penger, men at en sjelden ser noe til disse hestene senere. Er det noe forskjell på kravene for dressur og sprang? Er det hardere for en 5 åring å gå 120 sprang enn LA dressur?

Hege Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 18/07/2006 :  20:06:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
det jeg prøvde få fram var at det er treningen som ligger bak som avgjør om man ser noe til de hestene som starter f.eks breeders og ikke direkte klassene de blir ridd i. og selv om klassene går la og 110/120 er de lagt opp slik at de er litt lettere enn en vanlig klasse på et distrikts eller landsstevne. for fireåringer er kravet på kvalitetsbedømmelsen at hesten skal kunne hoppe hinder på opptil en meter så for meg virker det rimelig med kvalifisering i 110 og litt høyere i finale... Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  22:34:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier ikke at det er rett eller feil, men skal lille norge klare å få en varmblodsrase som kan konnurrere med andre land (f.eks. sverige) er man strengt tatt bare nødt til å la 5-åringen gå 120cm. Det er jo valgfritt å melde seg på...

Har man hoppe kan man jo også bedekke den det året den er 3 og da får den gå blandt 5åringer som 6åring.. Dette tror jeg få tenker på..

Man må jo også se an hesten. Er det en stooor hest (175+ f.eks.) er det jo lite smart å la den gå 120cm som 5åring ettersom det er sjans for at den ikke vil tåle såpass belastning.

Nei, man må nok bare "følge" strømmen om vi noen gang skal hevde oss blandt eliten med NV gitt. Nytter ikke å være andreledesNorge her...
Personlig tror jeg ikke hesten har vondt av det så lenge man trener på rett måte.

Litt OT, men i feltritt i norge går 5åringenes BT i 90cm ,mens i Sverige går den i 100cm. 6åringene går 100cm BT i Norge og CNC* i Sverige. Hvordan skal det gå.. KOmmer til å "henge etter" i maaaaaange år..

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!
Redigert av - Liten_Lista den 18/07/2006 22:37:16 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  11:18:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men ser vi noe til de som går Breeders og unghest VM?
Blant annet har Jakob Kielland sagt at vi nettopp ikke gjør det.

Og i kvalifiseringen for 5-åringer, må en ri minst to grunnomganger i 110 og en i 120, og dette på d-stevne eller L-stevne, altså ingen egne unghestklasser (dette kommer ikke før på E-stevner). Vil ikke de tekniske kravene være litt høye da?
Jeg sikter vel mest til de som skal være med i Breeders, bare for å være med pga feks penger. De presser hestene til å gå mange stevner i 110/120, enten fordi de har vanskeligheter med å kvalifisere seg, og/eller for å "øve" til Breeders.

BirgitteG

Skrevet - 19/07/2006 :  16:08:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes vel personlig det blir litt drøyt!
En 110-120 klasse på distriktsplan skal forresten lages så alle kommer fweilfritt igjennom, men jeg ville aldri ridd en 120 klasse på landsstevne med en 5-års. Det er de for drøy til!

I dressur synes jeg egentlig kravene er ok, hadde håpet selv å ri 5-års med min før hun ble skadet. Hun kan nok gå en liten LA i slutten av året.'

jeg kommer derimot hverken til å ri 110 eller 120 med henne dette året. Nå har jeg likevel mistet unghestklassene(jeg hadde egentlig heller ingen forhåpninger ti det, det er for høyt, simpelthen...), så da kan vi likegodt dasse rundt i de helt små klassene til hun er 110% klar til å gå videre.

Så holder hun også lenger!
Gå til toppen av siden

Chenok

» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  14:43:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
breeders er vel beregnet på unge hester med masse talent?

hesten min kunne nok klart å gå breeders som 5åring, men IKKE med meg oppå der :D
tror ikke det skal være noe problem for en dyktisk og erfaren rytter å ri breeders på en talentfull unghest.

de som er mindre erfaren/ dyktig/ talentfull får ta seg litt bedre tid og heller komme sterk tilbake senere ;o)
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  15:20:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men ser vi noe til de som går Breeders og unghest VM?
Blant annet har Jakob Kielland sagt at vi nettopp ikke gjør det.

Opprinnelig postet av Hege J

Men hvor mange % av alle hester blir til en stjerne da???

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  20:15:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hege: har du noen eksempler på slike hester som ikke blir noe da? jeg har selv hørt om en del eksempler på det motsatte, ikke så mye i norge men bla endel hingster som da naturlig nok får den profesjonelle treningen som kreves for å utvikle en slik hest! og de har jo alt å tape på en hest som ikke holder.

jeg syns i hvertfall det er bra at breeders holder en standard som nærmer seg det som er i utlandet, for i mine øyne er det ment ikke for enhver som har en unghest.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  23:51:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier det igjen- jeg tenker mest på de som presser hesten til å bli kvalifisert. Og ja, flere trenere jeg har snakket med sier at hestene som går breeders (nå mener jeg kun sprang, for de andre grenene har jeg ikke anelse om hvordan er), er de man ofte ikke ser noe til.

Jeg vet av flere som har presset unghester til kvalifisering, selv om hesten ikke har vært klar for det. Det er det jeg reagerer på!!

kjersti *

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  03:38:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke for å være vanskelig, men hvorfor er overskriften har breeders for høye krav da?

forstod det som det var kravene du siktet til jeg for det er jo helt klart negativt om folk presser hestene til noe de ikke er klar for, men det gjelder jo i bunn og grunn alle hester i alle aldre...er du ikke enig? uansett om det er uforstand eller penger som ligger til grunn er det mulig å presse en hest utover sin kapasitet og jeg vet ikke helt om det er noe som gjelder breeders i større grad enn andre stevner. slik sett er jeg mer skeptisk til konkurransehester som tilbringer 23 timer i døgnet i boks og så kommer ut for å ris konkurranserettet. det er noe jeg tror gjør hesten mindre holdbar
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.