hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - gå på tøylen ved longering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 gå på tøylen ved longering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

katriiine
» VIP

Skrevet - 14/07/2006 :  12:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil det bli lettere for hesten å lære å bøye nakken, søke til bittet og gå på tøylen ved å longere henne? bør jeg i tilfelle ha longeringsjord og kapsun? eller er det noe annet som kan brukes?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  13:22:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hesten går ikke på tøylen av seg selv, uten at utstyret som brukes påvirkes riktig. Ja, du kan få hesten til å gå balansert og til ettergift i longe, men det krever som regel mer kunnskap, og følelse for å få til dette, enn å gjøre det ved ridning. Det er iallfall min erfaring, jeg har nok ridd en god del mer enn jeg har longert. Men jeg synes det er nyttig å observere hesten i longe likevel. Man ser endel virkning av hjelperne man da har tilgjengelig fra en annen vinkel, men jeg synes at tilgangen på hjelpere jeg har god erfaring med å bruke er mindre tilgjengelig ved longe, av den grunn at jeg har ridd så mye mer, enn jeg har longert.

Om målet er å lære hesten å bøye nakken, er mitt beste tips å bruke en gulerot Men hva er poenget? Å lære hesten å bøye nakken, har ingenting med å gå balansert å gjøre. Du må få bakparten på plass, for at hesten skal balansere seg forran. Og når den balanserer seg, går den til tøylen.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 14/07/2006 :  14:27:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bytter på regelmessig med å ri på bane og longering. Jeg longerer med hodelag, longejord og to liner. Med to liner får jeg korrigert hesten på en grei måte på sporet og hun får med seg bakparten. Dette igjen fører automatisk til at hun jobber på egenhånd bakfra og frem. Hun finner selv riktig og behagelig posisjon for nakke og hode, og i hennes tilfellet er det å søke ned på bittet.

Siden hesten min er en tidligere traver forsøker jeg å lære henne grunnleggende dressu Dett gårjepefint, men det hender hun "glemmer" det jeg forsøker å lære henne på banen. Da merker jeg at en dag i longelinen gjør susen.

Det er også mye lettere for en utrent hest, eller en hest som ikke har opparbeidet seg nok muskler til å bære seg selv å gjøre dette i en longeline uten å måtte ha en rytter på ryggen i tillegg. Det er også utmerket trening å lære hesten å vike for sjenkler fra bakken. Dette gjør du enkelt ved å berøre hesten hvor du ville hatt sjenklene dine og presse til siden og få hesten til å flytte seg.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.