hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Legge lær i olje?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Legge lær i olje?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  00:28:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Mange legger nye hodelag o.l. i olje en liten stund for at de skal bli mykere.

Læret blir jo faktisk mykt og fint, men kan dette ødelegge læret på sikt? Erfaringer eller fakta om sånt, noen?

Har så sinnsykt lyst å legge mitt høyt elskede kieffer-hodelag i olje for å få bort følelsen av at læret er tørt, men er livredd for å ødelegge det...

"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow."

nn

Afghanistan

Skrevet - 14/07/2006 :  00:35:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mange legger nye hodelag o.l. i olje en liten stund for at de skal bli mykere.

Læret blir jo faktisk mykt og fint, men kan dette ødelegge læret på sikt? Erfaringer eller fakta om sånt, noen?

Har så sinnsykt lyst å legge mitt høyt elskede kieffer-hodelag i olje for å få bort følelsen av at læret er tørt, men er livredd for å ødelegge det...

Opprinnelig postet av Ozzy&Kristina

Det var en tråd her om nettopp det, og det ble anbefalt på det sterkeste å IKKE gjøre det. Læret blir overmettet av fuktighet og det mister kvaliteten sin. Jeg råder deg til å heller smøre litt oftere om du synes det er tørt. Du trenger heller ikke bruke olje hver gang du smører, men du kan bruke balsam. Det gir læret fuktighet, det impregnerer og gjør læret blankt.

Alt med måte vet du!
Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  01:14:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Søkefunksjonen er tullerusk her med meg, så fant ingen emner. Men ok
"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  11:51:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
ikke gjør det .. vær så snill.. smør det heller hver dag i en periode... alt med måte som birre sier.. læret blir alt for mettet og strekker seg.. jeg er ikke så begeistret for olje pronto.. jeg har hatt et hodelag i 12 år.. og det var et skikkelig dritt hodelag.. men det har nå holdt til nå uten en dråpe olje.. bare balsam og hammanol...
mvh Mia..... Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 14/07/2006 :  13:25:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hørte for noen år siden om en kjøremann(husker ikke navnet!) som la all seletøyet sitt i en dunke med soyaolje.Prøvde å pusse hodelaget mitt med olje,men syns det ble bare tørrere.
Det siste jeg hørte nå var den sprøe naboen min som putta hodelagene sine i hydralikk olje til traktoren,det lukta ikke noe godt etterpå for å si det sånn,og jeg tror ikke læret syns det var noe ålreit heller!!

Ride with the wind Gå til toppen av siden

Frøydis

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  13:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forskjell på å ha på olje og å drukne i olje! Jeg oljer alt lær som er nytt, bortsett fra sal. Så pusser jeg med en god salsåpe. Så holder det å vedlikeholde læret med salsåpe og balsam. Stivt, tørt lær er skikkelig kjipt, men hvis du er redd for å olje det, kan du smøre det med en god balsam ofte i periode og se om det hjelper. Bare husk at du skal pusse læret tilslutt, så du forsegler porenei læret. Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 14/07/2006 :  15:33:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg oljer det læret jeg synes er for tørt. det som er ok bruker jeg bare vanlig salsåpe og evt balsam på. Gå til toppen av siden

Minelly

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  16:15:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMinelly  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMinelly  Svar med kopi av melding
jeg bare legger inn linken her..les det jeg har skrevet om det å legge olje i lær..:)

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=13611&SearchTerms=puss

http://www.halsband.piczo.com Gå til toppen av siden

Frøydis

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  17:18:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk Minelly
Bra det er noen som har peiling her!
Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 14/07/2006 :  21:00:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hodelag og annet lær som har vært "sprøtt" har jeg lagt i soyaolje når det var helt nytt. Når jeg tar det opp igjen har jeg tørker av alt overflødig olje og latt det enge i romtemperatur noen dager for å tørke. Det er litt klissete en stund, men selv vil jeg heller ha det slik enn å ha hodelag som aldri blir mykt.
Alt med måte selvsagt, så dette har jeg kun gjort før utstyret begynner å brukes. Senere vasker jeg kun med salsåpe og bruker Stübben hamanol en gang i blandt.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.