hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Priser på dressurhester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Priser på dressurhester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  17:08:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg har sittet å tittet litt på lærehester om dagen, og prisene varierer jo så jeg til slutt bare klør meg i hodet!!

Ikke det at jeg skal ha noen hest, men å titte på annonser får å se hva som er på markedet.

Drømmehesten som jeg hadde lyst på var en vallak på 15år som gikk opp til MB dressur med gode plasseringer, gikk også 1,10 i sprang. Den skulle de ha 50.000 for.

Så tittet jeg på ei hoppe på 12år, som gikk LA dressur med gode prosenter på landsstevner, og skulle de ha 30.000 for med utstyr blant annet en windsor dressur sal. Har startet noen sprang stevner og hoppet 1,25 enkelt hinder

Så var det en lærehest på 15år som går dog høyere i dressur enn hestene over, den går piaff og passage. Den selges for 150.000

Hva bør man egentlig gi for en lærehest på LA/MB nivå innen dressur som er rundt 15år?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  17:26:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Det kommer helt an på. Rase, evt skader/gamle skader, eksteriør, stamtavle, gangarter, gemytt, ridbarhet, kjønn, resultater osvosvosv.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  17:29:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Disse ovenfor var samme rase, Varmblods Ridehester...
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  18:29:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
De kan stadig har forskjellig enten bedre og dårligere stamme, selvom de er samme rase.. Det har vel litt med prisen å gjøre og ..

en hest på 15 år hadde jeg ikke betalt 150.000 for.. *ikke forstå* med mindre den kunne brukes som avlshoppe?? og hadde supre papirer.. men likevel..15 er ikke jomfru heller..

50.000 for en La/M hest er ikke dyrt! men hadde vel godt for en litt yngre.. rundt 7-8 år.
En hest på 15 som går MB hjelper ikke mye hvis du kun rir på LC.. du forstå? Det vil da ta deg en go del trening å følge med hesten.. og da blir denne bare eldre og eldre.. når dere begge er på topp, er hesten kanskje 17-18 år?? uff..

(ikkef or å være negativ altså.. hadde bare funnet en litt yngre lærehest)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  22:39:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ofte er det som skiller en billig la si LA-hest, med en dyrere LA-hest, er kvaliteten på hvordan hesten er i form av gangarter, ridbarhet og eventuelt helse. Man bør finne ut hvorfor en billig LA-hest, faktisk er billig! Det er ikke sikkert kjøp av en billig LA-hest er noe minus. La si hesten enten drar litt på årene, men er frisk og rask (trekker ned prisen), eller kanskje de ner veldig god teknisk, men trekker ned gangartsmessig. Dårlig helse ville jeg dog styrt unna.. Som en jeg kjenner sier: "Penger halter ikke"..

For et par år siden hjalp jeg en venninde med å lete etter billige LA-hester. Fant endel ok hester, i ok alder, gode teknisk, med begrensede gangarter til rundt 50000kr. En forutsetning var at den ikke var for gammel, så hestene vi lette blandt var da typisk ikke eldre enn 12 år. Vil antagelig være fine lærehester, selv om de ikke snuser på 70% når man er ute og starter

Vil tippe at f.eks. en LA-fjording i ok alder vil ligge på rundt 30-40000kr cirka. Fjordingen har f.eks. ofte begrensede gangarter, men en LA-fjording kan være en super lærehest, som man kan cruise rundt med i LA med likevel. Og sikkert dra mye nytte av..

Yngre, kapasitetsmessige LA-hester kan være dyre.. Tror det ikke finnes begrensninger her Det er f.eks. ikke sikkert at denne hesten er noen god læremester heller.. For en som leter etter en læremester er ofte stabilitet, og overkommelige gangarter, og gode tekniske egenskaper, langt vikigere enn kapasitet hos hesten.. Ofte er f.eks. store gangartsmaskiner, vanskelige å ri.

Når jeg tenker på en LA-hest tenker jeg på en hest du kan dra ut å starte i LA, og som går de fleste eller alle øvelser til MB tårlelig greit. Antagelig det man også kan kalle en LA/MB-hest, som i utgangspunktet var "hesten" vi pratet om her.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  23:18:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Så tittet jeg på ei hoppe på 12år, som gikk LA dressur med gode prosenter på landsstevner, og skulle de ha 30.000 for med utstyr blant annet en windsor dressur sal. Har startet noen sprang stevner og hoppet 1,25 enkelt hinder

Opprinnelig postet av Roxira

Denne hesten ville no eg vore ganske skepisk til vist den virkelig er ein varmblods ridehest.

Hadde ikkje solgt fjordingen min til den prisen ein gang. Spesielt ikkje med god dressursal med på kjøpet.

Skal man ha ein lærehest så er det vel dei tekniske kvalitetane som først og fremst bør være bra hos hesten og ikkje bevegelsane først og fremst. Skulle eg hatt ein lærehest ville eg hatt ein som kan mykje øvelser slik att eg også kan lære desse. Dvs den bør være teknisk god.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  00:18:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Denne hesten ville no eg vore ganske skepisk til vist den virkelig er ein varmblods ridehest.

Hadde ikkje solgt fjordingen min til den prisen ein gang. Spesielt ikkje med god dressursal med på kjøpet.

Skal man ha ein lærehest så er det vel dei tekniske kvalitetane som først og fremst bør være bra hos hesten og ikkje bevegelsane først og fremst. Skulle eg hatt ein lærehest ville eg hatt ein som kan mykje øvelser slik att eg også kan lære desse. Dvs den bør være teknisk god.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Det tenkte jeg også. Er ikke en Varmblods Ridehest *host* omskolert traver da? Eller kanskje den feiler noe? Gitt store utslag på bøyeprøve kanskje?

Det neste jeg tenkte er at 125 enkelt hinder er ikke høyt, da går den nok max 100-110 bane.

Vi har en utrolig god lærehest på stallen til salgs. 13 år, startet LA, klar for MB nå i sommer. Startet 120 i sprang (landsstevne) med godt resultat. Denne skal selges for 60000,- uten utstyr, noe som jeg synes er en helt ok pris. Men personlig hadde ikke jeg kjøpt en så voksen hest, jeg sier max 10 år....

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  01:22:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Merker jeg trenger å finne noen å ha med meg som har peiling når den dagen kommer at jeg skal ut å se etter lærehest... Ellers kan jeg fort ende opp med katta i sekken merker jeg!
Man blir fort litt blind når man er ute å titter på hest tror jeg, så da er det godt å ha med en som ikke skal ha hest som klarer å holde hodet kaldt og tankene klare

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  01:54:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Merker jeg trenger å finne noen å ha med meg som har peiling når den dagen kommer at jeg skal ut å se etter lærehest... Ellers kan jeg fort ende opp med katta i sekken merker jeg!
Man blir fort litt blind når man er ute å titter på hest tror jeg, så da er det godt å ha med en som ikke skal ha hest som klarer å holde hodet kaldt og tankene klare

Det kan nok være veldig lurt ja. Det er lett å bli overivrig og kjøpe første og beste. Det kan være greit å ha med nokon som som holder hodet kaldt som du seier ja.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  14:17:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det trenger alle

_Bekka_

» VIP

Skrevet - 14/07/2006 :  12:41:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som alle andre sier er det godt å ha med seg en "veileder" (dyktig, nøytral og kritisk person) når man er på utkikk etter hest.

Og spoff sitt innlegg om LA/MB hest var godt skrevet (som hennes innlegg pleier å være)

Er selv på utkikk etter en lærehest, men jeg vil helst ikke ha en som er noe særlig eldre enn 10 år, og den burde være på et LA/MB nivå. (har ikke lyst til å skrive noen "pris"). Men det er jammen ikke lett å finne noe slikt noe skal jeg si deg... Ofte er de veldig feilridde, eller rett og slett for "grønne" hvis det er litt yngre hester (7 års), har vi etterhvert fått erfare. Vært rundt å tittet på annonse hester, og hester vi har fått vite om gjennom andre og jeg har ringt på maaaaange hester, men enda ikke funnet noe. Har holdt på i 2 mndr ca, synes det er lenge, men er egentlig ikke det. Og hadde jeg visst det skulle vært så vanskelig å finne en ny hest, hadde jeg nok holdt på min gamle litt lengre
*må syte og klage litt i samme slengen*

Så når din tid kommer, vær veldig kritisk og ta med deg en hjelpende hånd Villle nok også satset på en litt ungre hest enn 15 år også, og i mellomtiden; sug til deg den erfaringen du kan og spar masse penger. For hestene blir nok ikke billigere.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  13:50:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Ja, jeg klarer iallefall ikke å merke om en hest er feilridd, så sant det ikke er veldig tydelig, for jeg rir som sagt bare på LC nivå og har mye å lære...

*Susanne har allt begynt å tenke på hvem hun bør ta med seg når hun skal titte på hest, siden hun ikke kjenner så mange som ligger på MB nivå*

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  14:52:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du kan få seriøs salgsveiledning om du kontakter en seriøs salgsstall. Men du kan jo bli lurt her også.. Jeg ville tatt med meg treneren, og kanskje vedkommende vet om noen seriøse salsstaller/hestehandlere, som kan hjelpe deg.

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  23:06:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man tør å kikke litt utenfor landegrensene og har de rette kontaktene kan man få veldig mye bra hest for lite penger.
Norge er helt ærlig litt for snevert til å finne gode hester uten at det skal koste skjorta...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  23:08:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du kan få seriøs salgsveiledning om du kontakter en seriøs salgsstall. Men du kan jo bli lurt her også.. Jeg ville tatt med meg treneren, og kanskje vedkommende vet om noen seriøse salsstaller/hestehandlere, som kan hjelpe deg.

Opprinnelig postet av spoff

Dette blir for dyrt- x antall mennesker/ ledd som skal ha betalt for å finne god hest til en altfor høy sum...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  21:05:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette blir for dyrt- x antall mennesker/ ledd som skal ha betalt for å finne god hest til en altfor høy sum...

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Det kommer vel ann på hvor mye trenern din har lyst til å "robbe" deg. Ikke alle trenere tar betalt for å finne hester til elevene sine, selv om mange ogs gjør det.. Det jeg mener med å oppsøke seriøse salgsstaller, er f.eks. å oppsøke de man kjenner folk, som har gode kjøpsopplevelser fra. Jeg har allerede en knipe staller jeg aldri ville kjøpt hest fra, og et knipe staller jeg vet mye positivt om. Jeg må nok betale det samme for hesten i en useriøs stall, som ki en seriøs stall. Men vil antagelig ha mer tiltro på hva jeg har kjøpt i en stall som har et godt rykte. Kanskje den useriøse stallen også solgte meg "samme hesten", alt for dyrt..

En seriøst salgsstall vil f.eks. legge vekt på å finne riktig hest til riktig rytter. Ikke selge enhver hest, for enhver pris. Litt for eget rykte, for å ikke få hesten i retur, og fordi de ønsker å finne riktig hest til rett rytter. De vil neppe ta mer betalt for å tilføye kommentaren om at denne hesten passer deg bra, eller denne hesten passer deg ikke bra.. Jeg vet om folk som har solgt livsfarlige hester til 14 år gamle jenter, og sagt at de passer veldig godt sammen.. De har fått pengene i lomma, men er dette igrunn noe seriøst?

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 15/07/2006 21:07:22 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.