hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ned på tøylen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 ned på tøylen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Guro
» VIP

Skrevet - 06/11/2003 :  18:44:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Selvom jeg ikke er spoff tillater jeg meg å anbefale deg "Dressurridning" av Louise Nathorst, en svært bra og informativ bok om mange øvelser.

Tror forøvrig spoff nevnte noen bøker i et tidligere innlegg!!
(men orker ikke lese gjennom igjen for å få mistanken bekreftet!!)

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2003 :  23:46:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
kristy skrev:
Kopi av melding:

spoff: har du noen bøker å anbefale? leser mye, blir jo aldri utlært vettu

Mine favorittbøker i dressur er "Dressur med Kyra" av Kyra Kyrklund (særlig denne) og "Dressurridning" av Louise Nathhorst. Også "Dressur med Alex" (tror jeg den heter) av Kjersti Wigen er bra, men den selges ikke lengre. Mulig du kan være heldig å finne den på biblioteket.

Ellers er debatten "Gode bøker om hester, hestehold og ridning" verdt å ta en titt på. Ikke bare snakk om bøker innen dressurridning, men det også Det er utrolig hvor mye du kan få ut av en bok. Ene og alene er ikke bok en løsning, men du blir veldig bevist på enkelte ting, og den får deg til å tenke mer logisk og i riktig bane innen ridningen. Skulle ønske jeg hadde mer tid til å lese bøker innen hester og ridning.

Nå har jeg også lyst til å se Kyravideoene. Fikk et Kyravideotriks av trenern min i dag, og det fungerte helt supert. Kjenner et par som har dem, så får overtale en av dem så jeg kan se. Jeg har altså ikke sett disse, men du kan sikkert lære mye av å se dem. De jeg kjenner som har sett dem sier de er veldig bra. Koster dog litt mer enn en bok.. Men du kan høre om noen du kjenner har så du kan låne, eller du kan spleise på dem med flere interesserte. Vet noen rideklubber også har kjøpt inn slike typer videoer.

--
spoff

Redigert av spoff den 06/11/2003 23:48:00
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2003 :  10:22:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Holter:

Ja, stemmer at som oftest ligger problemet i hestens hode... Men et skarpere press i munnen får som regel hesten til å tenke seg om mht det å løpe avgårde i eget tempo. Da må de fire, og er som regel grei etterpå, fordi de skjønner at de ikke kan måle seg med bittet. Så når det er ok er det bare å legge om til mildere bitt igjen. Slik gjør jeg det. Men for all del, det er 100 000vis av forskjellige metoder, og minst 50 000 er nok like riktig, om du skjønner;)

Kristy: Hvis hun er myk i munnen, hvordan løper hun avgårde med deg da??? Skjønte egentlig ikke den helt... Trodde du ikke greide å holde henne jeg:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2003 :  11:58:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun løper ikke avgårde med meg, hvis jeg har gitt inntrykk av det så er det feil. hun er veldig myk i munnen, men med en gang jeg slipper opp så løper hun avgårde. det blir et lite problem da jeg ikke vil henge i kjeften hennes hele tiden... hvis jeg gjør det så setter hun hodet i været og løper ut (og da går det ikke an å holde henne). hun er litt redd for munnen sin, og tåler ikke at det blir rykket i den...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Ally&Mille

» VIP

Skrevet - 21/11/2003 :  15:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har selv hatt to travere som jeg har omskolert så mye som mulig til ridehester...og jeg vet veldig godt hva du mener med stressede hester!
Selv så driver jeg med litt dressur ridning, og holder på å trene opp 5 åringen min(vanlig ridehest) til å starte.
Prinsippene er de samme.
Det første jeg gjorde da jeg trente opp traverne mine, var først og fremtst å lære dem å slappe av, dvs at jeg red både på tur og bane, og gjorde som du gjør, masse halvparader, det mine gjorde da, var bare å sette opp farta rett etterpå igjen...og ta tok jeg et nytt "tak", helt til hesten gikk i ønsket tempo, så gav jeg den godt av tøylene igjen, slik at den etterhvert skjønte at det var jo mye mer behagelig å gå i det tempoet jeg ønsket, det er viktig å belønne slike hester med litt tøyle frihet da de setter ned tempoet, og ikke holde like hardt vidre i tøylene slik at de ikke skal løpe igjen, men heller gjøre denne "gi og ta" prossesen til de forstår og merker at det behageligste er å gå som rytteren ønsker, og det er ingenting som motiverer en frustrert hest mer enn belønning i en eller annen form (i dette tilfellet, litt tøyler).
Mine ble bra da, og kunne til slutt startes litt med, og har to 2 plasser i klubbmesterskap i sprang, som er bra for en avdanket traver- han ble veldig bra å ri ;)
Når hesten har lært deg å følge ditt tempo, kan du begynne å jobbe den mykt mot tøylen, for da trenger du ikke lenger å kjempe så med å holde henne igjen, og det er lettere å oppnå en mykere og finere kontakt.
Ri mye volter og serpentine buer, dersom hesten ikke kan øvelsene til sjenkelvirkning ogsånn.
Vær nøye med å holde en myk og stø kontakt, så vil tilliten til bittet komme.
Jeg fikk et godt råd av Louise Nathorst(Sveriges dressurdronning), om at det faktisk ikke er noe poeng i å begynne å jobbe i samling i skritt, før hesten er varm. Selvfølgelig kan man skritte opp hesten, men la den gå i fritt skritt eller mellomskritt bare, før du begynner å trave/jogge og da jobbe mot å få hesten til å gå i lav form(hodet så langt ned mot bakken som mulig) i volter og serpentinebuer, før du jobber den på tøylen i skritt. Dette rådet om å begynne treningen med å trave og evt. galoppere i lav form før man jobber samlet i skritt har hjulpet meg masse! Dersom hesten jobber spent i samling i skritt er nemlig dette ødeleggende for skrittet til hesten, og etter noen minutter i trav og evt galopp i lav samlet form så slapeer hesten bedre av.

Håper dette var til noe hjelp, men det er klart at alle hester er forskjellige. Bare ha god tid, og vent på resultatet som kommer mer solid tilbake over tid!

Lykke til!

Cammi
Gå til toppen av siden

Nettelhorst

Skrevet - 23/11/2003 :  20:14:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Utrolig mange bra svar
Men jeg tror det er en ting man har glemt å nevne - belønning.
Mange ryttere tror at man får en hest til å gå stabilt på tølylen ved å gi og ta litt på innvendig tøyle. dette er helt feil.
Med denne metoden vil ofte hesten føle det ubehagelig, og bli veivende med hodet fra side til side.
Jeg tror det beste er å gjøre det på denne måten:
Holde stødig kontakt på begge tøyler, og når hesten begynner å søke litt ned, føre innvendig hånd litt fremover slik at man løsner litt på tøylen og dermed i bittet. Dette skjer gjerne bare i et par sekunder før hånden føres tilbake på plass. Vær flink med å gjenta, når du føler hesten slipper. Grunnen til at man fører hånden fremover er for å gi hesten en belønning for at den skal føle det behagelig å gå der nede. Ofte kan det lønne seg å gi etter selv om hesten ikke gjør det, for det er viktig å passe på å ikke ni holde. Vær fornøyd med at hesten går i en lav form til å begynne med.
Ikke glem skjenkler, selvom hesten er stresset må den tåle at du legger til skjenklene, husk; det skal komme bakfra.
Begynn i skritt først, ingen vits i å begynne å trave før alt er på plass i skritt.
Min mening ang hjelpetøyler er at de ikke skal brukes, med annet enn i longsjering. Hvis de er for stramme drar de hodet til hesten ned i en unaturlig belastende og anspent form. Hesten får ikke slappet riktig av da den blir tvunget til å gå ned med hodet. (Ikke til bittet)
Dette anbefales defor absolutt ikke til unghest som er i ferd med å lære. Eneste jeg mener dette er rett treningsmetode til, er hvis man skal omskolere travhester eller hester som ikke skjønner at de skal senke hodet, men dette ansees da bare som en midlertidig løsning.
Hesten skal være samarbeidsvillig og gå til bittet fordi den selv vil det, ikke fordi den blir tvunget til det.
Men dette er selvsagt bare min mening
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.