hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan slanke hesten min....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hvordan slanke hesten min....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 11/07/2006 :  15:24:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Hesten min er temmelig overvektig ennå, og jeg bekymrer meg for sykdommer som kan oppstå. Nå var jo hesten DIGER da jeg fikk han i mars, for den forrige eieren hadde gitt han en høyball om dagen....
Hos meg fikk han (før han begynte på beitet i sommer)
2+2+3kg med høy i løpet av døgnet. og han gikk ned i vekt, samtidig som han ble regelmessig trent.

Men, han er av den type hest som bare ser mat, så legger han på seg..noen som har noen råd for hvordan jeg kan unngå at han går opp i vekt igjen? vil gjerne ha han ned enda litt, for han er fortsatt alt for diger rundt magen...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

xxxx

Skrevet - 11/07/2006 :  15:35:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye man kan prøve.
Mellomtrav-intervaller trekker opp "hengemaver" og så kan man feks.
gi et fjorårs-høy eller et høy som ikke er så næringsrikt.

Redigert av - xxxx den 11/07/2006 15:37:39 Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  21:36:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville blande fjorårshøy og halm (halm for at magen skal ha noe å jobbe med ettersom det ikke blir store mengder høy...) På en valig hest (500kg) max 5 kg høy og ca 4kg halm. Om hesten ikke er veeeldig lat nåpr jeg red, ville jeg kuttet ut alt kraftfor.
Og såklart trent den gardvis opp til å tåle å bli ridd hver dag, etterhvert opptil 1t daglig 6gr i uka. IKKE gressbeite§!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  00:10:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda - jeg har også hatt hest som la på seg ved synet av en gresstust.

Ovennevnte "diett" med halm å tygge på i tillegg til begrenset, men heller oftere høy er å anbefale. Det er viktig at hesten får "metthetsfølelse".
Minimalt med kraftfor er vel også kanske klart. Bare en neve eller to om dagen for "kosens" skyld, så han ikke blir helt grinete når han ser at "de andre får".
Som "trøst" kan han jo få gulrøtter, for det er meget bra for fordøyelsen og gir vitaminer og mineraler.

OG - hvis det er mulig, så kunne han kanskje få gå ute på et nedbeitet beite - kanskje sammen med en annen hest i "godt hold"...? Det vil jo øke trivselen, og han får beveget seg.

Ville synes veldig synd på en hest som ikke får gå ute og kose seg om sommeren...
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  13:59:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
kraftfor får han ikke nå da det er sommer uansett, ellers bruker han som nevnt bare å få en nave da de andre på stallen får.
Han går nå ute på ett nedbeitet beite, sammen med en annen hest, og de har 500x400m å beite på rundt ved stallen, så løpe plass har de i hvertfall:)
Har begynt å trappe opp igjen treningen med han, men tar det rolig siden han ikke er vant med trening hver eneste dag i uken, samtidig som jeg ønsker å gi han en "fri" dag.
Men skal i hvertfall forsøke fjorårs høy til han... :)
¨
tusen takk for alle svar:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  14:27:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
For hester gjelder det samme som for mennesker: Minke energiinntak og/eller øke energiuttak.

La ham stå på et stort beite/paddock sammen med andre hester slik du gjør, er supert. Da får han trimmet seg en del på egenhånd.

Sørg for at han blir godt brukt; og variert trening så han ikke går lei.

Gi minst mulig kraftfôr, men husk å gi vitamin-/mineraltilskudd.

Ikke gi noe særlig mer enn 1,2 kg. grovfôr per 100 kg kroppsvekt. (Altså 6 kg til en hest på 500 kg).

Gi mindre næringsrikt grovfôr.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.