hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Føll som ikke drikker lenger..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Føll som ikke drikker lenger..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  17:56:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Har de siste 2 ukene lagt merke til at jeg har ikke sett føllet drikke en eneste gang hos hoppa, og føllet har begynnt å spise selv.
Det virker heller ikke som om de har noe særlig forhold til hverandre.
Har hatt de noen dager på beite nå, sammen med en flokk andre hester.
Da jeg var nede å så til dem, gikk føllet sammen med åringshingsten, og hoppa sammen med de andre hoppene i hver sin enne av beitet. (Og beitet er over 20 mål)

I dag har jeg vert 5 timer i stallen, for å prøve å observere dem litt.
2 ganger, i løpet av de 5 timene var føllet bortil hoppa og prøvde å drikke.
Første gangen drakk han i ca 10 sek og så gikk sin veg.
Andre gangen drakk han litt lenger, men så plutselig snudde hoppa seg og beit han kraftig i rompa, som gjorde at han bukka og spennte henne i annsiktet, som igjen resulterte i at hun sparka han så hardt at han føyk ut av utestallen.

Ehm.. Normalt eller?

Han er i kjempefin form,vokser i rekordfart, og er en vilter liten hingst.
Han ser ikke ut til å lide, og er god og rund.

Men, alikevell. Det er vel ikke normalt at føll slutter å drikke så tidlig?
Han er jo bare 2 mnd gammel.

Tenker på om jeg må skaffe noe morsmelkerstatning til ham?

~Finn årsaken, Da har du løsningen~

Løkki

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  18:09:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Føllet mitt er også to mnd, og held seg veldig lite sammen med mora. Ho er sammen med ei åringshoppe, og eit anna føll. Eg har sett at ho drikk litt innimellom, men ikkje meir enn max 30 sekund før ho går sin veg. Ho et eindel gras, og veks og trivest. Dei kan godt vere fleire hundre meter ifrå kvarandre også. Slik juret ser ut så drikk ho nok eindel, eg ser ikkje hestane meir enn kanskje en halvtime/time for dag. Så ho drikk nok meir enn det ser ut som. Så lenge føllet veks og er friskt, og hoppa ikkje har melkespreng, så er det nok ingenting å bekymre seg for. Følla er aktive i denne perioden, utforskar verden og leikar med likesinna. Flott at du har moglegheit til å ha dei i flokk. Men reagerte litt på at det går ein åringshingst sammen med dei? Er alle hoppene drektige på nytt da eller? Viss ikkje kan du få deg ein overraskelse neste år..
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita

Redigert av - Løkki den 07/07/2006 18:10:29 Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  18:14:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Ja, åringshingsten er min søsters.
Han er 10 mnd, og har han ikke fått dette hingstegreiene over seg ennå, så forhåpentligvis er ingen skade skjedd!
Men, neste uke blir han vallak, så da er hvertfall faren over
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/07/2006 :  00:50:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke du behøver å engste deg enda. At den diet to ganger på 5 timer er ikke unormalt, OG den gjør unna supen på sekunder.

At hoppa blir irritert kan rett og slett være fordi rakkeren biter henne i spenene - og DET gjør vondt!

Så lenge føllet vokser og trives, er det ingen grunn til bekymring. Kanskje de på nattetid er mer sammen, når det ikke er så mye spennende å utforske sammen med nye venner....
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  01:04:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Ja, du sier noe der T.Boysen!

Men sånn rent hypotetisk, om det skulle være sånn, at han omtrent ikke drikker melk, kun livnærer seg på høy.
Kan ikke dette da hemme veksten hans? Og burde han ikke ev. hatt noe i tillegg?

Føll kan jo vokse i rykk og napp, så det er jo litt vanskelig å vite om han plutselig "stopper opp"..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.