hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jobb?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Jobb?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 01/11/2003 :  21:19:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har veldig lyst på hest, men da må jeg hjelpe til litt jeg oxo... Jeg lurte på hva slags jobber som en 14 åring kan ha? Jeg har tenkt å prøve med som avisbud men ikke noen ledige ruter... Hva ville dere gjort/gjør dere?

Klem, Camilla!
(Kanskje et dumt innlegg men...)

Redigert av mix1 den 02/11/2003 10:14:01

eligj

Skrevet - 01/11/2003 :  23:15:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var jeg deg, ville jeg forsøke å finne noe annet enn avisbud. Som avisbud får du veldig lite betalt i forhold til hvor mye tid som blir bundet opp av jobben. Akkurat det å gå ruta kan kanskje gå fort, men hele ettermiddagen forsvinner gjerne i praksis.

Problemet med å ha hest og jobb, er selvfølgelig at det tar mye tid. Og når man går på skolen, har man ofte ikke så mye tid. Min erfaring er at de som har hest i din alder enten får såpass mye hjelp hjemmefra at de ikke behøver å jobbe noe særlig slik at de også har tid til skole, eller at hest og jobb går ut over skole. Det er kjipt, men dessverre blir det ofte sånn. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, det finnes noen folk som har tid til alt.

Men tilbake til det du egentlig spurte om. Jeg vet at feks. McDonalds har mange unge ansatte. Vet ikke om de ansetter helt ned i din alder, men du kan jo forhøre deg. Du kan jo også høre rundt i matbutikker og slikt kanskje trenger ryddehjelp eller liknende. Det går også an å høre med staller der det kan være aktuelt å ha hesten, om det går an å hjelpe til i stallen, for eksempel i helger og slikt, mot å få litt billigere stalleie.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/11/2003 :  09:49:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Evt kan du gå med reklame.
Det er mange steder reklame deles ut av "reklamebud" i stedet for av posten.
Dette blir jo i samme kategori som avisbud, men det er jo en mulighet!!

Vil bare si at du bør passe på så du ikke tar deg vann over hodet. Det skal være gøy å ha hest, så pass på at du får tid til å ha hesten også, hvis alt blir travelt blir det bare slitsomt.
Derfor er kanskje eligj sitt forslag om å spørre i stallen om du kan jobbe der i helgene (helgeforinger etc) for å få billigere muligens en ypperlig løsning, siden du da kan jobbe der hesten er, og ikke behøver å binde opp hele ettermiddager osv.

Men det er sikkert ikke dumt å jobbe litt, og kjenne at man bidrar , samt gjøre det mer gjenomførbart for mor og far å kjøpe hesten til deg!!

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2003 :  10:17:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ta en titt på debattene: "Trenger jobb!!" og "jobb".

--
spoff
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2003 :  13:10:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En annen ting du bør tenke på, som egentlig eligj og Guro har nevnt er tid. For mange er skole enormt kjedelig, men skal du ha hest og jobb ved siden av skole er det veldig få som klarer å takle alt på en gang (det er noen få som klarer, men klarer ikke du det så er det dumt å forsøke seg på dette).

Jeg ønsket meg også veldig hest da jeg var mindre. Jeg sjekket opp muligheter for diverse jobber, og fant vel ut at det ble faktisk for dyrt og for mye arbeid for min del. Det ville rett og slett ikke gå rundt. Den dag i dag er jeg faktisk glad jeg satset den veien jeg gjorde. Siden jeg ikke fikk hjelp hjemmefra til å ha hest, ville det vært umulig for meg å ha hest. Istedet hadde jeg hester på for 1-2 dager i uka (det fikk jeg støtte til hjemmefra), var hestepasser på en rekke hester og fikk veldig mye utbytte av det. I tillegg har jeg ikke gått i fella på å satse hest istedet for skole. Det er desverre alt for mange stalljenter som går i fella på å avslutte skolegangen eller gjør det dårlig fordi de heller vil satse på å holde hest. Det er nok veldig morsomt der og da, men når du begynner å bli eldre er det ikke spesielt gøy og kun ha en Rimi-jobb å ty til. Det er for de fleste en veldig kjedelig jobb, og heller ikke spesielt godt betalt. Skal du ha hest videre i livet er det nok bra med en litt mer solid lønning enn en Rimi-lønn.

Du får se ann situasjonen. Forhøre deg om foreldrene dine har anledning til å støtte deg. Får du ikke pengene til å gå rundt så vil jeg fraråde deg å skaffe deg hest. Gjør heller det beste ut av situsjonen. Kanskje en hest på for et par dager i uka er like greit. Blir hesteholdet for mye arbeid er det jo ikke gøy å ha hest heller, selv om det frister aldri så mye.. Prøv å tenke litt langsiktig også, selv om det kanskje ikke er det enkleste. Håper dette var noen litt kloke ord, som på en eller annen måte kommer til hjelp slik at situasjonen din blir best mulig.

En ting som også er lurt i starten er å ha hest på helfor. Da kan du se ann situasjonen om dette er et arbeid som går rundt både med hensyn på tid og økonomi. Hest koster desverre penger..

--
spoff
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.