hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Torden og lyn!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Torden og lyn!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Musken

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  12:07:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMusken  Svar med kopi av melding
I går var det skikkelig med torden og lyn her i Trondheim.
Den siste måneden har hesten min stått ute både dag og natt, i og med at været har vært så bra, men i går måtte jeg bare ta han inn.
Vanligvis bryr han seg ikke så mye om torden og lyn, så jeg bruker bare å la han stå ut. Men i går var det ille, og jeg tror fleste parten som bor rundt omkring i Trondheim fikk den med seg.
Siden jeg har stor respekt for lynet, valgte jeg å ta han inn.

Hva bruker dere å gjøre med hestene deres når det lyner og tordner?

Lyn over stallen.

Lynet hjemme der jeg bor.

Mere lyn hjemme hos meg.

Morgan likte ikke lynet og tordena noe særlig.

http://www.freewebs.com/morgan_kane/

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  12:15:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Å herregud, nå er jeg ganske glad jeg ikke bor i Trondheim :S Jeg er LIVREDD for lyn & torden og jeg får vondt når jeg ser de bildene x) Jeg har jo ikke egen hest så jeg slipper å tenke på hva jeg hadde gjort, men jeg hadde nok definitivt gjort som deg og satt den inn, gjerne puttet litt bomull i øra på den og/eller satt på litt rolig musikk...
Redigert av - chk den 07/07/2006 12:18:07 Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  12:23:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Merket det i går jeg også, men siden jeg bor ganske langt i fra det Løkken står på beite så hadde jeg ikke mulighet til å dra dit, men jeg vil tor eier av beite hadde tatt en titt innom om hun mente det var nødvendig. Så de stod ute på beitet.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 07/07/2006 :  12:31:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han Morgan Kane ser litt engstelig ut... Gå til toppen av siden

Musken

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  12:57:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMusken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han Morgan Kane ser litt engstelig ut...

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Ja, men det rare er at han ser ikke mot lynet. Kanskje det er ekkoet av tordena han ser etter.
Heldigvis er han en ganske rolig og fornuftig hest, så han virret ikke rundt i luftegården i full galopp. Sto derimot og prustet og blåste, noe han gjør sjeldent. Tok han inn for å være på den sikre siden.

http://www.freewebs.com/morgan_kane/ Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  14:20:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Vel. Min hest reagerer ikkeno særlig på torden som jeg la merke til i fjor, men står 2 andre hester på stallen her nå, som jeg ikke aner hvordan reagerer. Så blir det torden, kommer jeg nok til å ta dem inn, alle tre, for å være på den sikre siden. Vil helst slippe å løpe rundt hele bygda for å lete etter hester som har rømt fordi de ble redd for tordenværet og lynet..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  18:23:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Kan være skumle greier torden. Mine hester reagerer heldigvis ikke på lyn og torden, men vi hadde en hest på beite her for et par somre siden, og den ble så skremt at den fløy rett på ei svær tregrind.. Ble noe skada, men tror det gikk greit med ham etter hvert. Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  19:07:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
siden det begynte midt på natta gjorde jeg egentllig ingenting.. tenkte mest på kaldblodsen min som står på et beite med mye skog. var nesten mer bekymret over det sinnsyke regnet. lenge siden jeg har opplevd sånt regn. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:12:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
var ute å rei en tur her for en stund siden,å akkurat i det vi skulle vende muleen hjem,begynte det.så hadde det akkurat vært sol!
siden vi måtte over både åpne sletter og tykk skog,så ble jeg litt nervøs.å siden det regna som pokkern,ble bakken superglatt og skikkelig gjørmete,så sigyn sto på fire stive nedover..heldigvis så har han taklet dette alltid bra,jeg var nok mest nervøs.men vet en del andre hester som løper gjennom gjerde med en gang.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  21:04:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det var spådd lyn og torden her i går, men det kom ingenting. Hadde det kommet hadde vi tatt hestene inn.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  23:45:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hadde det tordnet slik når jeg har hesten min i Trondheim hadde jeg nok tatt den inn, men her hjemme i Sunndal trenger jeg ikke det, siden lynet aldri slår ned nede i dalen, fjellene tar imot det, men det raller noe helt utrolig.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  00:34:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lar Lita stå ute når det er tordenvær. Men så er det mye rundt her som tar mot lynet istede for beitene, så jeg ser ikke det som farlig. Er min erfaring at hesten er mer redd torden enn lyn, siden skikkelig torden bråker forferdelig. Lyn lyser bare opp. Jeg er omvendt, kan tåle torden men er kjapp til å telle når det begynner å lyne...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Toril H

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  23:46:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hestene mine står i paddock når uværet kommer så tar jeg dem inn.På sommeren går de på beite (iallefall 2 av dem) å da har jeg ingen mulighet for å ta dem inn.Ingen av mine bryr seg om lyn og torden.Det de misliker mest er nok regnskyllet som følger med.

Enig med Shadowfax Utrolig fasinerende.Må alltid ut å høre på tordenet og se på lynet.
Var 50 meter unna et lynnedslag engang,men da syns jeg det ble litt for nærgående.Utrolig hvor høyt det smeller når det kommer så nært
Sommeren på Østlandet i år har vært fin,men nå syns jeg det er på tide med litt lyn og torden snart.Værken sett eller hørt noe i år,men venter i spenning.
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2006 :  05:03:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Jeg bor også i Trondheim, og fikk det med meg ja!! Makan til torden!

Hestene ble tatt inn ja, selv om de egntlig er ute hele døgnet for tiden

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/07/2006 :  06:25:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke for å være "skæmmar'n", men man må være klar over at tordenvær med lyn får utegående hester til å søke ly under store trær - og DET kan være skummelt.

Lynet slår nemlig ned i det høyeste punktet på et område, og hvis det er et stort tre på beitet, så søker hestene ly under dette.

Mener å ha lest at både kuer og hester har blitt "slått av lynet" når de har søkt tilflukt under et stort tre. Dette har vært i Danmark/Tyskland,/USA hvor hestebeiter er på "flatmark" med et stort tre, og dyra har søkt tilflukt her - med dårlig resultat.

Nå har min(e) hest(er) gått på sommerbeiter i 23 år, selv i de mest dundrende tordenvær, og det har gått bra. Men så har sommerbeitene vært i ulendt terreng, så hestene søkte ly i krattskogen under brattheng, og gikk slett ikke ut på åpen mark eller under store trær.

HVIS jeg hadde hatt hester på flatmark, med få og store trær på, ville jeg nok reist opp til gården og tatt gampene inn under tak når tordenvær var på gang.

Ikke fordi hestene er redd for tordenvær, men fordi lynet kan slå ned i det høyeste punktet i området - som forhåpentlig IKKE er et stort tre på beitet., som hestene søker ly under...

Selv er jeg ikke bekymret, da utebeitene ikke er slike som lynet slår ned i.

Gå til toppen av siden

Toril H

Norway

Skrevet - 09/07/2006 :  07:02:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Om hestene mine står i paddock når uværet kommer så tar jeg dem inn.På sommeren går de på beite (iallefall 2 av dem) å da har jeg ingen mulighet for å ta dem inn.Ingen av mine bryr seg om lyn og torden.Det de misliker mest er nok regnskyllet som følger med.

Enig med Shadowfax Utrolig fasinerende.Må alltid ut å høre på tordenet og se på lynet.
Var 50 meter unna et lynnedslag engang,men da syns jeg det ble litt for nærgående.Utrolig hvor høyt det smeller når det kommer så nært
Sommeren på Østlandet i år har vært fin,men nå syns jeg det er på tide med litt lyn og torden snart.Værken sett eller hørt noe i år,men venter i spenning.

Opprinnelig postet av Toril H

Øy, husker du den gangen på VK1, da du kom løpende nedover gangen i hybelhuset midt på natta? Da vi krabba nedover i paddocken for å fange de forskremte dyra... Camilla som ikke turte å være våken alene på hybelhuset osv.. Det var GÆY!
Men DA lynte det, gitt... helsiken..

Opprinnelig postet av Shadowfax

Ja,det lyste godt da.He he.Camilla ja....*ler*.
Savner litt den tiden vi hadde på hybelhuset sammen
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.