hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fryktelig rotete i boksen !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 fryktelig rotete i boksen !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Katrine_Sandore

Skrevet - 05/07/2006 :  19:59:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Mange om opplever at hesten deres er rotete i boksen?
Jeg irriterer meg bare grenseløst for dette..
Bruker 1 time HVER DAG for å møkke ut av boksen,
og dette er bare for å få med seg det værste, og tisset da.
Etter 3 dager uten å legge inn ny flis, ser man ikke forskjell på flisa etter møkka.

Det er ikke det at jeg ikke liker å bruke tid for å stelle for hesten min,
men det hadde jo vært bedre for både meg og hesten om han hadde lært seg å gjøre fra seg på ett sted.

Jeg har prøvd flere teknikker som jeg har hørt skal fungere,
men ingenting funker.
Hva gjorde dere for å gjøre dem mer ryddige i boksen ?

Jeg Liker Smileys, Jeg
Redigert av - Katrine_Sandore den 05/07/2006 20:46:58

EvaV

Skrevet - 05/07/2006 :  20:08:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det rotete? Går han mye rundt i boksen og "rører" alt sammen? I såfall trives han kanskje ikke inne, eller trenger å bevege seg mer. Jeg ville prøvd mer utegang hvis det var tilfellet.

Hvis hesten står ute hele dagen blir det jo også mindre møkk inne i boksen, så da blir det jo uansett mindre å møkke ;)

Hvis hesten din roter mye høy rundt om i boksen bør han kanskje få mindre, er jo ikke vits og gi masse høy til hesten hvis du må hive ut alt neste dag. Trenger han mye høy fordi han er tynn el. kan du prøve å gi det i mindre porsjoner, men oftere.

Håper du finner ut av det! Jeg bruker 5-10 minutt på en boks, selv om hesten gjør fra seg og tisser litt rundt om kring i boksen, så en time høres jo ekstremt mye ut!

edit pga av at jeg blander kjønn :P

Redigert av - EvaV den 05/07/2006 20:08:54 Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 05/07/2006 :  20:13:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Etter at jeg byttet stall, står han mer ute, å det blir bedtraktelig mindre rotete der inne.
Da tar det jo såklart også mindre tid, men allikevel.
Jeg misunner alle dem som lager ett hjørne i boksen, å hesten gjør fra seg der

Problemet er at han gjør fra seg OVER ALT i boksen,
og etter det rører det rundt.
Hesten står ute fra 7 om morgenen til mellom 8 og 10 om kvelden.
Allikevel like rotete.

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

EvaV

Skrevet - 05/07/2006 :  20:21:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei da vet jeg ikke hva du kan gjøre annet enn å ha ham ute hele døgnet, eller binde ham fast! :p (Spilt er jo forsåvidt et alternativt). Kanskje sende ham på renslighetskurs?

Du kan jo gjerne få deg skikkelig gummimattei boksen så du ikke må bruke så mye penger på strø ihvertfall. Vet ikke jeg.
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 05/07/2006 :  20:45:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Forslag noen ?
Til å få han rensligere, ikke gjøre ting for å slippe å bruke så lang tid.

Som for eksempel de forslagene jeg har prøvd ut:

Legge all møkka hans på ett spesiellt sted i boksen, så han skjønner at her, det er her det skal ligge.
(det har funket på andre hester, men ikke på min gitt)

Ellers har jeg prøvd å legge inn en ANNEN vallak sin møkk.
Dette skal gjøre sånn at han skal dekke over dette, fordi det er hans hjem.
Dermed vil han også legge møkka der hele tiden.
(Noe som funket dårlig dette også..)

Jeg har også laget ett "hull" eller "renne" i boksen, hvor han KAN legge fra seg møkka hvis han vil. Som funket dårlig..

Så noen som har non fler forslag ?

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  21:14:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Hmm. Har ingen tips ang. renslighet i boksen for møkk/tiss, er vel ikke stort man kan gjøre igrunn? Men ved høy, så kan man kjøpe HayBar, lignende planke som man legges inntil hjørne *dårlig forklart* men kan ses på www.Spillers.no skal gå til innkjøp av denne når hesten min kommer fra beite, da jeg ikke vil bruke høynett.

HayBaren koster en del, opp til 900,- mens fins både for ponnier/hester, ideelt når man har en grisete hest men samtidig ønsker å fôre på bakkenivå (denne skal festet ca 1-2 cm opp fra bakken så støv etc ikke ligger i bunnen på HayBaren)

Stresser hesten din mye i boks/står alene? Du kan jo legge inn mer/mindre spøne å se hvordan det er da, evt. også en gummimatte-men skal rensens regelmessig da ved at det kommer stinkende pisslukt. Noen mennesker er rotete så dan med hester

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 05/07/2006 21:19:03 Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  22:16:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åssen rekker han å bæsje overalt hvis han står ute hele dagen? Fernando står ute fra 7 til 20 hver dag (samme som din) og han bæsjer ikke mer en 2, max 3 klatter... Hvis det tar et time å møkke må det jo være en del mer en det...

Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 05/07/2006 :  23:05:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
altså, det TOK en time å møkke, før jeg byttet stall hvor han nå står lenger ute.
Tar fortsatt lang tid, og han reker meget.

Får ikke sett hvor mange klatter det er, da de ikke ligger sammen, men overalt i hele boksen

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  23:17:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Se om han blir bedre i andre bokser i stallen. Det er vanlig at enkelte hester stresser mer i visse "nabolag" og de kan bli mye bedre med nye naboer og annerledes boks. Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  16:02:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
kanskje han liker og drite i sirkel.. he he.. åå.. noen hester er jo bare mer grisete en andre.. han liker vel og gjøre inne da.. noen hester er sånn også.. vallaker/hingster har jo en tendens til og grise litt mer siden de har tissen midt under...

nå så det ut til at du hadde prøvd det meste av det jeg kunne komme på i farta..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  15:02:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Både hoppa min og hingsten er renslige, heldigvis!! May både pisser og driter i ene hjørnet av boksen og Speedy driter i et hjørne og pisser kun på den bakre langsiden av boksen.
Da er det lett og gjøre rent, og de har en tørr boks å ligge i. Kan også bruke et godt lag med spon hele tiden uten og blakke meg :)

Høres ut som om du har prøvd det meste, så kanskje hesten din rett og slett er rotete da.. :p

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.