hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blå øyne
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Blå øyne
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  13:30:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Kaldblodsen jeg eier har et blått øye. Jeg synes jo det er skikkelig lekkert, men vet at ikke alle synes det. Men jeg hører jo at det er endel meninger om dette. Blandt anna så sier hovslageren jeg bruker at hestene med blå øyne har rykte på seg til å være litt heite i hue... Kommer blandt anna fra et gen laaangt tilbake i tid som het Kvikk Sylfiden..
Snerten har jo da selvfølgelig noen like stamforfedre som han.. hehe.

Men er det noen som har noen meninger eller har hørt noen artige ting rundt dette emnet så hadde det vært gøy å høre.

Snerten, Ajax og Laila

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  13:38:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Har sett at faren til min hest har blått øye, syns også det er rå kult da! Men avkomene har ikke fått det (di så jeg har vært borti) men min hest er vertfall stikk motsatt av HYPER *fnis* tror det ligger noen temaer om dette lengre bakki (?)
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  13:53:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
disse hestene med blø øyne(øye) har de bred blis? Mener å ha lest at sabinogenet gir store avtegn i hodet, om disse nermer seg øynene blir de blå??
Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  14:00:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har hvertfall bredt bles.. Har sett at endel av "søskene" hans også har bredt bles, men vet ikke noe om de har blå øyne desverre.
Snerten, Ajax og Laila Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 05/07/2006 :  14:05:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehehe, det finnes mange fordommer/historier om hestefarger, avtegn osv.
Heldigvis er det bare myter alt sammen:-)
Av alt jeg har lært om gener og avl, har genene for farge og lynne særdeles lite med hverandre å gjøre.
Det kan jo være at denne hingsten, Kvikk Sylfiden, hadde både et vanskelig temperament og blå øyne, og nedarvet begge deler til en del av avkommende, men det betyr ikke at 'alle hester som har blå øyne har dårlig temperament', men at enkelte avkom kan ha hatt uflaks, og arvet begge egenskapene.

Her er en liten artig anekdote:

En gruppe vitenskapsmenn dro til Skottland for å finne ut hvilken farge det var på sauene i Skottland.

Da de krysset grensen, så de en sau, og da pekte den første vitenskapsmannen på sauen og sa:

-Nå vet vi at sauene i Skottland er hvite.
-Nei, da den andre vitenskapsmannen, vi vet at én sau i Skottland er hvit.
-Nei, sa den tredje, vi vet bare at én sau i Skottland er hvit på den ene siden!

Poenget i denne historien er at man ikke skal tillegge alle hester en bestemt egenskap fordi man har hatt kjennskap til noen få hester med denne egenskapen.
Selv hadde jeg ei brun hoppe uten sokker en gang i tiden. Hun var temperamentsfull. Men det betyr da ikke at alle brune hopper uten sokker er temperamentsfulle?
Kos deg med hesten din, du, og ikke hør på slike gamle myter :-)
Han var forresten nydelig!

Renate
Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  14:11:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, bra historie

Synes bare det er gøy å høre litt rundt hva folk har hørt om dette. Jeg trives masse med Snerten, vel og merke når han er så snill og god som bare han kan være. Men han har jo som alle andre hester sine negative sider som ikke alltid er like sjarmerende... hehe..

Og tusen takk for at du synes han er pen. Han er jo som alle andre hester inne her, verdens vakreste

Bustetrollet

Skrevet - 05/07/2006 :  15:27:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
To av hestene jeg har ridd en gang i tiden, hadde også stort bless..
Og Beat(?) her på forumet har jo også en hest med blått øye og stort bless, om jeg ikke tar heeelt feil.

Kanskje det ligger noe i det.

Redigert av - Bustetrollet den 05/07/2006 15:28:12 Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  15:28:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Den ene hesten vår har 2 blå øyne. Har vært en sykt flink spranghest, men hyper... Ikke helt hyper nei xP
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

j.i.m

» VIP

Skrevet - 05/07/2006 :  15:35:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
snuppa mi har ikke bredt bless, men hun har like vel et og et halvt blått øye

klarer jo fortsatt ikke å sette inn bilde da, men det er bilder av henne på min vip j.i.m

Eide forresten broren til Lassi før, å han ble kalt gal og skulle slaktes som 2-åring. Mye pga de blå øynene hans. Mange gamle hestekarer som sier at blåøyde hester "ikke er vettu".. Han er blitt en kjempefin ridehest nå. Se vip Hanna & lukas
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  16:47:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Tinkerhoppa mi har to blå øyne, men er ikke no heit av den grunn Hu er heller litt lat.
Så trur ikke det at hester med blå øyne har med det å være heite.

Blå øyne er lekkert:

Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 05/07/2006 :  22:23:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Min et år gamle tinkervallak har også to blåe øyne, og han finnes ikke het verken foran eller bak
Han er en sindig kar, som tar livet stort sett med ro.

Ellen Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  00:01:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kalles ikke de for glass øyer? Og at de hestene med det ser en tanke dårligere??
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  00:14:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kalles ikke de for glass øyer? Og at de hestene med det ser en tanke dårligere??

Opprinnelig postet av Norm Rigel

De blir kalt for det jo. Hvorvidt det stemmer at hester med blå øyne ser dårligere enn andre veit jeg ikke, men har hørt det jeg også.

Redigert av - SkyggenogCo den 06/07/2006 00:16:17 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  00:29:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blå øyne kommer fra et gen som kalles Splashed White. Jeg har lært at det er kun dette genet som gir blå øyne, selv om mange hevder at også Sabino kan gi blå øyne. Nå er det ingenting i veien mot at en hest kan være både Sabino og Splashed White da, men siden det er mange sabino'er som har vanlige, brune øyne så holder jeg en knapp på at det kun er SW som gir blå øyne. SW gir også gjerne bunntunge bles og sokker. Jeg har nettopp fått hvite at hoppa mi er typisk SW (yey, jeg har pintopånnis ).

At hester ser dårligere på det blå øyet tror jeg er en myte. Om det er noen forskjell på Lolita, så ser hun heller bedre på det blå øyet enn det andre.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  07:53:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Snerten ser også helt normalt på det blåe øyet sitt. Ser han ofte vender den siden til når det er noe han kikker nøye på... Også selvfølgelig litt for å viser seg frem. Han vet jo at han er lekker..

Jepp, gutten har blått øye, bredt bles og masse ragg på beina. Skikkelig stilig kar. gjorde meg litt vondt i våres, men jeg måtte klippe litt ragg på beina, hovene hans ble jo nesten borte når han var blitt skodd om. HEHE

Men disse gen navnene er litt nye for meg. Er sikkert masse linker på de her, men er det noen som gidder å gi meg en kort innføring i hva de vil si?

jameho

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  10:30:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blå øyne er stilig! Har en hund med et blått og et brunt øye, og det er en av grunnene til at vi falt for henne. :)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.