hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Litt eksta piff...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Litt eksta piff...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Hanniball

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  21:16:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har en stor hest(1.80) som er KWPN av rasen...Han er 11 år.
Vi konkurerer,ikke på et veldig høyt nivå(1.10-1.20)
Men problemet mitt er det da,at han er litt tung,nå som det er såpass varmt!Vil derfor gjerne kunne gi noe energi for å holde han litt mere våken under ridningen.
Han jobber ganske mye.3 dager dressur,1-2 dager tur,1 dag longering,1 dag sprang.Og blir temlig sliten.
Men når jeg fikk han,fikk jeg beskjed om at han fort ble sprek,og derfor skulle jeg bare gi en neve champion gull om dagen.Dette funket ok helt til han ble tynn.Jeg gir han nå 12 killo høy om dagen,3 liter bygg,1 liter knust hvete og 2 1/2 liter soyamel.Også får han equistro mega base og equistro aminolite + elektrolytter.
Kan jeg evt. bytte ut ut noe av eller legge til noe champion gull til det jeg forer med nå??
Er ikke så veldig hissen på å fore han med "rein" havre....
Håper veldig på svar=)

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com

Irene A

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  21:34:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
tja, hva med å prøve f eks Champion Energi? Eller noen av produktene fra Baileys (www.baileys.no)? Og kanskje kutte ned på byggen, fordi den inneholder veldig mye stivelse?
Det er mange valgmuligheter ((:
Litt olje per dag er også bra. Har hørt at Champion Gull skal være bra. Prøvde det selv, men hesten ville ikke spise det.
Og betfôr er også bra, det gir energi men inneholder ikke stivelse slik som havre og bygg.

Lykke til!

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  21:37:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror jeg hadde byttet både bygg og hvete med gull. og gitt 2 dl. olje pr dag. om den trengte mer og gitt mer høy. Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 04/07/2006 :  22:24:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvordan olje gir dere?
camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  23:06:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor gir du hesten hvete?? Ser ikke på det som hestemat, kun "fyllmasse" hesten ikke nyttegjør seg av..

Ville satsa på å gi den olje, de har jo fått en bra olje på felleskjøpet nå, beriket med e-vit! Max 2,5dl om dagen

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  02:08:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Selv har jeg veldig god erfaring av spillers, å har ikke brukt Fk siden-heller aldri igjen...
www.spillers.no
Her kan man fine et utvalg for alle typer hester, fra hobby-konkurranse hester

Men ellers bl.a tilsatt olje, som di over har annbefalt her.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 05/07/2006 03:11:43 Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  08:15:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar=D
Grunnen til at jeg gir hvete,er jo fordi det rett og slett er fyllmasse.han legger på seg,og det er det jeg trenger.
Men har lest at ved siden av champion energi skal man gi havre?
Men kunne en evt. forplan vært:
1 1/2 l bygg
2 l champion gull
2 l soyamel
Også legge på soyaolje?
Jeg forer med betfor.Han får 3/4 betfor om dagen.

Jeg har vært borti spillers før.Det funket dårlig på min gamle hest,desutten han mannen som skulle liksom kjøre foret hit,se på hesten osv. ofte,var å så på hesten min 2 ganger på et år,og desuten måtte vi de aller fleste gangene hente foret selv 3-4km fra der vi bor.Det kaller jeg å ikke få fult ut av det man betaler for.Han hadde ALLTID dårlig tid!!

www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 05/07/2006 :  10:38:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Har selv hatt litt "havrefobi" ettersom hesten min i perioder har vært ganske sprek men har etter litt prøving og feiling funnet en balansegang på fôringen som fungerer veldig bra. Havre er et "bedre" fôr for hest en f.eks bygg mht fordøyelighet og proteinsammensetning. Dessuten inneholder det mere fett og fiber enn f.eks bygg. Havre gir mindre energi men her kan man spe på med olje isteden ved behov.

Hesten min får Energi i kombinasjon med havre. Havremengden justerer jeg etter bruk. Vet jeg at hun skal gå "hardt" (konkurerrer ikke men har en del dressurtimer) øker jeg på havremengden kvelden og morningen før. I tillegg gir jeg betfôr (Speedi beet - uten sukker) til kvelds+ salt og litt vitaminer (hun får litt i underkant av anbefalt dose Energi pr dag).
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  11:29:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenker sånn.. mulig det er feil men siden jeg ikke er 100% inne i erneringverdier på de forskjellige kornsortene velger jeg helst et komplett for for å være sikker, og gjøre det så enkelt som mulig.

Jeg ville f.eks ikke være sikker på at litt bygg, litt hvet, litt mais, litt soya og litt gull er optimalt. Velger da heller kun høy og 100% et komplett fullfor. For mer fett/energi hadde jeg da gitt ekstra olje. Hvilken olje jeg hadde valgt vil da være solsikke, raps eller soya. Man kan også gå for de dyre hesteoljene, men hadde ikke godt for noe med animalskeprodukter sånn som sel/tranolje. Heller en vegetabilsk olje tilsatt omega 3 fettsyrer.

Dette er jo en stor hest, mulig 12 kg høy blir for lite. får han ikke gress i disse tider?
Liker heller ikke så godt havre, noen hester reagerer negativt på dette. bruker hestamix musli som er havrefritt. Men sikkert like mange andre gode alternativer. Brukte tidligere kun gull, olje og høy!

Hadde det vært min hest hadde jeg gått for denne planen:

3 l. champion Gull
Equilibra
14 kg høy
olje om den trenger

ellers salt/elekrolytter
betfor?
hadde uansett kutta soyamel og hvete.

Men er ikke forekspert.. mulig mange hadde gjort det anderledes.

xxxoooxxx er veldig flink på foring, eller Anniken B. Disse vil kunne presisere nødvendig opptak/innhold/fortyper mye bedre enn noen jeg kjenner.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  11:56:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Spillers, Eggersmann og andre utenlandske forprodusenter har ofte komplett for som passer til de aller fleste typer hester. Du kan jo lese litt om det, jeg har ihvertfall gode erfaringer med begge de jeg har linket til.
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  13:07:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
LOPKE
Nå har jeg lest lit om Equilibra,fordi jeg ikke har vært borti det før.
Men så leste jeg også litt om champion gull.
Det sto at det kunne/skulle gis sammen med bygg/havre.Dette har ikke jeg hørt noe om før...Men vet ikke om du/dere har noe kjennskap til det.
Og Equilibra..Hvor får man tak i det??og koster det veldig mye?

Men kan noe av dette hjelpe for å holde vekten oppe?Det sto ikke noe om det i det jeg leste og Equilibra,men kanskje bygg er litt fetende?
Og soya olje...Er det litt fetende,eller gir det kun mere energi?
Jeg må jo bare prøve meg frem.Men kommet mange intressange forslag her!!
Hesten min går ikke på gress om sommeren nei.Rett og slett fordi han ikke klarer det beitelivet...Han spiser bare mindre...Desuten passer det seg ikke helt inn i stevne sessongen,da han ikke akkurat blir noe MINDRE slapp av det..

www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  13:25:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Equilibra er et funkjsonsfor (er det ike det det heter?) hjelper med å oppta resten av foret korret og utnytte det bedre. derfor kan du muligvis gå litt ned i kraftfor. Dek kan f.eks kjøpes på stal frisk www.stallfrisk.no der ser du pris. Den skal ikke ha mye pr dag. Så egentlig er det ikke dyrt. En sekk varer vel 2-3 mdr.

Ja man kan kombinere gull med havre eller bygg, jeg har bare ikke gjort det. Uten problemer..
Olje er fett og det er energi. 1dl tilsvarer 1 l havre i energi (husker ikke presis) men må ikke overdrives og skal starte med litt mindre enn normaldose.

Soya og hvete hadde jeg stadig holdt meg fra..
du kan evt gi equilibra, gull og bygg. Men helst mer høy enn mer kraftfor..
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  13:46:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Hvetekli ville jeg fjernet, og erstattet med f.eks speedibeet om man ville ha fyllmasse. Masse tråder her som omhandler dette, Anniken og jeg er begge litt motstandere av kli.

Bygg er tungt å fordøye, særlig når den ikke er behandlet slik den er i Gull. Bygg kan i store mengder gi store problemer, jeg ville ikke brukt for mye av det. Får du tak i mytoksinfri havre er det det beste kornet man kan gi hest. Olje virker også fetende altså, gi i tilfelle små mengder og øk svært sakte.

Men i denne varmen, da vil nesten alle hester prestere litt under normalt. Få i han nok vann slik at han ikke blir uttørket og gi salt i maten.
Gå til toppen av siden

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 05/07/2006 :  15:23:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fôrer med Eggersmann og de har flere typer kompletteringsfôr.

Struktur Equichamp

Equi Crisp

Equi DeLux

High Energy Müsli. Dette fôret er jeg veldig fornøyd med.

Det hadde jo kanskje vært noe å tatt en titt på disse? Så vidt jeg veit bor vel du i Drøbaksområdet (si ifra hvis jeg tar feil), så da er heller ikke turen til Sverige (Strømstad) så lang. Der selger de alle typer Eggersmannfôr, for en billigere penge enn mange av sortene på FK.
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  16:03:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Tja...bor vel ikke akkurat i drøbaksområde...bor i larviks område.Det er vel 1 1/2-2 timer fra drøbak=)

Men tenkt mye på dette her nå altså!Også har jeg tilfeldigvis lastet ned et sånn forprogram greier fra han foreksperten på hest.no. Jeg satt da opp en forliste som inneholt
3 l champion gull
2 1/2 l havre
1/2 l hvetekli
3/4 l betfor
100g salt

Dette fikk jeg et veldig possitivt ressultat ut av.
Når jeg da trykke ok,kommer det opp en lang liste med behov hesten trenger i foret,og med det jeg gir nå,blir det en del røde merker.men med dette ble det et rødt merke,og det var på natrium,men det går nok om til hvit,om jeg gir han mere salt!
Om jeg gir 14-15 killo høy ved siden av,kan han umulig bli tynnere!Det er det jeg er så redd for skjønner dere!

www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  16:10:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Jeg som ikke ville fore på "rein" havre=p så lenge varte det...Må jo bare prøve da...kan jo henne det går til hode på han..
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.