hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Priser
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Priser
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Irene A

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  18:36:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvorfor er det så mange billige travere til salg?? 8-10 år. slaktepris? det har jo vært dyre å avle frem. Er traveravl alltid en minusforretning?

Opprinnelig postet av Lopke

Traveravl er nok stort sett en minusforetning ((:
Unghester med god avstamning kan selges til svimlende summer. Men det går fort opp og ned. Gjør hesten noen dårlige løp, synker den raskt i pris. En hest som ikke duger i løpsbanen er omtrent ikke verdt 5 øre. Dessverre.
Ofte er det slik at føll og åringer betinger normal til høy pris, fordi de er lovende (det er i grunn de fleste unghester). Deretter kommer de på trenerstall og er fortsatt lovende til de har gått mønstringsløp som 2-åringer. Nå har allerede noen steget betraktelig i pris hvis de kan løpe fort. Men det er kun et fåtall per år. De andre synker ofte i pris fra 4-år og oppover. Ganske ironisk egentlig, siden det koster ca 100 000 - 150 000 i året å ha hesten på trenerstall... Det er jo de færreste hestene som er gode tidlig, og det er de som kan selges dyrt. Resten er liksom ikke verdt noe.
Men det finnes unntak! Jeg kjøpte f eks en unghingst for kun 20 000 SEK, fordi ingen ville ha ham. Han var sent utviklet og kom sent i gang på løpsbanen. Men han fikk god tid, og nå er han en av norges beste og er verdt flere milioner Han er ikke min lengre altså, men jeg hadde ham en stund og grunntrente ham.
Så traveravl er nok ikke det lureste hvis man vil gå i pluss...

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

j.i.m

» VIP

Skrevet - 04/07/2006 :  19:06:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har bedekket min kaldblodshoppe med Mørtvedt jerkeld nå, å det koster 2000 kr i stasjonsavgift og 13000 i føllavgift (8 dg. gammelt føll) i tillegg kommer veterinær og oppstalling. Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  19:38:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Kvifor er det sånn på andre raser at ein betalar ein liten sum først, så ein stor sum når følet er født? På norsk varmblods ridehest betalte me 3000,- første termin, og 4000 andre termin (etter 90 dagars drektigheit) + veterinær (det blei, som tidlegare nevnt, nesten 15 000,- til sammen)
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  19:50:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
På travere er det som regel en lav pris for bedekning og hovedsummen for 7 dagers levende føll. På ridehest er det vel ofte betaling på 90 dagers drektighet i stedefor levende føll? Jeg syns det er litt dumt, for når man har betalt såpass mye burde man få et føll også ((: Veldig synd hvis det går galt ved fødselen, også har man alikevel måttet betale full pris.
Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 04/07/2006 :  23:03:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette er Jetstile:

Kjekk kar som har løpt inn rundt 3 mill på tre sesonger....

Opprinnelig postet av Opal

Ooouuuu, det var en kjekkas!!! Et lite sukkertøy for min Vickie!
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  22:42:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min egen "plutt" (Árvakur, isis)koster 3500 for et nummer.(+ oppstalling,evt vet,avgifter o.l.)

Hingsten jeg har hoppe hos nå koster 8000 + moms + beite + ultralyd...+ alt det som kommer i tillegg fordi det sære lille dyret ikke ville på første brunsten...eller andre...

Red fordi jeg glemte å si...
Ville aldri brukt ukåra hingst da det ikke er tillatt i vår avl.(man kan jo opp til viss alder bruke egen,men dette ville ikke vært aktuelt,da jeg ikke ville brukt noe som ikke var vist ,bedømt og funnet bra nok til å brukes.)

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 05/07/2006 22:45:18 Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  14:40:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Betalte 13.000,- for at Speedy skulle komme til verden.
Etter kåret hingst (Bicycle) med over 5,5 mill. innkjørt.

I tillegg kom en god del penger i transport frem og tilbake. (Lang avstand, og tilbake for drektighetskontroll)

Hadde heller ikke bedekt med, eller på ukåret hingst/hoppe.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  14:55:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har shetlandsponni, og de ligger på 1500-2000 pluss/inkludert beite, avhengig av premiegraden på hingsten. Hingstene koster stort sett det samme, så man har råd til å benytte seg av de beste.

Synes det er utrolig billig å bedekke fjording og døl!

Gå til toppen av siden

GitteogLone

Skrevet - 11/07/2006 :  09:42:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
eg har ei fjordinghoppe som er bedekt i sommer. Springprisen var 2000 og oppstallinga var vel 100 kr døgnet. ho sto ei uke på stallen. itillegg kom ferjer og slik. har ikke hatt ultralyd på henne. kun sjekka med hingst.
Tot pris: ca 4000

Ingen upris for ein fjording syns eg! litt for billig syns nå eg!
Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  13:49:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå blei jeg litt nyskjerrig på hva som er vanlig pris på Arabere..?
Kan jeg bruke min i avl selv om han ikke er kåra??

Har aldri avla noe som helst, selv om jeg fikk ett velskapt fjording føll her i stallen for ett år siden.
Fikk hoppa hit ferdig drektig.
Har eid hingsten selv, og jeg hadde planer om å ta 2500 for bedekninger(etter å ha prata med norsk fjordhest senter). Men jeg bytta den gamle hingsten i en ung sports ponny, så det blei ingenting av.
..og for de som måtte være nyskjerrig så er den hingsten dette er snakk om Tonar.=)
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  14:15:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå blei jeg litt nyskjerrig på hva som er vanlig pris på Arabere..?
Kan jeg bruke min i avl selv om han ikke er kåra??

Opprinnelig postet av Fatal-Attac

Er ikke helt sikker på hva som er vanlig å ta for Arabere, det kommer vel helt ann på hvor god hingsten er.
Er også litt interessert i å få vite hva de forskjellige tar for bedekning av Araber da jeg selv har en hingst jeg skal stille ut og forhåpentligvis stille til kåring.

Nei du kan ikke avle med hingsten din om han ikke er kåret. Eneste er vel at du kan søke Norsk Hestesenter om å bruke han på egen hoppe.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  15:00:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
På travere er det som regel en lav pris for bedekning og hovedsummen for 7 dagers levende føll. På ridehest er det vel ofte betaling på 90 dagers drektighet i stedefor levende føll? Jeg syns det er litt dumt, for når man har betalt såpass mye burde man få et føll også ((: Veldig synd hvis det går galt ved fødselen, også har man alikevel måttet betale full pris.

Opprinnelig postet av Irene A

Ja på ein måte. men... det er i så fall ikkje hingsten sin feil...

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  15:05:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
På Fjordhest ligger bedekningsprisen rundt 1500-2500 for dei alle aller fleste hingster. Og i Fjordhestavlen er det ikkje lov å bruke ukåra. Sjølv ikkje egen på egen hoppe.

Har sjølv sett føl på hoppa mi i år. 2000 i springpenger, ca 1500 kr for oppstalling og køyring tur retur, 450 kr i ultralyd. Så ca 4000 kr har det kosta meg. Så kjem litt ekstra foring i vinter i tillegg. (siste 3 mnd)

Gå til toppen av siden

Ingrid_&_Tabaki

» VIP

Skrevet - 19/07/2006 :  14:09:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forbudt å bedekke med ukåra hingster. Du får heller ikke registrert føllet du får! Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  14:02:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forskrift om godkjente (reinavla/registrerte) dyr av hestefamilien.

§ 12. Bruk av egen hingst

Det er forbudt å nytte andre hingster til avl enn de som er kåret i samsvar med regler gitt i medhold av denne forskrift.

En hingst som ikke er kåret, men som eies av en enkelt person, kan likevel nyttes til eierens egne hopper, såfremt dette er godkjent av den enkelte instans, og etter de kriterier den enkelte instans bestemmer.

Det samme gjelder for hingster som eies av to eller flere personer, eller av selskap, herunder aksjeselskap, der hoppene eies av de samme personer eller selskap.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.