hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ormebitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ormebitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  13:33:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Ja, jeg vet det ikke er normalt, men fjordingen vår fikk hoggormbitt da hun gikk på beite. Først hovnet kinnene hennes opp. Hun gikk på noe, men jeg vet ikke hva. Så ble hun stiv i beina så da fikk hun enda noe til. Nå går det opp og ned. Noen dager er hun frisk og andre dager ikke. I går gikk det så pass langt at vi bestemte oss får avliving, men så i dag hvirker hun fin igjen så nå er vi usikre. Hun er ganske gammel. 24 år nå tror. Vet dere om noe vi kan gjøre? Noen som har noen erfaringer? Vil så gjerne at hun skal bli bra! Det er en utrolig grei hest og vi er så utrolig glad i henne. Hun er så snill. Sikkert derfor hun ikke ble skremt av ormen. Hun kunne aldri ha skadet noen derfor tror hun at ingen kan skade henne! Vær så snill og hjelp meg!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  18:51:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hesten din har kanskje fått kortison injeksjon?? Du må nesten høre med dyrlegen igjen synes jeg. I allefall hvis hesten din ikke har blitt bra. Hvilke symptomer har hun da?
Beate & Alger Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  12:20:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
en hest som generlt virker slapp og har en lokal kraftig hevelse,kan ha fått et hoggormbitt.
det gjør man ikke så veldig mye med,så lenge hestem ikke har blitt bitt i tungen,eller virker veldig allmennpåvirket.i slike tilfeller bør den undersøkes av vetrinær og eventuelt medisinerers...
det var det jeg fant.men avlive for hoggormbitt??nå ble jeg skremt.hvor ble hun bitt??

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  20:02:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Jeg har mange ganger hatt lyst til å ta med meg hesten på hytten,
men det er så mange hoggorm der..
Men er det ikke farligere enn at hesten blir slapp?

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  21:54:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det er skjelden hester blir bitt,men jeg vil tro om du har benbeskyttelse av hard plast vil minske risikoen..
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  22:03:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hun har blitt bedre nå! Hun ble bitt i ansiktet:S Hun er veldig tillitsful og er ikke redd får noen ting så det skal mye til får og skremme henne. Så nå er det ingen fare får avliving! Hun var hvirkelig dårlig den dagen. Hun løfta ikke frambeina bare slepte de med seg og var slapp.
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/07/2006 :  01:00:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt hesten er blitt bedre!

Og her er nok en grunn til hvorfor hester skal ha stivkrampevaksine..
Ja ja,regner med hun har det da-hvis ikke har den vel fått det nå..
Tror forresten ikke beinbeskyttelse hjelper så mye (en eller annen her nevnte det), for en hest blir oftest bitt i tunga eller mulen.

Ormebitt er ikke uvanlig på hest og de som kommer inn til behandling er ofte hovne i hodet/mule og på halsen.
Men det er relativt få hester som blir bitt mtp. hvor mange som har nærkontakt med hoggorm ute på beiter osv.

Hvert tredje hoggormbitt er ikke injisert med noe gift, og kan være en forklaring til at en hest som blir bitt ikke viser noen symptomer.
Om man ikke ser hevelser eller noe etter 7-8 timer er kanskje hesten blitt bitt,men det ble ikke sprøytet inn gift.
Dette skal man være litt obs på.
Derfor tror man at uforklarlige hevelser i bein ofte kan ha vært forårsaket av ormebitt.

Nå skriver ikke du hva hesten er behandlet med, men dette er generelt:

* Væskedrivende midler
* Hevelsesdempende medisiner
* Antibiotika
* Stivkrampe-profylax
* Intravenøst drypp
(Er hesten bitt i beinet behandles det som lymfangitt,altså med antibiotika og omslag.)

Som motgift til hoggormbitt finnes et serum.
Mener å huske det egentlig kommer fra sau, for hester er så overfølsomme så man kan ikke gi det om man ikke er 100% sikker på at det var gift i bittet.

Håper hesten blir fin igjen!
Immunforsvaret er nok heller ikke like bra nå som hesten er 24 år som da den var 12 .. Så rask behandling er kjempeviktig hvis man mistenker hoggormbitt.
Lykke til videre!

Redigert av - xxxx den 04/07/2006 01:07:14 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 04/07/2006 :  01:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har vi fått en ny beboer på stallen hvor jeg har Vickie. Og det er ikke en hyggelig en heller... I møkkahaugen har det flyttet inn en huggorm som tydeligvis liker seg svært godt.

Den ligger og soler seg i haugen sin, men så fort vi nærmer oss piler den av sted og gjemmer seg. Jeg sto klar med en spade i dag for å denge til den i hodet, men fy den var snar med å komme seg unna!?

Hadde det vært en snok eller - jeg holdt på å si Bendelorm - men jeg mente stålorm hadde vi ikke brydd oss, disse ormene biter jo ikke. Men iom at det er en huggorm er ingen av oss særlig begeistret.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/07/2006 :  01:12:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det forstår jeg godt! Huff,tror jeg hadde brent av en stoooor "kinaputt" der jeg.. Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  03:25:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det var jeg som nevnte det med beskyttere.trodde de oftest ble bitt i bena jeg da.av at hestene tråkket på en som sov.f.eks..menmen.på hunder er det jo sånne piller man kan ha i halsbåndet i tilfelle.er det noe liknende på hest?

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  13:00:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Stivkrampe sprøyte ja... Hun har nåk fått det nå. Hadde det ikke fra før av. Hun skulle få men vi hadde ikke gitt den enda!
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/07/2006 :  14:20:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Pekefinger* Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  15:29:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
hehe:P
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  15:29:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
hehe:P
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  19:39:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Okei..
Da holder meg å hesten oss hjemme når familien drar på hytten,
ikke søren om han skal bli bitt av huggorm i tungen!!

Men trodde egentlig at de forsvant når folk kom, og holdt seg helt vekke..?

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  18:52:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.
Den ligger og soler seg i haugen sin, men så fort vi nærmer oss piler den av sted og gjemmer seg. Jeg sto klar med en spade i dag for å denge til den i hodet, men fy den var snar med å komme seg unna!?

Ikke at jeg ikke forstår dere...men ville nå bare si fra at huggormen faktisk er fredet...

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.32 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.