hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - havre mot diare?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 havre mot diare?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  23:29:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
fikk tips om å begynne med havre, da det var bra for løs mage..

stemmer det dette?

hesten fikk bløt avføring av muslien,og det er jo omtrent bare stivelse,og vil da tro han vil reagere med havre,for det er jo kun stivelse..

hvorfor stemmer det/ikke?

Lopke

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  23:32:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
trodde det var kli som var bra mot løs mage?? kli er næringsfattig. Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 01/07/2006 :  00:11:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Havre har mye stivelse, og det er ingenting som tilsier at det skal være bra for løs mage. Spesielt ikke på en hest som din, som har følsom mage fra før. Det beste for å stabilisere en løs mage er å se på hele forplanen, og basere den på så mye grovfor som mulig for å styrke den naturlige bakteriefloraen.

At kli er bra for løs mage er en myte, og om det skulle ha en effekt så er den så liten og dårlig dokumentert at ulempene med å gi kli (dårlig kalsium:fosfor balanse, dårlig proteinkvalitet, svært lavt næringsinnhold) blir mye større enn den eventuelle fordelen.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/07/2006 :  01:11:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Havre har heller ikke jeg verken hørt eller erfart at skal motvirke diarre.
Faktisk det motsatte pga. stivelsesinnholdet og at det da ikke er særlig lettfordøyelig.
Musli skal ikke inneholde mye stivelse,men masse fiber.
Det ligger igrunn litt i navnet...

Ellers har jeg hørt at en full spiseskje potetmel i foret til hesten skal hjelpe.
Flere har prøvd med positivt resultat!

Noen får også noe som heter Fiberplex av veterinæren.
(Brukes i Danmark blant annet.)

Ellers anbefaler jeg fiberrikt kraftfor (som feks. musli-produkter), og mye høy av jevn kvalitet. Ikke rundball med lav Ts.
Da pleier det stabilisere seg -om ikke hesten er syk eller stresset av feks. stallmiljø/trening.

Redigert av - xxxx den 01/07/2006 01:36:49 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  11:08:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
I forhold til f.eks bygg er jo havre lettere fordøyelig så dersom hesten går på mye bygg kan den ha nytte av å bytte ut dette og få havre isteden. Sånn sett kan man nok oppleve en forbedring på hesten med bruk av havre.

Ellers er det viktig å få i hesten mye fordøyelig fiber. Jeg mener kli er ubrukelig til dette, og anbefaler heller Speedibeet f.eks. Vanlig betfôr inneholder for mye melasse, men FK har jo kommet med betfiber (Nancy hadde vel en kjip opplevelse med denne? Husk nok vann folkens). Det viktigste er en balansert tilpasset fôrplan.

I tilfeller der det er forbigående diare kan man prøve potetmel ja. Probiotika har ingen hester vondt av og er en enda bedre løsning synes jeg.

Jeg skjønner dog ikke helt hva Nancy mener med at Musli er så fiberrikt (i forhold til annet kraftfôr). Mener du et bestemt produkt som heter Musli, eller mener du Musli generelt? FK sin musli, Gull, er nemlig ikke veldig fiberrik i mine øyne. Faktisk inneholder Gull hele 50% bygg og 15% mais. Begge deler rikt på stivelse. Det inneholder og noe de kaller premix, 30,5%, og dette er i følge dem selv en mineral og vitaminsammensetning. I denne premixen må det være noe betepulp og evt luserne og soyamel rett og slett for fyllmassen, men det står ikke i innholdet. Melasseinnhold på 2,5% og vegetabilsk olje på 2%. Som komposisjon står det; korn, produkter og biprodukter fra sukkerproduksjon, samt olje og fett.

Til sammenligning inneholder Energi (som er ment til samme type hest som Gull) Bygg 47%, Betepulp 15%, Hvete 10%, Hvetekli 8%, Melasse 7%, Mineralpremiks 5%, Soya ekstrahert 5%,Vegetabilsk fett 4%, Vitaminpremiks 0,339%, Aminosyrepremiks 0,05%, Smakspremiks 0,015%

Som dere ser en vesentlig mer nøyaktig innholdsfortegnelse på Energi enn på Gull. Gull er mikronisert og det har da litt å si for selve stivelsesutnyttelsen da, det skal sies. Men jeg vil likevell ikke gå så langt som å si at Musli generelt er fiberrikt. Jeg har fått oppgitt fiberinnholdet på de begge, men har ved et uhell slettet dette, skal prøve å finne det igjen.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  11:47:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
når katten min har diarre, får hun flytende kull. Gir man slikt til hest? Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/07/2006 :  23:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skjønner dog ikke helt hva Nancy mener med at Musli er så fiberrikt (i forhold til annet kraftfôr). Mener du et bestemt produkt som heter Musli, eller mener du Musli generelt? FK sin musli, Gull, er nemlig ikke veldig fiberrik i mine øyne. Faktisk inneholder Gull hele 50% bygg og 15% mais.

-Jeg tenkte på Spillers og Norgesfor sin Musli. Der finner man ikke mye stivelse sammenlignet med bygg og havre feks.
FK,s musli-produkter har jeg aldri prøvd.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  00:30:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Nancy: har du oversikten over innholdet i Norgesfôr sin hestemusli? finner bare;

Flakes av bygg, hvete, mais og soya blandet med tørkede gulrøtter, luserne, betfôr og litt soyaolje

Hvilket i utgangspunktet ikke høres kjempefiberrikt ut om de har listet det opp i "synkende rekkefølge" av hva det inneholder sånn egentlig (altså f.eks 46% bygg, 12% hvete osv..) For fiberen her ligger hovedsakelig i luserne og betfôret og er det mindre av det enn av tørkede gulrøtter er det ikke kjempemasse (jeg husker å ha tatt i det og tenkt at det var ikke veldig mye gulrøtter).

Uansett, og litt OT, jeg synes det er påtide at Norske fôrprodusenter begynner å oppgi stivelsesinnhold og fiberinnhold. Vel er de ikke helt enig med seg selv eller andre hvordan de vil måle dette, men bare en sammenligning mellom deres egne produkter ville jo vært en grei start.
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  00:38:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Eggersmannforet Mash skal visst være bra for fordøyelsen.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/07/2006 :  00:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
xxxoooxxx:

Her finner du mer informasjon om innholdet i Norgesfor hestemusli (og standard):

http://www.norgesfor.no/templates/Product.aspx?id=121

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  08:31:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Det har jeg alt sett og det står nada om fordeling av innholdet der, eller annet som kan indikere stivelse/fiber egentlig Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  12:51:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Birk skal visst også ha noe bra for mot Diare, selv har jeg aldri prøvd det... Det forer som fungerer på min ene ponni med diare er Equilibra.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/07/2006 :  23:28:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
xxxoooxxx:

Det er lenge siden jeg brukte Norgesfor nå, men mener å huske at det også ligger en innholdsanalyse inne i selve sekken.

Men siden du lurer så fælt på dette er det vel bare å sende de en mail å spørre om en analyse.
Det har jeg gjort selv ved flere anledninger og har alltid fått raskt svar og god service.
Særlig fra Spillers *Thumbs up* (og det er det foret jeg har brukt siste 6 årene).

Send en mail eller ring produsenten,så får du nok en total-analyse som gir deg nøyaktigere svar.

Redigert av - xxxx den 03/07/2006 23:33:48 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  09:57:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Har gjort det...

33% avskalla bygg
31,4% Hvete
10% Maisgrits
6,7% betesnitter og melasse
5,0% soya
3,8% kalksteinmel
3,3% Luserne
2,0% tørka gulerøtter
1,0% Monokalsiumfosfat
1,0% Vitaminer og Mineraler
0,9% Magnesiumfosfat
0,8% Soyaolje
0,7% Salt
0,4% melasse

Synes det er å dra det litt langt å si at det er fiberrikt men.. Spørs selvsagt hva du sammenligner med.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/07/2006 :  13:50:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg skrev tidligere så sammenligner jeg med bygg og havre siden mange fortsatt forer med det.
Utover det anbefalte jeg større tilgang på stråfor (høy), som basisfor.

Kopi av melding:
-Jeg tenkte på Spillers og Norgesfor sin Musli. Der finner man ikke mye stivelse sammenlignet med bygg og havre feks.
FK,s musli-produkter har jeg aldri prøvd.

Redigert av - xxxx den 04/07/2006 13:57:37 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.