hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tørre høver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Tørre høver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  21:40:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Roxanne (den ene hesten min) har litt tørre høver. Noen du kan kjøpe får det her: www.minhestebutikk.no
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  23:39:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Det beste for tørre høver er vann
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  02:18:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm... DET strides de lærde om (-;
Det er ikke så bra å fukte høvene med vann for det trekker fort inn, hoven sveller og ser fin ut men hornlaget sprekker - og de tørker like fort ut....
Da må man bruke noe som binder fuktigheten i hoven feks. Absorbine eller concroisine. De fleste høver tåler meget godt å tørke selv om det ikke ser så pent ut. Hoven er konstruert for å tåle både tørke og vann men hurtige overganger kan få hornlaget til å svelle og knekke!
Det yttertste hornlaget tåler godt en tørr-sprekk uten at det går inn i lærhuden (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  02:24:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kan du forklare nærmere hva Absorbine og concroisine er for noe, Harneshaug?
Ene hesten min har en liggende hovsprekk etter en skade i vinter, og jeg er litt påpasselig med og spyle bena hans spesielt også pga denne sprekken. Siden jeg trener ham ganske hardt nå bruker jeg og kjøle ned bena hans med kaldt vann, men burde jeg smøre høvenme inn med noe som holder på fuktigheten nå som det er tørt og varmt som det er (med tanke på sprekken)?

Har hatt veterinær i vinter pga skaden og til sjekk av den senere, så det er under kontroll.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  02:37:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er jo mitt felt "naturlig" hestehold (-: men ut fra alt jeg har klart å lese meg til (og det er ikke så lite) så ender man opp med at høvene vil reparere seg selv om de får muligheten.
Når hoven tørker tørker og blir hard, tørker også bakken og blir hard, skjønner? Om man bløter hovene opp og de skal springe på hard, tørr bakke ødelegges de fortere om hornlaget er oppbløtt og mykt...
I og med at din hovsprekk kommer av skade blir det litt anderledes. De 2 produktene jeg nevner er antibakterielle, binder fuktigheten inni hoven slik at den ikke slipper ut selv om det ytterste laget tørker. I tillegg påskynder de hovveksten.
Jeg har utstyrsdilla!!! og eeelsker å prøve ut hovmiddel, urter, smøring osv osv, ikke så naturlig det da kanskje, men jeg klarer ikke å la vær (-;
Disse to er IKKE hovfett/olje men pleiende, forebyggende og styrkende preparater som jeg har brukt med stort hell!
Om hoven ser fin ut oppe ved kronranden, god vekst, bra hornlag osv. ville jeg gått for Absorbine. Når du har spylt bena tørker du av med en håndduk og pensler det på. Er pensel i troppa.
Pensle HELE hoven, inni, kråka, sålen, ballene ALLT (-:
Det holder med 3-4 ganger for uken. Har hjulpet meg gjennom både vått, tørt, sopp, mugg, surt og div. Du trenger ikke ha på mye, pensle tynt, bruk heller litt tid på å "buffe" det godt inn i hoven.
Du får kjøpt det hos Hestesport, Min hestebutikk ol.
God sommer da Bente, nå drar jeg på ferie (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

-Birgitte-

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  11:37:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Birgitte-  Svar med kopi av melding
Jeg har lært at matolje funker fjell
Vern om den du er glad i, nemlig din hest:)

Shinga for alltid!<3
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  16:15:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Så lærte jeg noe nytt i dag også da

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  16:17:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Gikk ikke an å redigere innlegget mitt nå... men ville føre til at jeg fremdeles har tro på at vann er bra for tørre høver, hehehe..... Selv om jeg har tro på det Harneshaug skriver!!!

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  16:49:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tusen takk for god informasjon, Harneshaug.
Tror jeg skal teste ut Absorbine og se om det kan påskynde eller hvertfall lindre denne sprekken litt
Sprekken var oppe i kronranden fra starten av for det var der han fikk såret. Kjip plass og få sår siden det ikke kan syes der...

Men nå er den vokst seg 3/4 del ned på hoven, så den er jo på vei ned og da bort. Men jeg syntes ikke den ser så fin ut, og spesielt ikke når det er så tørt som det er og sprekken er knusktørr..
Men men, det går jo bra så jeg bekymrer meg ikke så mye for den.
Men greit om noe fuktighet kunne hjulpet i disse dager

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  11:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men du Harneshaug, mitt lille gull er også litt tørr på beina.. Jeg smører endel med cornecresine, men lurer da på noe hovoljer eller fett i tillegg.. Har du noen å anbefale?
Kun det beste er godt ok for ungen min

Snerten, Ajax og Laila Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  11:34:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svarer likegodt meg selv jeg... Skjønte nå at Absorbine var fett, hihi. Er litt varmt nå ja.. kremt...

Men da spør jeg, er fett bedre å bruke enn olje??

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 04/07/2006 :  16:15:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

(...)
Disse to er IKKE hovfett/olje men pleiende, forebyggende og styrkende preparater som jeg har brukt med stort hell!

(...)
Opprinnelig postet av Harneshaug

Kopi av melding:

Svarer likegodt meg selv jeg... Skjønte nå at Absorbine var fett, hihi. Er litt varmt nå ja.. kremt...

Men da spør jeg, er fett bedre å bruke enn olje??

Opprinnelig postet av Snerten

Da skjønte du vel feil?

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  07:26:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke jeg svarte feil, basert på info som står på nettsiden til Skoies. Regner med at de har rett... ??

http://www.skoies.no/shop.asp?p=1678621

ulldotten

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  22:34:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg påfører vann, fukter høvene godt, for derretter å påføre hovfett, men hovfettet skal vistnok bare smøres på nederste del av hoven. For om man smører øverst så vil høvene bare fortsette å være tørre, og vil ikke selv produsere nok fuktighet. Men om man bare smører nederst, så kan høvene gi deg tid til å starte å produsere, og få i gang sirkulasjon eller noe sånt... har egentlig ikke peiling,men smeden snakke i den rettning
www.ylli.piczo.com |
ulle kan tulle :P
Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  16:53:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg smører høvene med tran lukter ikke godt men funker supert vartfall. Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  17:11:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble anbefalt (og kjøpte...) dette hovfettet av min fagutdannede hovslager:

Har bare brukt i to-tre dager men visuelt sett så ser det bra ut så langt.

Cournocresine (den røde burken med lokk) er vel ment brukt langs kronranden for å forbedre hovkvaliteten på hoven som "kommer".
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.