hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hovslager VS barfotrimmer?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hovslager VS barfotrimmer?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  14:12:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg ser stadig at folk ikke kan bruke hovslagere til å trimme barfothester? Hva er grunnen til dette?
Trimmer man på en annen måte når man kaller seg "barfottrimmer" enn når man kaller seg " hovslager" ?
Skal ikke høver uten sko ( barfothøver) trimmes likt uansett?
da jeg har hatt hester uten sko har jeg brukt hovslageren. Det samme med de andre barfoteierene på stallen.
Har ikke hatt noe problemer med dette så lurer da på hva som egentlig er forskjellen?
Skal ikke en hovslager kunne trimme høver da?
Er det eneste de kan å spikre på sko?

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  14:28:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Barfothøver SKAL trimmes på en helt annen måte en høver som skal skoes.

Ikke alle hovslagere vet forskjellen og hvordan naturlige barfothøver skal se ut! (veldig forskjellig fra en hov som skal skos)

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  14:48:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg sier jo " barfothøver" er det ikke en barfot hest om en utdannet hovslager trimmer hesten altså?
Så en hovslager vet ikke nok om høver til å kunne vite hvordan hoven skal være uten sko?
I boka som er en del av pensumet til samboeren min står det nemlig masse om emnet, og det står også at man skal sko om det er nødvendig, men at det ideele er om hesten kan gå mest mulig uten sko.
Det var rart da. Men kanskje de bare hopper over de ndelen da? og bare lærer seg å sette på sko?

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  14:49:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
( hvis du leser innlegget mitt en gang til ser du at jeg ikek nevner noe om hester som ha på sko der)

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  15:09:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bea der er mange forskjellige metoder å trimme hestene etter når de går barfot, akkurat som at alle hovslagere slettes ikke skor likt.
Hovedreglene i naturtrimmen som jeg følger er lave heler, ikke røre sålen og åpne draktstøtter.
DET var sinnsykt kort forklart og ikke ta meg for det, har bare så dårlig tid. En barfot hov støtter seg ikke bare på hovkanten slik en skodd hov gjør.
Hesten skal ha åpne brede hæler for støtte, strålen er tredepute og større kontaktflate over sålen.
Den er jo ikke i kontakt med bakken i det hele tatt når den er skodd sant, dermed er det klart det blir en annen type trim.
Det finnes dessverre ikke mange utdannede barfottrimmere i Norge, mer som før da hovslagerne gikk i lære hos en som kunne osv. Håper hardt og intenst det kan komme et utdanningstilbud her slik at man ikke må "Over there" får å få godkjent utdanning....
Janita Nordlie var den første i Norge til å ta Jamie Jacson sin sertifisering AAANHCP. Om du vil kan du gå på hennes side www.naturlighov.no å lese. Masse nyttig og flott info!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  15:26:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Ja, men jeg vet ikke om dere skjønner hva jeg mener.
Jeg mener ikek forskjellen på en SKODD hov og en BARFOThov.
Jeg mener forskjellen på hvem som gjør det på en BARFOThov. Glem skodde høver ,det er ikke tema. greia er: Hvorfor kan man ikke bruke hovslagere på barfothester, kan de ikke trimme høver?
Kan hovslagere bare spikre på sko?

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  15:35:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilke trimmemetoder lærer hovslagerne da? Selvfølgelig kan en hovslager også trimme barfothover om han trimmer de etter rette prinsipper og ikke beskjærer hoven som om han skal sette på sko. Ikke noe hadde vært bedre enn om de det kunne gjort, jeg har bare aldri vært borti en hovslager som kunne trimme etter naturmetoden... (-:
Du som kan litt om hovslagerutdanning, hvor lang er utdanningen? Holder på å diskutere heftig med min engelske nabo som holdt på å pisse i buksa for å si det rett ut, da hun så at jeg hadde rasp, hovklinge og kniv i stallen! I England er det 7 års utdannelse for å bli "ferrier" og om du rører hestehoven selv med noe annet enn en hovskrape kan du få svære bøter og bli fengslet.
Hun påsto at alle hovslagere her er bare "shit" og at man er hovslager etter et helgekurs i Oslo!
DET stemmer vel ikke, hvor lange og hva innebærer utdannelsen, skole praksis?
Gi meg noe bra da så jeg kan skryte litt av våre hovslagere også!! (-:

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  15:48:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Din engelske nabo har egentlig litt rett synes jeg da, er mye "gjør det selv" , og jeg er en av de som kunnetenkt meg fått samme lov som i england :o
Men utdannelsen er 2 år skole og 2 år lære.
Samboeren min fikk 4 år lære for han hadde ikke skole, og den skolen har ikke så mye med skoing eller høver å gjøre heller etter hva jeg har skjønt. Naturbruk er det vel.
Men skulle komme ny linje nå.

Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  15:56:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Hmm.. tror ikke jeg skjønner helt hva du mener bea, men har litt dårlig tid akkuratt nå, skal i fjoset. Men leser igjen etterpå og kan svare bedre da.

Ellers signerer jeg det som harneshaug har skrevet..
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  15:58:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvilke trimmemetoder lærer han da?
Om jeg går i lære med noen som har drevet med barfottrim i mange år og kan utføre et tilfredsstillende arbeid på høvene til mine hester er det bra nok for meg og mine.
Mye værre å holde hestene skodd på ei øy uten hovslager, sko faller av ingentil å sette de på osv. Jeg har nå trimmet 6 hester over en periode på 2 år, alle har gått fra sko til barfot og alle har gjort det vellykket. De blir brukt hver dag og jeg føler meg mye sikrere slik det er nå enn tidligre da de mistet sko i hytt og gævær, brakk av biter, var ømme, sømmene knakk osv.
Jeg har ei veldig dyktig dame som følger opp meg og hestene i faste intervaller og har lært utrolig mye om ting som følger med barfot hold som foring, utegangsmiljø, hva stimuli av hovene gjør for hestens genereller livskvalitet, vinkler, hovbyller osv osv som jeg aldri tenkte på da hestene var skodd (-:
da bare skrapet jeg reint og ferdig med det liksom...

OleMarius

Skrevet - 27/06/2006 :  16:23:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Engelskmenn er prippene og sånn er det med hovslagera oxo, ingen ting er godt nok. regler osv er KJEMPE bra i england i forhold til her.
men ennå hevder vi oss i vm/em for hovslagere. så vi er ikke så mye dårligere. men da må du se på dem som er intresert i jobben sin da. MANGE timers TUNGT arbeid.
og barfot da. nesten umulig og diskutere mellom hovslager og "barfotfolk". ikke vet jeg hvorfor men er bare det. ikke at jeg ser at en hest bør "trimmes" på noe anna hvis enn når man skor(gjør dette på mange hester) og dette går da helt fint. har spørt litt rundt nå og det er ingen utdanning på barfot i det hele tatt i norge så ingen kan kalle seg utdanna barfottrimmer i norge.

men men bare min mening. jeg skal verken si at barfot er bedre enn sko eller omvendt. men syntes det skal bli samma regel som i england på "gjør det selv" arbeid.

mvh

Ole Marius
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  16:38:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei det er ikke utdanning i Norge, det var jo det jeg skrev ovenfor, at det er dyrt og tungvindt og dra til USA for sertifisering....
Janita Nordli ER sertifisert barfottrimmer og har lang utdannelse, flere med henne, så da tror jeg du har spurt hovslagere eller barfottrimmere som burde visst litt mer før de uttalte seg ? (-;
Jeg har ingen problemer med å diskutere hverken det ene eller det andre, men at at alt er mye bedre i England er i mine øyne helt uholdbart.
Å ha hesten stående på boks i 22 timer i døgnet, aldri gå på beite, aldri på tur, bare bane er noen eksempel på et hestehold jeg aldri kunne tenkt meg å ha.
Klart der er mye mer både folk og hester enn her og forholdene er mye bedre tilrettelagt når det gjelder tilgang på utdannet smed, veterinær, eqiterapeut, massør osv osv... MEN jeg hadde ikke byttet dette mot 22t på boks for mine foreksempel. Ikke rart de trenger massasje da....
Ble litt utenfor tema, men det er mye rart innenfor skoing også, utdannelse eller ikke. Når man ser hvor mange rideskolehester som vandrer rundt på stiletthæler kan man jo bli helt svimmel.
Det finnes mange dyktige hovslagere i Norge, dyktige barfottrimmere også, poenget må vel være at det er plass til mange flere, er jo umulig å få tak i noen av delene!! Var på hovslagerforbundet sin side og fant ikke link til EN ENESTE hovslager i Møre og Romsdal....
Folk må selv få velge om de vil ha sko eller ikke, poenget er at de som trimmer høvene bør vite hva de gjør og det hadde vært ønskelig med større kvalitetssikring.
Man kan heller jobbe sammen for bedre utdannelse innen begge grener enn å klubbe hverandre i hodet med motargumenter!

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  16:41:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Harneshaug: grunnen til at jeg synes det skulle vært bøter/fengeslstraff på det som i england er ikke slike som deg, langt i fra.
Problemet er at alle ikke er som deg.
Mange gjør det selv for å spare penger feks.
Ei jente på 13 her oppe skor hesten sin selv! De har satt på metallbiter under skoene så ikke skoene skal bli slitt så fort.
Jeg har sett en velkjent "travgubbe" sko, og det stod blod alle retninger, dette var ikke et uhell, han gjorde det samme hver eneste gang han skodde.
Hva skal vi gjøre med alle disse?
Hvem skal bestemme hvem som har kunnskaper og vett til å gjøre det selv?

Det hadde da heller vært en idee med en lisens? At man kan ta en slags test teori og praksis, og dermed gjøre seg fortjent til lisens til å sko/trimme egne hester.
Da egne, så vi ikke mister de som tar hele utdanningen på dette.
Gjort kål på alle snekker-hovslagerne rundt i lander som ikke vet en tøddel om hva som er inni benet, eller hvordan det skal gjøres.
Så lenge skoene sitter på er det i orden.

Jeg er bare nysgjerrig på dette ang hovslagere som barfottrimmere.
Jeg tror dog at man skal trimme annerledes når hesten er barfot enn når man skor?

Er det noen som kan komme med noen fakta rundt akkurat dette?

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  18:13:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff... jeg begynnte å skriv et svar men dette er alt for omfattende Bea, vil du virkelig vite mer kan du lese boka Hesteeierens Håndbok i Naturlig Hovrøkt.
Det er en helt annen måte å tenke på, se hesten på, sette sammenheng mellom hestens bevegelsesmønster i hennhold til aktiv kontra passiv slitasje.
Noen hester/høver har bare 3 slitasjepunkter mens andre kanskje har 4...
Hestehoven vil selv vise deg slitasjepunkt og et mønster for forming som så igjen utformes for å forsøke å ligne mest mulig naturlig slitasje.
Drakthjørnene har alltid bakkekontakt, den naturlige slitasjen vil lage strålefurer eller forsenkninger ved draktstøttene og man prøver å balansere hoven ved å beskjære ytterveggen i den individuelle hovens vekstretning og prøver å få den vinkelrett på bakken sett forfra når hoven er balansert.
Vinkelen på tåa ligger mellom 50 og 60, lengden mellom 6-9 cm. Dette tar man selvfølgelig ikke i en omgang men over tid.
På sålen fjerner man kun løst hov og beskjærer ikke inn til det svampaktige hornet.

Poenget med den nturlige beskjæringen er at man skjærer ikke kirurgisk dypt (som strasser) men legger til rette for at kreftene som oppstår skal stimulere lærhuden til å reparere seg selv (kronlærhud, lamellelærhud, kronbelte og balle/strålelærehud)
Den naturlige beskjæringen justerer bare hoven eller fjerner overflødeig hornvekst langt fra lærhuden.

De naturlig utformede hovene har alle felles kjennetegn som
-spesifike begrensninger i tålengde og vinkel
-høyde på hælene
-mustang roll
-konkavitet i sålene

Disse karakteristika påvirkes av bevegelse og miljø og er det man ønsker å oppnå med beskjæringen, man skal bare "hjelpe" hoven å finne sin naturlige form og da er det mange andre faktorer en bare beskjæring som ligger til rette.

Utemiljø, underlag, bevegelse, foring, slitasje hos den individuelle hesten osv osv. Om hovslagere tenker på alt dette når de skjærer en hov aner ikke jeg, men jeg gjør!

Edit for å si at jeg har ved denne beskjæringen utført på mitt "hjemmesnekra" vis aldri hatt sårbeinte hester etter vi oppnådde våre mål
Det er mange faktorer du må legge til rette for å ha hesten barfot, men å IKKE BRUKE hesten er ikke en av dem. Mine løper på grus/asfalt/skaog/fjell.
Kaldblodsen trener jeg til distanse uten sko...
Han er eks-traver og de jeg kjøpte den av lo av meg da jeg ville prøve barfot.
Det kunne nok gå med andre men ikke med han for han hadde så dårlige hover...
DET ER HELE POENGET!!!!
Hesten skal ikke ha gode hover for å gå barfot, den skal få BEDRE hover AV Å gå barfot (-:
Dette kan bare skje om de riktige forutsetningene er til stede og folk vet hva de gjør... puh.. det får holde fra meg

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 27/06/2006 18:19:12 Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  18:55:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Klapp til deg Harneshaug Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  19:28:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk Masterpiece
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.