hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprukket bursa(var ikke det likevel)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Sprukket bursa(var ikke det likevel)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  09:56:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Forrige helg oppdaga jeg at hesten min var hovna opp på framsiden av framkodene. Han var litt varm, men ikke halt, og reagerte ikke når jeg trykte på det. Har er forresten en varmblodsvalakk på 9år som brukes til tur både langs veien og i skogen, og er i tillegg veldig flink til å harve opp beitene med å galoppere villmann rundt omkring.
Forrige tirsdag kom en equiterapeut hit og kunne fortelle at det var slimposen i koden som hadde sklidd litt fram. Mener å huske det var sprukken bursa han kalte det. Årsaken var visst at han var litt stiv i framparten, og dermed havna for stor del av støtdempinga i beina. Jeg skulle bandasjere på skumgummi på hevelsene når jeg rir, og stretche hesten etter turene(ta tak i frambeinet og dra det framover). Han sa noe om at dette kunne redusere holdbarheten Men jeg fikk desverre ikke spurt han så mye siden han var litt opptatt med andre ting.
Har vært på en 6-timers tur nylig, uten at det ble synlig verre. Når han går på tur med en svamp stramt påbandasjert frampå kodene, blir hevelsen mindre etterpå. Ser klumpete ut, men så lenge det hjelper så har ikke det noe å si. Han er ikke merkbart halt, og er like ivrig på å løpe som ellers.
Blir så bekymra for hesten min når det dukker opp slike ting! Vil gjerne at han skal leve i mange mange år enda. Noen som har erfaring med det samme? (og kan fortelle at det gikk over og hesten levde lykkelig i 20 år til...?) Blir veldig glad for tips som kan minske faren for at dette blir verre

Hilsen Asbjørg

Redigert av - Asbjørg den 27/08/2006 12:27:27

Kurre

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  14:20:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om bursaen (slimposen)var sprukket hadde det vært meget alvorlig.Det er nok ikke tilfelle,men med de symptomene du nevner vill jeg da ha tatt en tur til dr.dyregod så man fikk utelukket at dette var noe alvorlig og i tillegg fikk en grundig forklaring på hvordan behandle det.

Å bandasjere stramt med en svamp under høres litt...skummelt ut.
Ujevnt trykk osv.

All ære til equiterapeuter som et nyttig tillegg til den vanlige veterinæren,men man bør alltid konsultere dem og i denne typen tilfeller.
Plutselige endringer i hestens bein er stort sett ikke noe man bør ta lett på,men undersøketil bunns både årsak og behandling og prognose.

Lykke til og god bedring til hesten.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/06/2006 :  00:40:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil ikke skremme deg - men altså: En sprukket bursa er IKKE noe å ta lett på. Det er en alvorlig tilstand (jeg snakker da som fysioterapeut).

Først må du virkelig få undersøkt om dette er riktig - og da MENER jeg at det må undersøkes meget nøye!

For hvis en bursa er sprukket, betyr det at leddvæsken, som gjør at leddflatene glir glatt mot hverandre, faktisk lekker ut av leddet.

Skal ikke komme inn på mulige årsaker og hvordan man behandler folk - som forøvrig meget sjelden får sprukne bursaer, men bursitt - en ikkebakteriell betennelses-reaksjon på baksiden av knærne - er ikke uvanlig - hos folk.

Ring SNAREST til den aller beste heste-veterinær og få vite hva som feiler hesten din.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  10:07:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Oi, nå blir jeg helt skjelven her Men hvis den virkelig er sprukket, ville ikke hesten vært halt da? Synd jeg ikke fikk snakka litt med han equiterapeuten, for jeg er i nemlig ikke sikker å om han sa den var sprukket, eller at den kunne bli det. Ringte dyrlegen, men så lenge hesten ikke viser tegn til ubehag, så trodde han ikke det var noen grunn til å behandle. Men blir det verre så skulle han komme. Eller at jeg prøver å få lånt henger og kjøre Ikaros dit de har dyrlege som er flinke på hest.
Skal ut med Ikaros i dag, og sjekke beina nøye både før og etter tur. Det var bedring etter siste tur hvertfall, da han gikk med på-bandasjerte svamper framme på kodene.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/06/2006 :  10:23:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville også kontaktet en dyrlege.

Dette går på hestens immunforsvar.
Lymfocytter (hvite blodlegemer),finnes i beinmargen/slimposen og "Bursa" er det latinske navnet på det.
De er antistoffproduserende og skal bla. hindre slitasje på sener.
Lymfocytter ("Bursa-slimsekk"),finner man derfor i nærheten av ledd.

Ved Bursitt er det oppstått betennelse i slimposen.
Lymfocytter (Bursa), finnes også i lymfeknuter som feks. kan svulme opp når en infeksjon har aktivisert hestens immunsforsvar.

Skader på beinmargen/slimpose kan være vanskelig å helbrede om det er store forandringer.
Injeksjoner og sjokkbølgebehandling har vært prøvd,men...
Kontakt en dyrlege,lykke til!

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  07:54:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar
Da jeg var ute på tur med Ikaros onsdag merka jeg ingen halting da heller, selv om jeg for tiden har lett for å tolke det meste som "au, jeg har vondt i beina mine!!" Men det er fremdeles hevelse der Får prøve å lokke hit dyrlegen på et eller annet vis, for han syntes ikke det var vits i å komme så lenge hesten ikke halter. Får kanskje overtalt han til at det er bedre å ta det nå, istedet for å vente til det blir verre. Håper ikke det er uker med bokshvile som må til. Etter å ha gått ut og inn som han selv vil i over et år, så lyser frustrasjonen av han bare etter ei kort natt innestengt i boksen....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  23:28:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare et lite tips: Det er meget vanskelig å se om en hest er halt på BEGGE forbein eller BEGGE bakbein.

Da kan den se haltfri ut, og bare en erfaren veterinær kan fnne ut av dette.

Men altså: Jeg håper virkelig ikke at hesten hadde en sprukken bursa, men kanskje bare en slags fylling, som lett lar seg fikse med litt hvile og lett trening.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2006 :  12:41:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Skriver videre på denne tråden, siden jeg allerede hadde startet en tidligere angående samme føttene
Siden sist har Ikaros blitt behandlet to ganger med akkupunktur. Det var jeg som hadde misforstått den første gangen equiteraputen var her. Det var ikke sprukket bursa, men den var irritert. Han mente jeg måtte ikke bekymre meg, for dette går over selv på travhester i full trening. Men det tar laaang tid. Skulle bruke hesten som normalt, stretche etter trening, og smøre på kjølegele. Skulle helst ha brukt tykke skumgummibiter å bandasjert på beina. De jeg bruker er for tynne i følge han, men jeg får det ikke til å sitte med noe tykkere.
Det var helt fra starten av mindre hevelse på høyrefoten, og den er nå om trent normal. Den venstre er bedre, men det er fremdeles hevelse framme på koden Skal slutte å bruke Ikaros som normalt en stund, og holde oss til rolige rideturer, og tømmekjøre og leie han på tur innimellom. Merker hevelsen blir litt verre etter turer med mye løping. I går halta han bittelitt på venstre frambein mens vi var ute på tur. Han var like ivrig som normalt, men det var en liten ujevnhet. Longerte han i skritt og trav etterpå, man da var det ingenting galt som jeg kunne se.

Puh, ble langt dette Men det jeg egentlig lurer på er hvordan man skal bruke kjøleleire! Kjøpte ei bøtte med kvit guffe på fredag, og fikk til svar "les på bøtta!" da jeg spurte i butikken hvordan man skulle bruke den. Det står riktignok at man skal smøre det på, og ungå sår. Men skal man la det være på, eller skal det fjernes etterpå? Brukte leire i går, og da børsta jeg det av etter 2-3timer. Men holder på litt i blinde med dette her Håper noen kan fortelle meg hvordan kjøleleire egentlig skal brukes
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/08/2006 :  01:20:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge du har fått beskjed om at bursaen i leddet IKKE er sprukket, så er du heldig, og du får bare følge vet's direktiver.

Kan - som fysioterapeut - gi flere anbefalinger om behandling, hvis det er aktuelt.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  06:52:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei Trine!
Tar mer enn gjerne i mot gode råd fra deg
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/08/2006 :  15:08:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville tatt det rolig en stund ja. 2-3 uker minst for å se etter endring. Synes det er rart at veterinær ikke vil komme. Travehster blir ofte sprøytet, og får rolig trening i opptil 3 uker før de setter forsiktig igang igjen.

Leire: Du smører på leire, pakker inne med papir (gamle forsekker som du bløtlegger er ypperlig) og bandagerer. La hesten stå med det over natta.

Og hvorfor skal du bandagere med svamp/skumgummi? Det har jeg aldri hørt om før. Hva skulle det hjelpe for?
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  16:28:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Leire: Du smører på leire, pakker inne med papir (gamle forsekker som du bløtlegger er ypperlig) og bandagerer. La hesten stå med det over natta.

Og hvorfor skal du bandagere med svamp/skumgummi? Det har jeg aldri hørt om før. Hva skulle det hjelpe for?

Opprinnelig postet av Irriducibili

Takk for råd ang. bruk av kjøleleire
Grunnen til at jeg skulle pakke inn beina med skumgummi under trening var at kodene ville bli massert, og at det skulle bidra til å få slimposene friske igjen. Og ja, det høres underlig ut å bruke skumgummimadrasser(ja, han anbefalte så tykt!) rundt hestebeina! Jeg brukte en svamp frampå hver kode i starten, og bandasjerte utapå. Equiterapeuten fikk se svampene mine, og kom med kommentaren: "det er jo ingen undulat du har!" Bruker nå noen tynne skumgummiplater, kjøpt på S-laget, og egentlig beregna for å sette oppvasken på Vet ikke om støtten det gir er godt nok for å oppveie tapet av sirkulasjon som bandasjene gir, men jeg håper det. Å sko med såle for en periode skulle visst være bra, men så lenge han gikk uten sko i det hele tatt var det det aller beste.
Nei, vi få ta det rolig en god stund framover! Både beina og psyken til Ikaros har godt av å bare skritte og småjogge en stund
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2006 :  09:11:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
I går var mannen med nålene her igjen! Jeg fortalte at Ikaros virka litt ujevn framme sist jeg red han. Vi gikk ut og han bøyde han opp, og konkluderte at det var ikke noe vondter som satt i ledda. Ene skuldra derimot var veldig stiv, og han trodde at det var det som hadde forårsaket uren gange. Satte noen nåler for å løse på spenningene. Jeg skulel fortsette å strekke og tøye han, og gjerne smøre kodene med kjølegele etter ridning. Kjøleleire mente han ikke var noe særlig siden det ble mye varme etter at kjøleeffekten var over. Vet ikke helt hva jeg skal tro om alt jeg hører om kjølegele/leire, arnika, blue lotion, red lotion, green lotion osv i det uendelige.... Mulig mye av det virker, og man føler hvertfall at man GJØR noe når man driver og smører på alt mulig rart Det enkleste er vel ofte det beste, så jeg skal prøve å la Ikaros vasse en del i elva for å kjøle ned beina sine etter tur.
Jeg skulle bare bruke han som normalt, men jeg tror jeg venter en stund med lange turer og mye galopp og hurtigtrav. Skal leie han siste biten når vi er på tur for å strekke ut og roe ned, og ikke dra ut på noen hjertet-i-halsen-klatreturer med det første.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.