hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - gi meg noen råd, plis
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 gi meg noen råd, plis
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lille_jenten

» VIP

Skrevet - 27/10/2003 :  16:54:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.
kan noen fortelle meg hva jeg skal gjøre og hva som er best for hesten når jeg skal trene opp musklene i ryggen, fjordingen har ikke muskler i ryggen, men trenger hjelp om hvordan jeg skal trene muskelene i ryggen hennes?
plis svar
Christine og Atina :)

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 27/10/2003 :  17:00:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
klatring og turer i ulendt terreng er gode veier. Pass også på at du ike sitter for tungt, og ikke minst skjekk NØYE at salen sitter helt perfekt. En dårlig tilpasset sal garanterer for dårlig utvikling av ryggmuskler. Dressur øvelser som får hesten til å gi korrekt etter (altså vinkle babena mer og løfte(bruke) ryggen) er også veldig bra, men dette er for vanskelig å få til riktig til at man kan forklare det her. kanskje ri for en instruktør?

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/10/2003 :  19:54:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Longering med innspenning skulle vel også fungere
Men da er det viktig å tenke på at dette er tungt arbeid for hesten, og må gjøres i moderate mengder.
Samt husk å longere like mye på begge sider.

Ellers gode forslag fra Shilamon, klatring er alfa omega.

Guro

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 27/10/2003 :  22:10:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Litt uenig her. Å bruke innspenning på en hest som mangler muskler eller som ikke har lært å bruke bakpart og ryggen skikkelig, vil ikke fungere riktig under innspenning, de vil bare krumme nakken, noe som bare fører til stiv nakke. Mener å ha lest et sted at innspenningstøyler under longering kun skal brukes på godt utdannede hester, som har lært å bruke ryggen riktig. Mulig jeg tar feil, men jeg vil heller anbefale klatretrening, og å få hesten å sette bakparten under seg både fra bakken og selvsagt i salen, f.eks er versader og travers de beste øvelsene for dette Anbefaler deg å ri for instruksjon for å få dette litt bedre forklart Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/10/2003 :  22:28:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Bomarbeide og gymnastikkhopning er også bra. Nå bør du da kunne ri hesten ned og i rett form slik at hesten bruker ryggen riktig fra første stund. Er hesten for svak nå bør du kanskje begynne med klatring, og eventulelt enkelt bomarbeide. Det er ikke noe vits å kreve noe som blir for vanskelig å gjennomføre. Litt slit må du utsette hesten for, men får du det ikke til er ikke spent og evntuelt løpete hest noe bra for å få bra ryggmusklatur (da kan hesten få underhals istedet, og da blir det vanskeligere å få den ned, og videre i form, og god ryggmusklatur).

Får du til å ri hesten bra under bomarbeide og gymnastikkhopning bør du trene det endel, samt masse, masse klatring (som er bra for enhver hest, uannsett nivå og musklatur). Longere med riktig innspenning som er rett innstilt etterhvert kan også være til god hjelp (litt utfordring når hesten har blitt bedre kan være å trave og galoppere markbommer, eller små gymnastikkhindere i longe etterhvert. Husk at innspenningen da skal være riktig innstilt. Veldig vanlig at mange setter den for stram, og det er uheldig).

--
spoff
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/10/2003 :  16:49:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå må jo ikke nødvendigvis innspenning være innspenningstøyler!!
Det kan være andre former, Pessoasele (ehrm, er det sele det heter??) Chambon osv.

Meget mulig en utrent hest bare vil bøye halsen om man setter på innspenningstøyler..det vet jeg ikke noe som helst om. Men da er det jo bare å huske på det for ettertiden!!

Forøvrig er det liten vits i å begynne med travers og versader med mindre du har en aning om hvordan disse bør ris .

Guro

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/10/2003 :  16:56:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Om du lurer på hva gymnastikkhopping er, evt hva du skal gjøre er det to debatter som kan være relevante:
Gymnastikk hopping og sprang øvelser

Guro

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2003 :  17:51:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Travers og versade er ikke noen vanskeligige øvelser (men anbefaler å få noen som kan det til å demonstrere), mange hester går versader ute på beitet faktisk (nå snakker ikke jeg om versader og travers som ris i høyere klasser dressur, der det kreves stor grad av samling), og som sagt det er de beste øvelsene man kan gjøre for å få hesten til å sette bakparten under seg, og dermed styrke ryggen. Enkelt sagt går hesten versade når den setter innvendig bakben innunder seg, og en travers når utvendig bakben settes innunder (nå ble jeg litt forvirret selv, men jeg mener dette ble riktig). Dette kan godt gjøres fra bakken, og hestene tar det helt naturlig, men det kreves endel koordinasjon fra deg fordi timingen skal være helt perfekt siden du kun kan styre hestens ben i det det er i lufta (akkurat dette lærer man nok kun på NH kurs, Ellen O. er veldig flink til å forklare og demonstrere dette fra bakken). Men det kan jo også selvsagt lett gjøres i salen, de fleste hester tar det lett i skritt, en hest uten muskler vil ha vanskeligheter med å gjøre det i trav i starten! Men igjen; Hvis du ikke vet hvordan øvelsene utføres, så få hjelp av en instruktør, for disse øvelsene hjelper virkelig Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/10/2003 :  23:13:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Klatring og lang/lav innspenning under longering med mange tempovekslinger,har fungert på alle de hestene jeg har hatt opp igjenom tida.
Gå til toppen av siden

libban

» VIP

Skrevet - 29/10/2003 :  00:14:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelibban  Svar med kopi av melding
Har hesten din dårlige ryggmuskler fordi den er brukt lite, fordi den er brukt feil eller en mefødt svakhet hos hesten? Dersom det første er tilfelle må du jo trene opp hesten generelt, ryggmusklene vil også komme da, kanskje nok? De to siste må imidlertid jobbes mye med...

Mange fine øvelser som er foreslått her, særlig å ri på tur i ulendt terreng. Å ri i klatrebakker er flott for ryggen, men pass på at den bruker ryggen og bakbena. Også å ri på banen med bakbensengasjerende øvelser, og longere dersom man vet å få med ryggen, og ikke bare knekke ned nakken.

Jeg vil også anbefale kjøring, dersom hesten din er en god kjørehest. Både turkjøring i bakker, og dressurkjøring. Ingenting setter muskler i rygg og bakdel som kjøring, på hesten jeg har ridd hvertfall. Jeg kan takke alle kjøreturene for at han er sterk nok til å sette seg mer på bakparten i dressur, og bære meg i riktig form. Hesten må jobbe hardt uten å ha den ekstra vekten på ryggen...

Lykke til med hesten din:)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.