hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - akademisk ridekunst...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 akademisk ridekunst...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  21:48:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Til helga skal jeg på kurs i akademisk ridekunst/barokkridning (eller hva det nå heter). Vet rett og slett ingenting om det, og vet ikke helt hvorfor jeg meldte meg på heller...

Men noen som kan gi meg en liten innføring i hva dette går ut på? Noe jeg bør vite/tenke over før kurset?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

LisaFi

Skrevet - 26/06/2006 :  23:19:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Uuuuh, uendelig stort spørsmål, da gitt! Hvem er det du skal på kurs med da?

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 27/06/2006 :  00:20:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Du får nok vite det meste på kurs. Ellers kan du jo titte på: http://www.akademiskridkonst.se/start.html
Der står det en del. pluss at det er en hel masse AR linker der

Var litt komisk på første kurset jeg var på, med Solveig S. Ingen hadde ridd AR før, men alle hadde sett på bilder at de red med lang tøyle. Så vi red rundt med lang (altfor lang) tøyle første timen. Etterhvert spurte en hvorfor vi måtte holde helt ytterst på tøylen, og fikk til svar at hun aldri hadde sagt vi skulle ha så lange tøyler. Det var noe vi hadde gjort av oss selv. hehe

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  01:00:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uuuuh, uendelig stort spørsmål, da gitt! Hvem er det du skal på kurs med da?

Opprinnelig postet av LisaFi

Skal på kurs med Kari Stenhovden (eller noe i den duren).

Takk for linken, Carambee :) den var nyttig!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 27/06/2006 :  01:18:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke hvem hun er, hun du skal på kurs med. Men iallefall på AR kurs jeg har vært så har jeg fått noen aha opplevelser gitt.
Og litt sånn: Åj, det er jo helt logisk, hvorfor har jeg ikke tenkt på det selv? osv

Så gled deg!

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  04:58:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
barokk er kjempegøy:)
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  09:37:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Om du husker,hils masse masse til Kari.
God god venninne jeg har hatt altfor lite med å gjøre i det siste!

Kari er enkel å forstå,lett å prate med og å spørre om ting man ikke helt forstår.
Hun kan virkelig sin teori og er i tillegg riktig trivelig. (Og trenger hesten din en liten massasje er hun en av de beste på området )

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  12:39:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Kari er enkel å forstå,lett å prate med og å spørre om ting man ikke helt forstår.
Hun kan virkelig sin teori og er i tillegg riktig trivelig. (Og trenger hesten din en liten massasje er hun en av de beste på området )

Opprinnelig postet av Kurre

Og så var hun sensor da jeg skrev årsoppgave (på steinerskolen) for ca 3 år siden, om ridningens historie.
Veldig hyggelig, og hun virker veldig dyktig.
Hvor skal hun holde kurs? Vet du om det er mulig å være med som fotsoldat?

Renate
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  17:03:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har noen spørsmål ang barokk/akademisk ridekunst. Jeg har sett ganske mange trene dette, de aller fleste i Sverige. Fellestrekkene til disse har vært at alle hestene har gått med svært lite framdrift og bakbensaktivitet, og dårlig kontakt til bittet. Det virker jo litt motsatt av hva man sier barokk/akademisk ridning går ut på. Flere av disse har ridd for Bent Branderup.
I tillegg har alle ridd med én hånd på tøylen. Hvorfor gjør dere det i trening? Jeg skjønner det jo hvis det er show/oppvisning, men hvorfor til daglig? En av hestene jeg så var en hoppe på 7 år som ennå ikke hadde galoppert, fordi arbeidet i skritt og trav ikke var godt nok ennå. Hva er poenget med det? Bør ikke hesten grunnris i alle tre gangartene?

En spansk trener underviste endel av disse rytterne i dressur, og han ble ganske overasket over denne treningsmetoden. Han kunne ikke helt se poenget siden alle hestene gikk så dårlig, og alle hadde de samme "feilene". Han mente hestene var dårlig grunnridd.

Ved første øyekast kan det se ut som om rytterne prøver å ri slik de gjør på f eks de spanske rideskolene, med én hånd på tøylen, blankt kandar, og en kvist rett i været.
Har det noe med dette å gjøre eller er barokk/akademisk ridekunst slik vi ser det i norden noe helt eget?

Jeg er veldig nyskjerrig på dette, siden flere spanske trenere jeg kjenner, også ham som har sett endel barokkryttere i sverige, synes denne ridestilen ser veldig merkelig ut. En sier at det kan virke som om noen har sett gamle malerier og statuer fra gamle dager, av hester med ryttere som rir med én hånd på tøylen, blankt kandar og pisken i været, og deretter prøver å kopiere dette. Uten å vite hvordan disse hestene egentlig ble trent. I Spania kan man se mange hester, spesielt i oppvisninger, bli ridd med dette utstyret. Men de blir trent som vanlige dressurhester i forkant.

Hvorfor begynner man å ri på blankt kandar her med engang? Selv på hester som ikke kan noen ting, og ryttere som ikke har ryttererfaring?

Mye av det jeg leser om akademisk/barokk høres veldig bra og fornuftig ut. Men det gjelder ikke det jeg har sett i praksis.
Noen som kan forklare dette litt for meg?

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 27/06/2006 :  17:23:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Nå vil jeg med en gang få presisere at jeg selv ikke rir slik- enda- på grunn av hestemateriale og trenertilgang- ikke på grunn av mangel på interesse.

Det du beskriver her, høres for meg ut som noe jeg IKKE forbinder med akademisk ridekunst. Wannabes kanskje??

Men en ting holder jeg med om, og det er å ikke gallopere en hest som ikke bærer seg skikkelig i skritt og trav. å "grunngallopere" en hest i rdebanesammenheng før den er klar for det, vil bare ødelegge gangartene dens. Å gallopere på tur for å øke kondisjon etc blir for meg noe annet.

Det du beskriver angående lite tramp bak, høres for meg ut som en noe misforstått filosofi angående hestens tempo. Mange blir så redde for hestens "form" at de rir hestene sine "under tempo" - noe som igjen gir lite aktivitet bak.

Jeg har selv kjøpt meg en kapsun, som jeg jobber med å få til riktig bruk av, samt at jeg har ridd mine hester på trinse "alltid". Det er vanskelig nok, det... ;)

Kandar har jeg også kjøpt. Det henger på veggen i oppholdsrommet, som et symbol for meg over hvor dyktig jeg en gang øsnker å bli til å ri. Så når jeg har fått hjelp, og hestene mine er så gjennomridde at jeg kan styre dem for vekt/sjenkel/ tøylens trykk mot nakken uten å få problemer med stilling, bøyning, form eller tempo, da skal jeg også prøve med på blank kandar og enhåndsfatning.

Men alt til sin tid, trodde jeg, da...

Ellers overlater jeg egentlig til noen som har mer peiling enn meg å kommentere, samt at jeg oppfordrer folk til å lese "teorien" sin, slik at de har førstehånds kunnskap til hva den ene og den andre treneren forfekter, slik at det blir opp til hver enkelt av oss å bedømme hvilke ryttere som har misforstått,og hvilke som ikke har det.

Det skjer sikkert like ofte i den "akademiske" rideverden at trenere blir mistolket på sine utsagn, som i den vanlige hesteverden....?
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  18:15:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg har også hørt om at mange hester mister framdriften når de blir ridd akademisk, men det er pga rytteren fokusere for mye på samlinge og helt glemmer framdriften!
de hestene som blir ridd akademisk kan som oftest gjennomføre de samlede øvelsene bedre enn andre hester, men økningene blir ikke fullt så bra (etter hva jeg har lest)

grunnen til at de rir med slakke tøyler er fordi hesten da bærer seg naturlig, men etter hva jeg har skjønt så rir de ikke med så løse tøyler før hesten kan bære seg korrekt uten støtte fra rytteren sin hånd!(?)

det med at de rir med tøylen i en hånd er fordi at i gamle dager måtte de ha den andre hånden fri for å ha våpen etc i, men nå til dags pleier de bare å ha pisken i den
det med pisken rett opp er fordi hesten skal ikke se den når den ikke blir brukt, når man har den ene hånden fri fra tøylen er det lettere å innvirke med pisken på foreks skulderen når det trengs!

håper dette ble forståelig, dette er ihvertfall sånn jeg har tolket det, men det er veldig nytt for meg også så man kan jo aldri stole 100% på dette=)

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  21:00:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Og så var hun sensor da jeg skrev årsoppgave (på steinerskolen) for ca 3 år siden, om ridningens historie.
Veldig hyggelig, og hun virker veldig dyktig.
Hvor skal hun holde kurs? Vet du om det er mulig å være med som fotsoldat?

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Hu skal ha kurs på Stall Klepaker i Tjølling, Larvik. Vet ikke om det er plasser, men om du vil ha tlfnr til hu som driver stallen, så kan jeg sende deg det på PM :) Bare si ifra! Er flere som kommer som ikke skal ha med hest, så regner med at man kan være fotsoldat ja ;)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  21:08:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Skal prøve å huske å hilse :) Har såvidt snakket med henne, og hun virket veldig dyktig..

Har tenkt til å la henne gå over begge hestene mine, en helsjekk av kroppen Særlig er jeg interessert i å vite hva hun har å si om min "lille babygutt" med knekt ben... gleder meg, og ikke var det dyrt heller

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 27/06/2006 :  21:30:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Begrunnelsen for å "overse" at hesten har lite framdrift er at når du kan kontrollere hestens undergripen kan du også kontrollere fraskyvet.
En hest som ikke er samlet, men går godt fra skubber fra med beina.
En AR rytter vil ha hesten til å gripe under seg med bakbeina, derfor kommer fremdriften i andre rekke.

Det susanne skriver om at AR trente hester ikke har evnen til å øke som en annen "vanlig ridd hest" er jeg noe usikker på. Som jeg har forstått er det type hest det kommer an på. Hester som er av barokk type er gjerne noe kortere i ryggen og har en annen vinkling på bekkenet enn de moderne typene. Dermed er barokktypen mer egnet for høy grad av samling, mens de moderne gjerne får mer utrykksfulle økninger.
At hesten "daffer rundt" til den er balansert ser jeg ikke problemet i. De tar seg god til til å bygge opp hesten. Og rir ikke over hestens evne. Ting skal foregå i det tempo hesten er sterk nok til å gå balansert i. Som sagt, når hesten kan svare for sjenkel, så kan man få den til å skyve fra (løpe) men det kreves styrke for at den skal kunne bære.

Som med vanlig dressur håper jeg AR ryttere venter med blank kandar til hesten er klar for det. På samme vis som at jeg håper en dressurrytter venter med kandarbisling til de er klare for det, og ikke bare setter den på fordi de andre gjør det.
De har slakk tøyle fordi deres kandar er der for å bestemme formen på hesten. Ikke for å "styre" og ikke for å bremse. Det er aller mest setet de bruker for å samle hesten. De bruker tøylen som en westernrytter. Utvendig tøyle mot hals flytter forparten inn. Setet (hoftens vinkling) bestemmer hvor mye hesten skal bøye seg.

IreneA: Ved første øyekast på en ridebane med dressurryttere kan det se ut som om mange prøver å ri slik de gjør i grand prix... Du ser det samme i alle grener. Alle streber jo etter å gjøre det proffene kan...
Er det med vilje at du skriver med en så negativ undertone? Må bare spørre. For når jeg leser noe du har skrevet ang ting du ikke er kjent med så virker det veldig negativt, selv om ordvalget er ganske diplomatisk

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  21:39:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Var litt komisk på første kurset jeg var på, med Solveig S. Ingen hadde ridd AR før, men alle hadde sett på bilder at de red med lang tøyle. Så vi red rundt med lang (altfor lang) tøyle første timen. Etterhvert spurte en hvorfor vi måtte holde helt ytterst på tøylen, og fikk til svar at hun aldri hadde sagt vi skulle ha så lange tøyler. Det var noe vi hadde gjort av oss selv. hehe

Opprinnelig postet av carambee

Hehe, jeg var også på kurs med Solveig, og jeg red lånt hest. Jeg skulle ri noen runder, og akkurat som deg - jeg trodde tøylene skulle være helt slakke.. Jadda

www.hestene.no Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  21:52:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding

på den spanske rideskolen og i barokk bruker man jo de samme øvelsene som kapriole og courbett,men ellers vet jeg ikke hva slags fellestrekk de har,da jeg ikke kjenner treningsmetodene til D.S.R.

En sier at det kan virke som om noen har sett gamle malerier og statuer fra gamle dager, av hester med ryttere som rir med én hånd på tøylen, blankt kandar og pisken i været, og deretter prøver å kopiere dette.klipp
det var faktisk dette Bent gjorde.men jeg for min del synes at resultatet ble meget velykket.selv om man fortsat ikke den dag i dag har fått til dette ved at hesten skal kun galoppere på bakbena.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.