hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Montèlisensen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Montèlisensen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Lillian82

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  22:02:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Koster 3500 for å lisenskurset ja...Blir kurs på Leangen til høsten hvis det blir nok interesserte. Så det håper jeg på Har nemlig satt meg opp på liste der til i høst Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/07/2006 :  22:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men er det ikke slik at når man har det lisenset så får man ikke lov til å delta på dame og ungdommsløpene på lokalkjøringene? Hvis noen forstod. Synes jeg hart hørt det....?

Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  09:36:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men er det ikke slik at når man har det lisenset så får man ikke lov til å delta på dame og ungdommsløpene på lokalkjøringene? Hvis noen forstod. Synes jeg hart hørt det....?

Opprinnelig postet av Bustetrollet

Om jeg har forstått spørsmålet rett, nei?

Men når man tar lisens for noe med stor hest, kan det forkludre evt ponniløp. Det er noen regler der ihvertfall. Men om du ikke er lisensiert ponnikusk, er eneste forskjellen med og uten lisens at du også kan starte toto-løp.
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  17:32:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg noe negativ instilling for montè sporten i Bergen..
Om jeg får tak i hest, skal jeg jo ta lisens og alt nå;)
Men jeg har mine grunner for at andre ikke skal godkjenne min hest...
Og det er jo min hest, så jeg kan jo gjøre akkurat som jeg vil gitt..

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 11/07/2006 :  21:14:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har ikke jeg noe negativ instilling for montè sporten i Bergen..
Om jeg får tak i hest, skal jeg jo ta lisens og alt nå;)
Men jeg har mine grunner for at andre ikke skal godkjenne min hest...
Og det er jo min hest, så jeg kan jo gjøre akkurat som jeg vil gitt..

Selvfølgelig.

Men all den tid veldig mange tenker som deg, så blir det for få hester, og dermed ingen løp...
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  16:42:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Kall meg gjerne sær, og det er jeg gjerne når det gjelder Alvanesen i montè løp..
Men jeg har da trent flere hester som både har deltatt i vanlige montè løp og i rappfots æresløp tilogmed..
Og enda har vi hester på stallen som starter aktivt i montè, i Bergen..
Og uansett er det jo jeg som skulle ridd han i løp selv, så det hadde jo ikke blitt flere hester for andre ryttere uansett..

www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 17/07/2006 :  23:50:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og uansett er det jo jeg som skulle ridd han i løp selv, så det hadde jo ikke blitt flere hester for andre ryttere uansett..

Du misforstår. Mange hesteeiere venter med å godkjenne hestene sine, fordi de ikke har lisens, men vil ri selv. Også venter de og venter....lisenskurs er en gang i året om man er heldig og interessen er stor nok (Travparken har hoppet over et år også)

Dermed blir det ikke nok hester i løpene, og sportssjefen blir sur og lei av løp som går ut, eller som går med fem-seks hester i feltet og gidder ikke skrive ut løp, for for få melder. Toget er gått og jernbanen blir nedlagt

Mine argumenter har ingenting med at flere ryttere skal få ri, kun at man bør ha flere hester slik at man er sikker på at løpene faktisk blir avviklet og ikke utgår pga for få meldte.

At det fremdeles avvikles montèløp i Bergen er mye takket være gnålende hesteeiere med godkjente hester (deriblandt meg), masende kvinnfolk (skyldig der også ) med lisens som peser sportssjefen, klager til DNT og mer eller mindre kjører kampanje ("godkjenn hesten din og start i neste monteløp og få 500 kr. rett i lomma" og 500 kr til alle som fullfører uten å være disket eller distansert)

Men at det er mange ridekåte med lisens og uten hest, er heller ingen hemmelighet :) På det første lisenskurset som ble avholdt, var det over 30 stykker som deltok....Men når prøveløpene skulle ries, var det mange som falt fra fordi de ikke fant en hest som kunne gå to runder under prøveløpskravet, og det er mange som aldri har fått brukt lisensen sin. Og det gjelder ikke bare her, men over hele landet...
Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 17/07/2006 :  23:50:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Du misforstår. Mange hesteeiere venter med å godkjenne hestene sine, fordi de ikke har lisens, men vil ri selv. Også venter de og venter....lisenskurs er en gang i året om man er heldig og interessen er stor nok (Travparken har hoppet over et år også)

Dermed blir det ikke nok hester i løpene, og sportssjefen blir sur og lei av løp som går ut, eller som går med fem-seks hester i feltet og gidder ikke skrive ut løp, for for få melder. Toget er gått og jernbanen blir nedlagt

Mine argumenter har ingenting med at flere ryttere skal få ri, kun at man bør ha flere hester slik at man er sikker på at løpene faktisk blir avviklet og ikke utgår pga for få meldte.

At det fremdeles avvikles montèløp i Bergen er mye takket være gnålende hesteeiere med godkjente hester (deriblandt meg), masende kvinnfolk (skyldig der også ) med lisens som peser sportssjefen, klager til DNT og mer eller mindre kjører kampanje ("godkjenn hesten din og start i neste monteløp og få 500 kr. rett i lomma" og 500 kr til alle som fullfører uten å være disket eller distansert)

Men at det er mange ridekåte med lisens og uten hest, er heller ingen hemmelighet :) På det første lisenskurset som ble avholdt, var det over 30 stykker som deltok....Men når prøveløpene skulle ries, var det mange som falt fra fordi de ikke fant en hest som kunne gå to runder under prøveløpskravet, og det er mange som aldri har fått brukt lisensen sin. Og det gjelder ikke bare her, men over hele landet...
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 18/07/2006 :  00:17:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er vanskelig å låne bort hesten når jeg starter jevnlig med han. Får liksom ikke passet det inn mellom løpa....
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  20:17:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Jeg er "ridekåt", har hest, så da er det vel bare lisens som mangler:)
Men jeg tviler sterkt på at han kan gå 2runder under kravet, men vi får øve, for øvelse gjør mester, og så får tiden vise;)
Jeg vet også at det er vanskelig å låne bort hesten til montèløp når de starter aktivt i vanlige løp,
en hest på vår stall er en god montè hest, men det er klart at sulky løpene frister mer for de når det er høyere premier der...

www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  00:07:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå ligger førstepremien i Bergen på 8-10.000 da-og selskapet er ofte billigere enn sulkyløpene, for dem av oss som har "slitere" (eller dritere, som enkelte også ynder å kalle dem ;)) Gå til toppen av siden

-monica-

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  01:07:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
:)hehe! kurset koster 3500 kr ja!men...så lenge du er under 25 eller noe sånn i den duren kan du søke om å få tilbake 1200kr vis du er medlem i et travlag:)
Redigert av - -monica- den 22/07/2006 01:12:03 Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  19:25:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Det spørs jo helt hvilke hest det gjelder..
Min hevder seg i sulkyløp, men kommer aldri til å gjøre det i montè..
Og når løpene blir åpent for Rapp Best feks. da er det jo kun 4000 å hente, og da skjønner jeg at 14 000 frister mer for eierne...

www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  22:42:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Hvor ofte er det kurs?
Er det en gang i uken? Og over hvor lang tid?

www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  23:08:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kurset går i helgene. En teoridel, og en praksisdel. Har pleid å gå over 2-3 helger.

Blir kurs til høsten igjen mest sannsynlig. Kan være lurt å melde sin interesse allerede nå-om ingen gjør det, avholdes det heller ikke kurs (har skjedd før)
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.