hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Enkelte stallregler som kan tas på eget ansvar??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Enkelte stallregler som kan tas på eget ansvar??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ANONYM

Skrevet - 24/06/2006 :  17:06:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har sett i et emne her om: STALLREGLER at dt er en del som har en stallregel:

- Ikke lov til å ri uten hjelm!

- Ikke lov til å ri barbak på tur!

Sikkert flere sånne regler, men jeg plukket ut disse 2

Er det sånn at Stalleieren står ansvarlig for rytteren om den faller av hesten på tur uten hjelm??? Hvorfor skal stallen ha disse reglene her?? Kan ikke hesteeierne selv bestemme om de vil ri uten hjelm og ta seg en tur barbak i ny og ned?? mener ikke at man skal gjøre begge ting samtidig

Det hender jeg tar meg en barbak tur på hesten min, og det hender også at jeg trener dressur på banen uten hjelm, har også hendt at jeg rir på en liten tur uten hjelm, hvis dt er veldig varmt og hjelmen blir klam Dette gjør jeg selvfølgelig fordi jeg kjenner denne hesten UT OG INN, jeg vet at alt kan skje, men uansett... Er flere eiere på stallen som rir uten hjelm av og til!

Men hvorfor skal ikke rytterne få bestemme selv om de kan ri uten hjelm og ri barkbak så lenge stall eirne ikke eier hesten dem rir??

lino

» VIP

Skrevet - 24/06/2006 :  17:10:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Vi har forbud mot å ri uten hjelm fordi alle skal være forbilder for ungene i stallen. Synes det er en helt grei regel.

At man ikke får ri barbak skjønner jeg ikke. Den regelen har ikke vi.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  17:35:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Synes også regelen om å ri med hjelm er bra. Det er faktisk begrenset hvor hardt slag et hode tåler. Ingen vil vell ha et dødsfall eller lignende pga. at hjelmen uteble under ridningen.

Hjelper ikke hvor godt man kjenner hesten eller ikke. Uhell kan skje uansett.
Da jeg var yngre hendte det at jeg red uten hjelm, nå er jeg heldigvis mere fornuftig enn som så.

Kan ta et eksempel som hendte meg for noen år siden:
Jeg og hoppa var ute på tur, hun mistet fotfestet og gled, noe som resulterte i at jeg dundret i bakken med hodet først. Takk og pris for hjelmen da. Fikk skikkelig vondt i hodet, og forslo kjeven, så jeg kunne såvidt åpne munnen før en uke etter. (Kan tro jeg var lei av suppe da!!!)

Men regelen om ikke å ri barbak på tur har jeg aldri vært borti før, og finner den merkelig..

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  17:46:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den har de iallfall på Drøbak :-) Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  18:03:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Godt emne. Har også et spørsmål som kan gå under dette, bare en annen vinkling. Hvordan ser dere på å ha forbud mot å hoppe annet enn på timer, noe som begrunnes med at det er stalleier som vil få skylden dersom vi bruker hans/hennes anlegg å ri på og noe skulle skje med de som rir?

Ellers synes jeg dette med hjelm er en OK regel. Det er jo bare for ditt eget beste, selv om det er litt varmt. Akkurat som med sikkerhetsbelte i bil. Det er veldig sjeldent man trenger det, og det er ekkelt når man sitter i f.eks bare singlet. Til tross for det dropper man bare ikke å ha det på. For min del er det egentlig ett fett om voksne folk rir med eller uten hjelm, vil de risikere det, så be my guest, det er ikke meg det går utover. Hadde jeg vært stalleier ville jeg forstått regelen, da det ikke er særlig kult å ha på lista si at fire stykker uten hjelm har ramlet av i løpet av stallens eksistens. To fikk hjernerystelse, ei hull i hodet og en døde. Sånn for å ta et eksempel tatt ut av luften.

Ikke barbak har jeg sett et sted (montro om det var.. eh.. husker ikke hva det heter..), og den regelen synes jeg er ganske på trynet. Vil man ri barbak så må man da få lov til det.. :)
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  18:25:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
(Tenke seg til) Om jeg har sett på steder å ha hest og en av stedene har hatt den siste regelen:

Kopi av melding:
- Ikke lov til å ri barbak på tur!

Så har det stedet blitt uaktuelt med en eneste gang. Senest i dag red jeg barbaktur. Og det bør være opp til hver enkelt.

Men den første om at man må ri med hjelm, den er grei. Og for meg er hjelm en selvfølge ;-)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  18:37:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ragnhild: Det er vårt problem om noen faller av uten hjelm og skader seg. Det er våre skattepenger de kunne spart ved å sette på seg kjelen ;-)

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/06/2006 :  18:56:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hos oss er det lov å ri barbak, MEN ikke lov å ri to på en hest. Uten sal har man dårligere balanse, og sklir den ene (feks i travingen) er det lett å dra den andre med for å selv prøve å holde balansen. Vi hadde to sykehus-turer pga dette på under en mnd for noen år siden, og da ble denne regelen opprettet.

Hjelm er også en selvfølge uansett alder og vær!

Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  19:00:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
her får ingen ri uten hjelm UANSETT, hvorfor i all verden skal man ri uten? er det så varmt at det er ubehagelig med hjelm bør man heller la hesten stå.. liker du og løpe og jobbe i varmen kanskje?

barbak ser jeg ikke noe problem med.. men det kommer litt an på hvor den regelen er.. hvis det er et ridesenter feks så er det vel bare for sikkerheten til elevene sin skyld.. de må jo ha all slags regler for og slippe unna skyhøye erstatninger.. folk kan dra inn hva som helst bare de er sleipe nok..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  19:09:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Litt forskjellige regler på stallene jeg rir.

HJELM:
Påbud om hjem er veldig bra, og jeg har inntrykk av at de fleste staller praktiserer dette. På den stallen der jeg rir nå ser jeg ofte dressurryttere på litt høyere nivå ri uten på trening. Jeg syntes ikke personlig noe om å ri uten hjelm, men de får gjør som de vil så lenge de er voksne mennesker.

BARBAK:
På ene stallen er det ikke lov til å ri barbak utenom på galoppsporet. Jeg syntes denne regelen er teit, burde vært lov til å bestemme selv hvis man hadde sin egen hest syntes nå jeg., Men i og med at det er rideskole der blir det mer forståelig, da det er mange unge som rir der og tett bebygd strøk like ved.

SPRANG
Hoppe uten instruksjon: Barn under 16 år skal ha en ansvarlig voksen til stede hvis de skal hoppe. Andre kan hoppe så mye de bare vil på egenhånd.

RØYKING:
IKKE LOV I STALLEN!!!!! (Alle stedene jeg rir). VELDIG BRA.

Ellers kan man vel stort sett gjøre som man vil :)

-edit- bruker også å være turregler, altså - ikke ri på dyrket mark osv. Bra om det henger turkart / oversikt over steder man kan / ikke kan ri. Hadde selv en kjip opplevelse, red på tur og kom inn på en fin sti. Plutselig kom det en traver med vogn dundrende nedover. Viste seg at det ikke var lov å ri der pga treningsvei for travhester. Kunne blitt påkjørt!!! Så hadde vært kjekt å vite om dette på forhånd. Sto ikke skilt eller noe.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 24/06/2006 19:12:49 Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  19:29:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Hos oss er det ikke lov å ri uten hjelm. (Det er en selvfølge.)

Det er heller ikke lov å ri barbak på tur. Sannsynligvis fordi deter flest unger som gjør det, og de har en tendens til og overvurdere sin egen balanse.

Alle under 16 år SKAL ha en voksen person til stede når de hopper. (Og da teller det ikke om man har med bestemor som ikke vet et fnugg om sprang, det må være en voksen person som vet hva det handler om.)

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 24/06/2006 :  20:15:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi har vel ingen typisk skrivende regler, men sånn muntlig lov er at alle skal helst ri med hjelm. har ett unntak, ei på 15 år, med en DIGER hest på 1.70 selv er jenta 1.50, og hun nekter å bruke hjelm, fordi hun hadde en kul i pannen så hjelmen ble ubehagelig...(??) jaja tenkte jeg,.. synes det var en merkelig unnskyldning.
Ellers er det ønskelig at de under 15 år rir ut på tur sammen med en annen rytter.

Stallen vår fungerer supert med disse uskrevne reglene, så virker som alle lever opp til de:)

Mange fornuftige regler der ute ihvertfall:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  20:54:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Ja, de under 16 får ikke ri på tur alene. De må være MINST to stykker sammen da.
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  21:34:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hos oss er det lov å ri barbak, MEN ikke lov å ri to på en hest. Uten sal har man dårligere balanse, og sklir den ene (feks i travingen) er det lett å dra den andre med for å selv prøve å holde balansen. Vi hadde to sykehus-turer pga dette på under en mnd for noen år siden, og da ble denne regelen opprettet.

Hjelm er også en selvfølge uansett alder og vær!

Opprinnelig postet av TORHILD

Det med og ri tur to på samme hest opplevde jeg også litt vanskelig. Falt av to ganger på samme tur, begge i skritt(faktisk så sto hesten stille den ene gangen) Det var veldig komisk faktisk, men man kan jo skade seg også....

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  21:43:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Regler som sier at rytterene under 16/18 må ha tilsyn av voksen/instruktør ved sprang/får ikke ri barbak på tur syntes jeg er helt greie. Men når man er voksen burde man få bestemme selv hvordan man vil ri hesten sin. Stalleier har da ikke noe med hva man gjør med sine egne hester, så lenge de blir behandlet bra.

Hjelm burde man ri med uansett, kanskje man kan droppe den ved bading med hest ol, men sånn til vanlig burde man ri med hjelm, både for sikkerheten og for å være et godt forbilde.

Å ri to på en hest har jeg gjort et par ganger, bare på kos. En gang red jeg og en venninne på tur to stykker på en liten islandshest, det gikk faktisk fint, ponnien ble ikke irritert og ingen datt av. Litt imponerende egentlig, den hadde kjempekort rygg, heldigvis hadde vi små romper :P Men ikke noe man bør oppmuntre unger til å gjøre, det kan jo bli farlig. Kanskje på en snill ponni på inngjerda område med voksne tilstede.

En på stallen pleier å ha med datteren i sånn mini-sal man fester bak den vanlige salen. Det fungerer jo fint og da er litt mer kontrollert og ikke bare "hive seg opp på hesten å frese av sted"

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  21:52:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vi har liksom ikke særlig med regler vi, men vi har to:

- Alle under 18 må bruke hjelm. Det er også svært ønskelig at alle andre gjør det også. Skal helst bruke sikkerhetsvest på banen og ellers.
- Barn under 16 må ha tilsyn når de er på banen, og ri flere sammen på tur.

www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.