hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mugg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Mugg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  08:17:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg leste nylig en veldig god artikkel om mugg. Den gikk på foring.. og at om lyse hester (uten hovskjegg) får mugg er det viktig med blodprøve, da det kan komme av leverproblemer.

m hesten har mineralunderskudd av zink, selen og biotin osv.. var det større sjans for mugg. Det trenger altså ikke nødvendigvis kun har noe med vått miljø..

Men for at mugg skal utvikles må det være svakheter innefra og en påvirkning utenfra som utløsende effekt. Utenfra kan være sand fra ridebane som skaper små risser i huden.
Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 17/08/2006 :  13:51:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vel prøvd mye rart for å bli kvitt mugg, og etter et muggangrep som gjorde hesten min halt, ringte jeg veterinæren min. Hun ba meg dra inn på Bjerke og kjøpe "muggliniment" (ser ut som vaniljesaus). Den kosta vel 600 kr, men er drøy og den FUNKER! Den er bare å smøre godt inn uten å vaske eller noen ting. Hesten var haltfri dagen etterpå og muggen forsvant etter noen dager. Gå til toppen av siden

PonniTeam

Skrevet - 06/09/2006 :  18:51:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonniTeam  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei
Hesten eg er hestepasser på har begynt å få litt mugg rundt hovsjegget/høven.
Hva kan eg gjøre får å forminske det eller pleie det? Vil det ein gang forsvinne?

Tusen takk til alle de som svarer

Opprinnelig postet av Lena&Hellegutt

Vask i grønnsåpe, og smør på hipposan, helt til muggen er borte.

Redigert av - PonniTeam den 06/09/2006 18:53:02 Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 11/09/2006 :  22:32:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Det finnes jo ulike grunner til at hesten får mugg, og det finnes ulike behandlinger mot det også. Da jeg hadde døl, var det bare å glemme å vaske det med grønnsåpe. Det ble aldri borte da. Det er kun en hest det har funket på i stallen her. Jeg begynte å vaske med en shampo som heter Hexocil. Den er bakteriedrepende og skal virke i ca 10 min. Da jeg skulle smøre, brukte jeg Helosan. En fuktighetsgivende krem som dreper bakterier. Den virket for min hest.

Eller så var det en i stallen som lot hesten stå med ubehandlet saueull under bandasje om natta. Grunnen til det er naturlig lanolin.

Det som veterinæren anbefalte meg: Ta vekk alt hovsjegget og smøre med hibitan, en vaginalkrem med lav ph-verdi.

Canesten skal også være bra mot mugg. Vet at det har gitt resultater på flere varmblodshester.

Om man skal fukte opp mugg, noe som kan være lurt før man peller vekk er å smøre med ren olje. Jeg har brukt babyolje, rapsolje, sagkjedeolje og lærolje med lanolin. Det er også bra fordi olje er vannavstøtende.

Man må finne det som passer best for sin hest

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.