hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Håpløse hestepassere!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Håpløse hestepassere!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ElleM

Skrevet - 25/10/2003 :  13:04:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er det egentlig med den neste generasjonen ryttere? De som er 11-12 og oppover i alder. Jeg har flere ganger vært på jakt etter en liten aspirant som er slik jeg selv var da jeg var på den alderen. Før jeg fikk egen hest, brukte jeg gladelig hele dagen på å møkke, strigle, feie stallgang og pusse utstyr for andre. Uten å hverken forvente eller å faktisk få lov til å ri.
Jeg la min sjel, ære, og mesteparten av dagen ned på å gjøre arbeidet prikkfritt. Saltøyet var perfekt pusset, boksen helt strøken, hesten gnistrende ren fra topp til tå.

Selv har jeg vært så "griseheldig" å ha hatt en slik hestepasser selv. Hun har desverre hoppet av nå, så jakten er igang. Dermed startet problemene.

Jeg har nå prøvd ut en del småjenter på 13-15 år. Stort sett gjør de det "vanlige", dvs. møkking, børsting, ridning. Og det er alt.
For det første kan de ikke strigle. Ikke så rart, de har sikkert ikke lært det. For det andre kan de ikke møkke ordentlig, dette til tross for (etter sigende) opptil ti års erfaring med hest.
I tillegg skal turer helst foregå med litt(...) fart og gøy, uten tanke på hestens treningsskjema eller underlagets beskaffenhet.
Dersom været er dårlig, vil de absolutt ikke ri. (Da tenker jeg tilbake på alle de timene jeg har tilbragt på hesteryggen i all salgs vær, tvekroket mot regn, vind og sno, kun for å få holdt dyret i form.)

Og som regel er det viktigste av alt å ri i banen, og da helst hoppe. Mine hestepassere får alltid ri litt i banen som lønn, og får også instruksjon. Men arbeid og belønning skal stå i forhold til hverandre, og jo mindre de gjør, jo mindre villig er jeg til å legge ned tid og arbeid på å holde dem fornøyde.

Ber jeg dem pent om de ikke kunne ta seg tid til å pusse pent over et hodelag for meg (og for hestens velvære), er det tydelig sure miner. Å pusse utstyr er nemlig ikke moro.

Til syvende og sist gir jeg opp hele greia fordi hestepassere har en tendens til å være mer hodebry enn avlastning.

Kajsa

» VIP

Skrevet - 25/10/2003 :  13:58:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Huff, denne historien har vi vel hørt før... Jeg hadde også gitt opp å finne hestepasser, og vi hadde egentlig ikke bruk for en heller siden vi er to som eier hesten. Men plutselig en dag så dukket hun bare opp, 11 år gammel og uten erfaring.

Min lille "leireklump" av en hestepasser er virkelig en jeg setter stor stor pris på. Hun stiller alltid opp. Møkker og steller, setter hester inn og ut, pusser utstyr osv. Hun er 13 år nå, og jeg har smånoia for at jeg skal miste henne til røyking og henging på kjøpesenteret Hun får dessverre (for henne) ikke ri så mye, siden vi har stall ved flere sterkt traffikerte veier. Men i blant er jeg med henne, og noen ganger får hun ri sammen med de andre på en liten sløyfe rundt stallen som ikke har trafikk.

Siden hun ikke får ri så mye så lærer jeg henne alt jeg kan ang sårstell, bandsjering, hestens atferd, leiing osv. Hun er med til dyrlegen de gangene vi må dit, og hun får heller litt ekstra ansvar slik at hun skal føle seg "important". For 3 uker siden var vi på utstilling med føllet vårt. Jeg gikk med føllet, hun jeg eier hesten sammen med var min åndelige støtte, og vår lille hestepasser gikk i nesten 4 (!) timer og leide på mammahesten. I regnvær. Hun var døsliten etterpå, og hadde ikke fått med seg en dritt av utstillingen....takar. Slike ting belønner vi med lyseblå grime og leietau, samt to totimers rideturer i skogen. Så er ale fornøyde. I sommer (2 og 1/2 måned) var hun i stallen annenhver dag og matet kaninen min, gjorde rent buret når det var nødvendig. For den jobben fikk hun nye ridestøvler.

Så hun gjør nok en del slavearbeid, men vi belønner henne så godt vi kan. Og hun har lært en god del på disse to årene. I mai tok vi f.eks det grønne kortet sammen Vel...dette var egentlig ikke noe argumenet for eller i mot. Men det FINNES altså finke hestepassere ennå, som elsker hester og som blir glad når de får pusse og kose på dem - de er bare i et vanvittig mindretall!

*forte seg for å se OHS på tv`n*
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 25/10/2003 :  14:07:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min forrige hestepasser var/er akkurat slik. Perfeksjonist til fingerspissene, pusset utstyret med tannbørste og Q-tips for å få det rent nok, var et talent på heteryggen og kunne varme opp min dressurhest helt perfekt.
Jeg skjønner nå hva jeg har mistet, men kan trøste meg med at hun fikk lønn for strevet sitt. Hun fikk plassering i klubbmesterskapet i dressur to ganger med hesten min, jeg kjøpte masse utstyr til henne, hun ble en av familien... *savner hestepasseren min*
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 26/10/2003 :  10:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å stakkars stakkars dere..

Jeg blir egentlig litt oppgitt når jeg leser sånt. Å finne noen som gladelig bruker hele dagen på å gjøre drittarbeidet for andre uten å få noe som helst igjen for det, ser jeg på som ren luksus. Hvis man er så heldig, og da sier jeg faktisk HELDIG, å finne noen som gjør det, så er det veldig fint. Hvis ikke, så må man bare innse at det er ikke så attraktivt å gjøre masse for å få ingen ting igjen. Å sitte og syte og klage over sånt, synes jeg rett og slett er litt latterlig.

Har selv hatt hestepasser i en kort periode. Jenta var ca. 10-11 år og gjorde sitt beste selv om det var en del ting hun ikke kunne. Hun fikk skritte hesten, og sitte på i longe. Det var det som var mulig ut i fra hesten, hennes nivå og området hvor stallen lå. Jeg anså meg selv som heldig, og ville ikke forvente å finne en slik person.
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 26/10/2003 :  14:49:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter innlegget ditt å dømme, leste du ikke mitt ordentlig. Mine hestepassere får allverdens muligheter. De får trene dressur og sprang, ri konkurranser og treninger, MEN kun hvis de er villig til å legge ned en del arbeid. Jeg er aldri på jakt etter en slave til å gjøre drittarbeidet. Møkking, for eksempel, gjør jeg ofte bedre og raskere selv. Men enkelte småting, som utstyrspuss, skritteturer o.l. synes jeg helt ærlig jeg kan kreve som gjenytelse for en som får låne konkurransehesten min på stevne.
Dette er som regel snakk om jenter som ikke har mulighet til hverken å eie heste eller ha på fór. Hvorfor skulle det da være feil å be dem om å legge ned arbeid som betaling for bruk av hest og gratis ridetimer?

For ordens skyld, jeg vet alt om hesteeiere som utnytter gratis, lett tilgjengelig stallhjelp.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2003 :  19:46:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg mener det er en selvfølge at hestepassere skal ha igjen lønn for arbeidet i form av ridning. Dersom vedkommende gjør en god jobb. Jeg vil si meg tildels enig med dere alle på en måte. Med tanke på at hestepasser kan settes krav til hvis vedkommende får endel tilbake. Men uannsett om hestepasser er flink eller ikke så er hesteholde i bunn og grunn hesteeiers ansvar. Den dagen hestepasser ikke lengre stiller opp og en enten skaffer ny som ikke holder til forventningene eller ikke får noen ny så kan man heller være glad til for at man har hatt hestepasser. Så kan man håpe at det dukker opp en dyktig en, eller at du klarer å lære opp den nye "udyktige". Å ha hest medfølger også endel slit og drittarbeid, og ikke minst et enormt ansvar som ene og alene er hesteeiers del av å ha hest.

Skulle ønske flere hesteeiere var villige til å gi litt mer til hestepasserne sine. Jeg har vært hestepasser selv da jeg var mindre, og har vært alt fra totalslave som ikke får igjen noe, og fått mye igjen ved å få ri masse, ri for instruksjon i sprang og dressur, starte stevner og ri på tur. Må si den siste hestepasserløsningen var det klart morsomste. Selvfølgelig lærte jeg endel som "slave" også, men det går man etterhvert lei. Men selv om en som hesteeier gir endel ansvar til hestepasser, så er hesteholde ene og alene kun hesteeiers ansvar. Man kan være glad til hvis man har en super hestepasser, men man kan ikke være misfornøyd om en ikke har det.. En god hestepasser er luksus, og selvfølgelig gull verdt. Og gode hestepassere finnes fremdeles.. Men kanskje en bør titte litt rundt for å finne den rette. Hestepasser er jo nesten som å ansette en man liker og jobber godt sammen med til å hjelpe deg og din hest.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/10/2003 :  00:27:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
arwen: Vet utrolig godt hva du mener... Jeg hadde 2 år, der jeg lette og lette etter forrytter. de kom og gikk, den ene dopet seg til og med i STALLEN MIN!!! Plutselig spurte en klassevenninne meg om hun kunne være med meg hjem i stallen til hesten, og POFF! hun var trofast forrytter frem til jeg måtte låne bort hoppen min og hun begynte på Almenn påbygning. Hun var der for meg og hesten når hesten var syk, hadde henne sin dag i uken selv om hun var halt eller gikk barbeint, kunne finne på å bare ta hesten på leietur fordi hun heller ville det enn å ri, hun hjalp meg å pusse utstyr, hun møkket som en gud, og brukte TIMESVIS på å dille i stallen. Hun var der da hoppen min var drektig, og ville ha henne selv om hun ikke kunne ris på pga drektigheten. Da ble det jo en slevfølge å ringe henne først av alle når føllet ble født:) Hun kom på stående fot, og var der hele dagen. Når føllet ble større og vi vendte av, gikk vi litt leieturer med han innimellom for å gi han nye opplevelser. Hun, selv om føllet ikke var hennes ansvar, kunne gladelig ta han ut på leietur selv om regnet pøste ned. Hun tilogmed mønstret begge hestene mine på utstilling, fordi jeg forstuet beinet mitt! Henne savner vi masse=)
Men iallefall: Jeg la merke til at å være hestepasser er veldig attraktivt, men IKKE hvis du har unghest. ingen gidder å være i stallen om du ikke kan RI på hesten. Jeg skulle gjerne hatt til åringen min, men ingen kan. Vil ha igjen min gamle jeg. Eller noen som ligner;)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 27/10/2003 :  11:49:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal dere på død og liv ha så unge hestepassere?
Jeg har hatt flere hestepassere opp igjennom tiden,men jeg tror ingen av de har vært under 18 år.Det er nok av folk mellom 18 og 30 som kanskje ikke kan ha egen hest pga studier,at de har fått barn eller liknende.Men de har alikevel lyst til å holde på med hest.Hestepasserene mine (har 2 stk pga at jeg har 2 hester)er i stallen,og pusser hest,blander tilleggsfor og rir på tur 1-2 timer i moderat tempo 2 ganger pr uke.Møkke,slippe ut o.l slipper de da det ligger i stalleien.Av og til pusser de litt utstyr på eget initiativ.Jeg er også nøye på vask av shabracker,dekken o.l.Dekken skal minimum byttes hver uke og shabracker hver dag ved baneridning og etter 2 dager ved turridning,bandager skal også nye hver dag.Jeg har derfor vaskedag 1 gang pr uke i stallen,hestepasseren må hver 4 gang ta vaskedagen.Men det er jo bare å sette på maskinen før man rir ut,og henge opp når man kommer tilbake.De er kjempefornøyd,for de får fremdeles drevet med hest.Jeg er kjempefornøyd for jeg har voksne folk jeg kan stole på,så jeg trenger ikke tenke på hestene de dagene hestepasserene har de.Hestepasserene mine får ikke ri på bane,ikke bruke hestene på stevne o.l men er fornøyd,det er jo ikke alle som er så interesert i baneridning.
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 27/10/2003 :  14:51:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde jeg fått tak i hestepassere som dine, hadde jeg vært i syvende himmel! Alderen er ikke viktig, men de "eldre" hestepasserne jeg har vært borti, har også som regel vært mer interesserte i ridningen enn stellet av hesten. Selv liker jeg stell av hest og utstyr minst like godt, jeg er også litt pedantisk hva gjelder utstyret mit. Derfor hadde det også vært greit med litt hjelp av og til, ikke bare til ridningen.

En hestepassersituasjon ser jeg på som en ypperlig måte for de mindre heldigstilte å skaffe seg erfaring og omgang med hest, mot gjenytelser.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/10/2003 :  19:22:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hvis det fantes noen som fortsatt ville ha en hestepasser...
Jeg føler at "alle" helst vil ha en forrytter, som bare skal ri på tur...

Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor alle skal ha så utrolig unge hestepassere heller, det må da være mye bedre å ha noen med noen år på baken?? (Ok, 15 er jo i og for seg ikke så lite da..)

Men, jeg har et spørsmål; når dere jakter på hestepasser, hva forespeiler dere dem da!?!?

Jeg har vært den heldige vinner av å være hestepasser for ei som virkelig var snill mot meg, jeg fikk gjøre en hel masse, etterhvert..
Selvom jeg var 18 når jeg begynte med denne hesten så foregikk det meste under oppsyn på starten (nå var hesten en tanke eiendommelig også da :-) ) Men etterhvert ble mer og mer mitt ansvar. Og skulle hun bort var hesten mitt hele og fulle ansvar. Nå var ikke dette en topphest da, men likevel. Jeg syns på mange måter det var innmari fint å få denne oppfølgingen, og den ga meg jo også arbeidslyst og lyst til å gjøre noe for henne..

I dag er jeg fôrrytter og trives med det...men om noen skulle ønske seg en hestepasser så ville jeg gladelig stilt opp. Jeg gjør gjerne litt "drittarbeid" for å få ri gratis, og ikke minst for å lære mer.
Få være med på stevner og se meg rundt i verden (evt. nærområdet :-))....

Samtidig så tror jeg kanskje ikke bare at det er barnas feil jeg da, noen her som er klar over hvor mange som stempler dette som ren utnytting av barna deres!? Og hvor mange som sikkert også sier det til barna sine. Ikke så greit å være liten da nei..

Forøvrig må jeg bare legge til at en 12/13 åring sjelden skjønner vitsen med, og behovet for et treningsskjema. Dermed er det en ide å ikke bare si at de skal ri sakte på tur, men forklare hvorfor de skal det :)

Guro

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2003 :  19:33:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor i landet holder du til guro?

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/10/2003 :  19:40:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg er student i Trondheim for tiden (og blir nok her noen år til..)

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 30/10/2003 :  11:35:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro.

Hva jeg forespeiler en hestepasser.
De får beskjed om at jeg vil ha hestepasser fremfor forrytter pga at det er stor begrensning i ridemuligheter.De rir på tur et par ganger i uken i moderat tempo,og i lav form.De får selvfølgelig både trave og galloppere,men ikke full fres på hele turen.De får kun ri dressur på banen hvis jeg eller min trener er der og underviser,pga at jeg ikke vil at hestene skal ris på forvirrende signaler (folk rir jo på forskjellig måte)Og det er begrensning i øvelsene,de får f.eks ikke ri bytter hvis det er noe vi finpusser da.Og de får ikke starte med hestene,noe jeg synes en forrytter skal ha anledning til,på lik linje med eier.
Mht stell har de fullt ansvar for hesten de dagene de er hestepasser,dvs pussing(da snakker vi om skikkelig puss,ikke 2 minutter for å få av støvet),blanding av tilleggsfor/vitaminer o.l.Møkking er med i stalleien,så det slipper de,men om det er en ruke der tar de den.(det blir i stalleien bare møkket 1 gang pr dag).Etter turen må de om nødvendig spyle bena,ta på stallbandager o.l.Vaske dekken,bandager og Shabracker hver 4 gang det er vaskedag.Pusse utstyr gjør de av og til av egen fri vilje,men det er ikke noe jeg sier at de må.De må skrive inn i hestens logg hva de har gjort på turen,hvor lenge de var ute o.l,samt sjekke at hesten er ok.De tar også ansvar og ringer hovslager om f.eks en sko har løsnet,ringer meg hvis det virker som om noe er noe galt med hestene.
Hestepasserene mine er også fleksible,så hvis det er sykdom kan de evt ta en ekstra dag,og vi kan også bytte hvis den faste dagen passer dårlig for noen av oss.
Det her aldri vært noe problem å få flinke hestepassere,de er fornøyd,selv om det blir lite banetrening og jeg er fornøyd,og stoler fullt og helt på at hestene er i trygge hender de dagene jeg ikke er i stallen.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/10/2003 :  14:50:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oslojente:

Da virker det jo som dere har en veldig grei avtale, der alle vet hva de har å forholde seg til!!
At man som hesteeier begrenser baneridning osv for en hestepasser er vel i bunn og grunn naturlig. Men så lenge man får ri på bane så lenge du eller din trener er til stede går jeg jo utifra at de gangene hest og hestepasser befinner seg på banen er det også svært lærerikt for hestepasseren (les: du har svært heldige hestepassere).

Spørsmålet var mest ment som et forsøk på å finne ut hva som blir sagt at det forventes i forhold til hva jeg forventer.. siden det her har blitt klaget på hestepassere som ikke gjør det de skal.

Nå har jeg forstått det som at dine hestepassere er voksne Oslojente, og de rir hver gang de er i stallen om mest på tur, jeg vil bare si at jeg syns det høres ut som en gullkantet avtale for dine hestepassere . Jeg vet om mange som betaler for å være fôrryttere på akkurat de samme premissene!!

Guro

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 01/11/2003 :  18:50:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg er nok en av de du kaller neste generasjons ryttere. (Jeg er femten år).
Jeg vet om mange, da mener jeg virkelig mange, som er på min alder og yngre, som over alt på jord øsnker å bli hestepasser. Og de er slett ikke sånn de beskrives. En jeg kjenner (11år) øsnker veldig å bli hestepasser. Ho liker ikke å ri så særlig fort, siden ho føler at ho ikke har kontroll. Derimot liker ho å pusse og stelle med hesten, og gjøre generelt stallarbeid.

Jeg vet ikke hvor du leter etter hestepassere, men jeg kan garantere deg hvis du går litt rundt på rideskoler og spør om noen vil være hestepasser vil mange, mange hjelpe deg.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 03/11/2003 :  11:31:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Jeg har vært hestepasser masse! Selvom jeg bare er 15år. Vært skikkelig slave hestepasser og en hestepasser som har fått ri og dulle med hestene mye mer en det andre får!! Har liksom fått ri hver dag ogsånn :)
Synes det er greit å være hestepasser så lenge man får noe igjen for "strevet". Synes det er greit å møkke, pusse utstyr , være med på stevner osv osv.

Men ikke så kult å være hestepasser når man ikke får noe igjen for det, da føler man seg som en skikkelig slave.. hehe

Ikke no problem for meg å ha hesten selvom den er halt og ikke kan ris, eller bare må leies. Eller at det er en unghest som trenger å leies,lære å løfte høver,pusses og bli trygg.
Har jo vært borti det og. Holdt på med en shettis fra den var 5måneder til den nå er 5år :) Var ikke noe problem det. Lærte mye av henne, og hun lærte mye av meg.
Også ridd hest som har trengt å lære, siden den ikke var mye ridd på. Heller ikke noe problem. Bare gøy å bruke tid på det for så å se det bra resultatet på sikt ;)

Kamilla

-Milla
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.