hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hackamore eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hackamore eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-Siw&Elisa-

Sweden

Skrevet - 23/06/2006 :  18:01:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Siw&Elisa-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Siw&Elisa-  Svar med kopi av melding
Hva synes dere om bruk av hack? Selvom man ikke har noen grunn til å ikke bruke bitt.

Finnes det noen fasit på hvor hacken skal sitte?

When you are on a great horse, you will have the best seat you will ever have.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1874

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  18:55:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hacken skal ikke sitte for lavt. Da vil den bli liggende over "smalbeinet" i neseryggen på hesten. Dette er et skjørt område og det kan oppstå skade eller brudd om et uhell skulle skje og hesten får et hardt rykk via tøylene. (Eks: snuble.)

Den skal også sitte såpass løst at du med letthet kan få tre-fire fingre imellom hack og nese eller hake. Det er for at den skal være bekvem å bære for hesten og ikke gi unødig ubehag. Effekten forringes uansett ikke.

Hack skal ris på svært svært lett hånd og heller mye sete og vekt. Dette er fordi hesten ikke har noen tillært motstand mot hack slik de ofte har fått mot bitt.
Ideellt sett skal hesten ris like lett på bitt.. ;-)

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  19:09:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva synes dere om bruk av hack? Selvom man ikke har noen grunn til å ikke bruke bitt.

Opprinnelig postet av -Siw&Elisa-

Det finnes alltid grunner for å ikke bruke bitt
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  02:22:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Jeg er en av de som er I MOT hack og <rare bitt>

trinse og enkle bitt er helt ok=)

men da må Karen huske at alle hester i verden er ikke hennes

Hilsen:
Karen
<3 Herkula <3
<3 Bleikur <3

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  02:30:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jeg syns hack er greit, for dem som er erfarne. Jeg ville ikke brukt det selv, for jeg har ikke peiling på det, og er redd for alt som kan skje. Men de som bruker det riktig, har jeg ingenting i mot:)
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 24/06/2006 :  03:52:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
tja... Det er mye skummelt som kan skje med trinsebitt og...
Uansett hva man putter på hesten bør man ha peiling, eller få hjelp av en med peiling på det man gjør.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  04:02:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uansett hva man putter på hesten bør man ha peiling, eller få hjelp av en med peiling på det man gjør.

Opprinnelig postet av carambee

enig

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  04:36:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Syns det er helt greit å ri på Hack jeg da. Red med dette veldig ofte på tur, men som sagt er det viktig at det settes på riktigt!
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 24/06/2006 :  09:58:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser alle skriver det at det er veldig viktig at hacken må festes riktig(selvsagt) men ingen sier noe om hvordan den skal festes, eller hvordan den ikke skal festes, og hva som skjer dersom den festes feil? Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  11:48:33  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det som skjer om den festes feil er egentlig ganske innlysende når man ser det. Jeg hadde min for høyt først, og da gnagde den på kinnbeinet. For lavt så legger det for mye press på nesebeinet. For stram så legger den for mye press for raskt. Den skal være så slakk at den ligger fast, men ikke slarkete. Jeg har 2 fingrer mellom neserygg og hack tror jeg. Prøvde et hakk løsere, men det ble for slarkete.

Lolita går veldig bra på hack. Hun syntes jeg tok litt unødvendig mye i den først, men det er bare trening for min del. Nå går det stort sett greit. Men så er Lita den typen som sier ok til nesten alt jeg gjør med henne.

Jeg bruker hack fordi jeg ville ha et bittløst alternativ i tillegg til de to bittene jeg har. Egentlig vil jeg ha sidepull, men siden jeg ikke har råd så ble det hack istede. Føler ikke den er kjempesterk, men det er kanskje fordi Lita er så følsom og jeg er så myk i hendene. På en hest man må ta mer i så kanskje det er noe annet.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

-Siw&Elisa-

Sweden

Skrevet - 24/06/2006 :  12:06:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Siw&Elisa-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Siw&Elisa-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det finnes alltid grunner for å ikke bruke bitt

Opprinnelig postet av Sassy69

Det jeg mener at det er ikke noe problem å ri henne på bitt, hun går like bra på bitt.

Gå til toppen av siden

-Siw&Elisa-

Sweden

Skrevet - 24/06/2006 :  12:14:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Siw&Elisa-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Siw&Elisa-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det som skjer om den festes feil er egentlig ganske innlysende når man ser det. Jeg hadde min for høyt først, og da gnagde den på kinnbeinet. For lavt så legger det for mye press på nesebeinet. For stram så legger den for mye press for raskt. Den skal være så slakk at den ligger fast, men ikke slarkete. Jeg har 2 fingrer mellom neserygg og hack tror jeg. Prøvde et hakk løsere, men det ble for slarkete.

Opprinnelig postet av kristy

Jeg har problemer med at hvis den ikke skal være for løs synes jeg den blir for stram.

Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  12:43:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er sant, men jeg føler meg tryggere på å ri med trinse enn med hack..

-Siw&Elisa-

Sweden

Skrevet - 24/06/2006 :  14:10:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Siw&Elisa-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Siw&Elisa-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine!!

Hvorfor er det tryggere?

Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  19:50:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine!!

Hvorfor er det tryggere?

Fordi at det er det jeg har lært å bruke siden jeg begynte å ri. Jeg har alltid vært myk i hånden, men jeg foretrekker å holde meg til bitt istedenfor hack. Men som sagt, no offence mot de som bruker det:)Jeg kunne nok brukt hack, men foretrekker bitt ettersom at jeg er vant med dette.

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  20:59:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Syns også det var veldig uvant i begynnelsen, men tok ikke lange tiden for at jeg følte meg 100% sikker.. Om den festes riktig så ser man nok at hesten reagerer fort om man tar i litt for mye.

Red tidligere en ponni som jeg red "opp" for stallens eier som jeg egentlig skulle kjøpe, denne her satt jeg meg oppå med hack barbrack og dro på galopptur. Hesten var så finfin i munnen at det skulle ikke mye til for at hodet var oppe, mens hacken reagerte han ikke på-eller helt til jeg tok et fast tøyletak om han skulle stoppe etc, men merket med en gang at han trivdes UTROLIG bra med det.

-Siw&Elisa- Har du ikke hacken litt for langt oppe ??

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 24/06/2006 21:02:33 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.