hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilken rettigheter burde forryttere ha?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hvilken rettigheter burde forryttere ha?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

(L) Andrea (L)

» VIP

Skrevet - 24/10/2003 :  21:05:31  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei.
Jeg har som mange andre unge i Norge endt opp med å ha hest på for noen par ganger i uka. Dels fordi vi ikke har råd til å eie en hest, og fordi det tar utrolig mye tid. Med denne hesten får jeg lov til å være med på dressurtreninger en gang i uka, og ri tur. Jeg får egentlig lov til å ri på bane de dagene jeg rir hesten, men hesteeieren trener 3 ganger i uka og stevner. Så da har jg nesten ikke hjerte til å ri hesten på bane. I alle fall ikke hver uke.. Hesten har en fridag i uka, så da blir det lite tur. Stevner har jeg desverre ikke andledning til å være med på siden hesteiern starter og trener nesten hver helg.

For meg virker det veldig meningsløst å trene, uten å trene mot noe, slik om stevner osv. Da får jeg liksom aldri testet det jeg har lært! Det er utrolig gøy å trene og ri på tur, men jeg savner virkelig å kunkurere. Jeg betaler 100 kr. hver gang jeg rir hesten. Rir ca. 2ganger i uka.

Det jeg lurer på er; Burde vi som forryttere har rett til å starte på stevner osv. Vi betaler faktisk en god del for å få lov til å ha hesten dems på halfor.

Hesteeiere, og forryttere vær med å diskuter. Hvilken rettigheter og muligheter gir dere forrytterene deres, og forryttere hvilken muligheter har dere som forryttere.

Mvh. forrytter.

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2003 :  00:36:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det har vært liknende debatter tidligere. F.eks. "Definisjonen på en forrytter!".

Jeg mener en forrytter skal få benytte seg av hesten på lik linje med hesteeier. En forrytter deler trossalt utgiftene, og betaler for hesten i drift den dagen forryttern har hesten. Desverre er det alt for mange hesteeiere som enten er frekke til å kreve godene selv, eller som ikke er enig med meg her. Hadde jeg vært hesteeier selv hadde jeg enten skaffet meg en forrytter som rir hesten på lik linje med meg, eller ha en hestepasser eller en som rir gratis mot at jeg bestemmer hva vedkommende skal gjøre.

Når hesteeier og forrytter skal inngå en avtale er det viktig å ta hensyn til begges interesser. Har begge lyst til å trene dressur, og begge lyst til å starte stevner så er dette noe som skal deles på. I tillegg er det viktig at hesten får gjøre annet enn å gå på bane, så da bør dere diskutere hvor mange turdager det er fornuftig å gi hesten. Kommer dere f.eks. frem til at hesten bør gå på tur to dager i uka skal du ri hesten på tur 2 ganger i løpet av en periode på 7 ganger. Så får dere legge opp en plan for hvordan dette skal legges opp, og hvem som skal ri på tur når (blir litt meningsløst om dette ikke planlegges). Videre er det en selvfølge at begge bør ha anledning til å starte litt (særlig om du betaler driftkostnadene for hesten de dagene du har den. Da deler dere..). Dere kan enten starte begge to på samme stevne, eller dele litt på. Rir du hesten færre dager enn hesteeier er det mest naturlig at hesteeier får en større porsjon stevnestarter enn deg. Men ofte er det kanskje greit å starte en klasse hver (om det passer hesten og dere) dersom dere først er på et stevne. I forbindelse med dette er det greit å være klar over at en på klubbstevner har lov til å starte samme hest to ganger i samme klasse med ulik rytter (hesten har lov til å ha maks tre starter per dag). På D-stevner har en hest kun lov til å starte en gang per klasse, men dere kan fint ri hver deres klasse på samme hest.

Ta en titt på de andre debattene her. Det er nok flere som mener det bør være slik, men som ikke-hesteeier selv som fra tid til annen er ute etter hest å ri (f.eks. som forrytter) ser jeg alt for mange tilfeller hvor hesteeier krever mer av godene enn deg som forrytter, og likevel krever pengene det koster for å holde hesten de dagene vedkommende ikke rir. Folk som vil ha en til å "slave" for seg bør ha hestepasser mener nå jeg..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2003 :  01:47:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg personlig syns ikke at forrytteren skal kunne kreve å starte på hesten. de er faktisk betrodd noe svært dyrebart og kjært fra hesteeierens side! Jeg ville latt min tidligere forrytter starte hesten min, men det er ikke sikkert jeg ville latt en annen få lov. samtidig syns jeg også at forrytteren skal innrette seg etter hesteeieren, fordi en bestemt hest behøver kansje en bestemt trening. Selv om de betaler feks 100 kr gangen er det dems egen feil at de betaler overpris. Min forrige forrytter betalte 200 i mnd, hadde hesten 4 ganger, og gjerne mer om jeg trengte hjelp. Da kunne hun forsåvidt gjøre som hun ville, men ville hun hoppe spurte hun meg først. Kjempegrei ordning som funket utmerket for både meg og henne:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2003 :  01:57:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Forrytter er ofte en som hjelper hesteeier med å få hesteholdet til å gå rundt økonomisk. Er det avlastning med hensyn på tid du trenger og en som innretter seg etter dine ønsker så bør man ha hestepasser eller tilby folk å ri hesten gratis. Selvfølgelig hender det at forrytter og hesteeiers ønsker er forskjellige, og det derfor blir en bra deal. Men skal forryttern være der for hesteeiers lommebok så skal man dele.

--
spoff
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 25/10/2003 :  12:35:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom kjemien stemmer mellom fórrytter og hest, ser jeg ingen grunn til å ikke la fórrytteren starte.
De færreste setter vel en hest ut på fór (hvilket pr.def.innebærer både turridning og baneridning) til en rytter de ikke mener strekker til ridemessig, og ei heller hvis det er snakk om en konkurransehest man satser på å klatre i klassene med. Da rir man den selvfølgelig selv hele tiden, med unntak av en og annen skrittetur med en hestepasser.

Derimot synes jeg ikke dette skal være et krav fra forrytteren. Det er jo hesteeieren som kjenner hesten best, og da må man sette seg ned og diskutere hvem som skal ri og når.

Men jeg ville tatt opp problemene dine med eieren, andaasga. Det ikke rettferdig fordeling av baneridning hos dere. Rir du bare på tur fordi hesten ellers ikke får komme ut på tur, da er du hestepasser/"skrittepike", og skal ikke betale.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.