hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvordan måle bomvidde?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 hvordan måle bomvidde?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

crusabell

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  22:04:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hoppa mi har alltid brukt "normal" i bom, men det er jo så mangt. synes det er stor forskjeller fra sal til sal
kan man måle bomvidde på hesten selv? hvordan gjøres det i tilfelle?

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/06/2006 :  23:06:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan bruke en slik:

De har denne på Horze, men de har den nok andre steder også.

Redigert av - nn den 22/06/2006 23:07:05 Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  17:49:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den som birreogvicke la ut er en bomvidde-måler til wintec og bates saler. altså blir det helt feil å bruke den hvis du skal finne bomvidden til en sal av et annet merke. men hvis du skal ha wintec er den super Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  19:13:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
'Hvor mye koster den målegreia der? Er den lett og bruke?
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 24/06/2006 :  20:21:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Den som birreogvicke la ut er en bomvidde-måler til wintec og bates saler. altså blir det helt feil å bruke den hvis du skal finne bomvidden til en sal av et annet merke. men hvis du skal ha wintec er den super

Opprinnelig postet av Kleppan Best

Jeg trodde først den var til alle typer, og oppdaget etterpå at den var til Wintec...
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  09:52:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
aha... tror de låner ut slike i nærheten her faktisk. synd den bare er for wintec da. Gå til toppen av siden

sivkjersti

Skrevet - 26/06/2006 :  14:43:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil bare si at om hesten din bruker normal i bomvidde så er det nok noe galt, ingen hester skal egentlig passe inn i så smale saler (selv om de fleste gjør det)

jeg vil anbefale deg å "rehablitere" hestens rygg litt før du tenker å kjøp av ny sal, ellers kan det bli dyrt, om du må drive å kjøpe større sal senere (vært gjennom det selv, og ser at jeg kunne nok sprat noen tusen lapper der gitt...)
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  17:50:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
tja.. nå er hoppa mi 18 år da,og har sannsynligvis brukt normal bom hele livet. trodde det kom av at hun hadde såpass markert manke.. sikkert mulig det du sier,uten at jeg nødvendigvis har hørt det før. det virker jo faktisk som hun har blitt breiere i det siste ,siden alle "normal-bom" salene er trange. mener du at ryggmusklaturen er dårlig utviklet da,eller var det noe annet du mente med rehabilitere?=)
tror ikke jeg har sett mange varmblodstravere som bruker vid bom heller.er det normalt?
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  20:24:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan ta en "myk" ståltråd og legge den langs hestens salleie (bak skulderbladene og "oppover". Deretter tegner du av denne på et papir og dermed kan du måle vinkelen på salleiet til hesten. De aller fleste saler opererer også med bomvinkel!
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  08:31:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for tips:)
det var det jeg hadde tenkt også, men problemet var hvordan jeg skulle måle størrelsen. kan jo prøve å måle vinkelen også.
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  14:32:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kommer ikke så langt med å måle str ettersom omtrent ALLE saler har forskjellige benevninger Mens vinkelen er jo lik uansett...
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 27/06/2006 :  18:14:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste varmblodstravere har det samme problemet når det kommer til sal. De har gjerne en markert manke og er smale over skuldrene og brystet. Som igjen gjør at salen har en tendens til å skli bakover. Man kan finne den beste salen og tilpasse den, men de sklir bakover alike vel.

Når du har en hest som er ferdig utviklet så er det vel ikke vanlig praksis å "rehabilitere", (skjønte ikke helt betydningen av ordet i denne sammenhengen), men heller at man jobber ut i fra hvordan hesten er bygget og ut i fra det finne en sal som passer?

Selv bruker jeg en allround sal med normal bomvidde på min varmblodstraver i kombinasjon med et forstykke i tykk og bred strikk. Jeg må også ha en voilock/sjabrack med litt tykkelse iom at hun er en smule spiss over ryggen.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.