hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avhengige av hverandre!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Avhengige av hverandre!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Cammie

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  16:53:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har seg nå slik at etter at beitevenninnen til kaldblodsen min døde i slutten av april, så gikk han alene i noen dager før vi bestemte oss for å sette shettisen vi nettopp hadde kjøpt inn sammen med han...Denne shettisen har stått på samme stall som Saje hele tiden, og hun har vært litt sur og grinete mot andre hester og ofte litt sær, så vi tenkte at vi fikk nå prøve og se, gikk det ikke så gikk det ikke. Men neida, disse to klaffet jo 100%. Virker som de nesten skjønner at de hører sammen pga samme eier. Saje passer på lille Beauty når hun ligger og sover, skjermer henne hvis noen andre hester glefser etter henne over gjerdet og passer riktig så godt på den lille jenta si. De klør hverandre og labber rundt overalt, spiser og drikker samtidig av samme bøtte og greier. Spiser faktisk på tur, sånn en bit til meg og en bit til deg. Rare dyr...

Men uansett hvor søtt og koselig dette er, så har det sine ulemper...Tar vi Saje ut for å trene han kan Beauty finne på å løpe rundt på beitet å hyle til han kommer tilbake, det samme gjelder Saje hvis vi tar ut henne. Og nå er lille Beauty forfangen og må derfor stå en del inne, og det er her problemene virkelig oppstår. Saje går bare frem og tilbake langs gjerdene sine og stresser og leter etter Beauty, når han så kommer inn roer han seg totalt etter å ha utvekslet noen humringer og vrinsk med henne. Beauty står inne i boksen sin og steiler for å komme ut og over døra til Saje, tar vi han inn e hun helt rolig. Det letteste hadde jo da vært å ha de begge inne, men syns ikke dette blir riktig overfor Saje som er frisk og har godt av å være ute å bevege på seg...Er det noen som har noen tips? Er jo ikke bra for noen av dem å stresse så mye...

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  18:13:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hvis dere har mulighet, kan dere ta ut Saje bare en liten stund om gangen, før de får se hverandre igjen. Øk dette gradvis, så vil de forhåoentligvis skjønne at kompisen ikke blir helt borte, selv om han er borte en liten stund.

Hadde samme problemet med min hest for en stund siden, hun ble helt vill når hun måtte på tur alene, og ille bare tilbake til de andre, tok jeg henne inn i boksen alene, så bare stressa a rundt til de andre kom inn, eller hu kom ut igjen. Har brukt litt tid på å få det bort, men nå går det helt fint. Rolig og avslappa på tur, deilig :)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  18:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har Saje ute litt om dagen, han er rolig de første timene når han tenker på gress, så går det en stund så plutselig BEAUTY!?!?!?!?Hvor er hun igjen??Vræl!!! Også er det full stress nedpå der...Har holdt på sånn en uke nå, de klarer noen timer og så er det leven uten like... Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  20:48:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Da kan du kanskje prøve å være litt føre var, og ta han inn FØR han begynner å stresse? Huff, er slitsomt med hester som blir sånn gitt..=/
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  12:15:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har du muligheten til å ha dem fra hverandre en stund?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/07/2006 :  13:21:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er altid sånn her, en hest løper å hyler. Holder på å venne de litt fra hverandre.
Må bare få pakka inn i hodet på den ene at-hun-kommer-tilbake! Så jeg lar hun bare løpe, for den ene er "avvendt" med samme metode.

Men det virker som dine er veldig oppknytta til hverandre! Får håpe det ordner seg!

Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 02/07/2006 :  16:05:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har de begynt å venne seg til at de må være uten hverandre...de står nå bare sammen på natta ute, da lille shettis må stå inne på dagen, og det går nå helt fint...et lite vrinsk i ny og ne fra lille og litt tråkking opp og ned gjerdet fra store, men ellers går det helt fint...de trengte nok bare å bli vant til det og skjønner vel nå at de kommer sammen igjen etter noen timer. Og da er de så glad for å se hverandre...søte dyra mine..lurer på om de kan skjønne at de rett og slett hører sammen. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  21:59:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
seff kan hester merke om de hører sammen.akkurat som vi har bestevenner og kjærster.verste er hester med sorg over en mista bestevenn eller kjærlighetsorg:)
mine skal være fra hverandre en uke i sommer,da jeg skal ha med han ene på kurs..*håper ikke rubin hopper over gjerde igjen*men det beste er om de hestene som blir tatt fra hverandre har andre kompiser å være sammen med.det har ikke jeg muligheten til på lille rubin desverre:/

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  23:23:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Hadde litt av det samme problemer her med to hester som gikk sammen,men så fikk den ene forfangenhet og må bare stå inne og i en liten luftegård mens den andre går på beite,den som går på beitet stod bare å hang med porten den første tia,hadde ikke tid å spise...Nå går de nå sammen om nettene og hun går bedre ute alene på dagene,men blir overlykkelig hver gang når hun får komme sammen med bestisen sin igjen;)
Gå til toppen av siden

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  23:43:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cammie: Hvordan går et med dette nå?

Jeg er enig med Wenche, man må rett og slett bare ta den ene ut og vente kanskje 5 min så gå inn igjen, evt bare 1 min første gang dersom det er helt ille... Så må dette bare øke. Håper dere finner en løsning...

Ole Johansen som driver Johansen's Natural Horsemanship bruker også denne metoden, mulig du kan få noen råd også fra hans forum, han svarer også på mail

www.equs.no er hans hjemmeside.
Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 08/07/2006 :  22:54:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cathrine&Fabian, skrev et innlegg litt lenger opp her for noen dager siden...Går fint med de nå:) Kaldblodsen min driver heller og hilser og klør på hestene på andre siden av beitet, mens lille shettis har funnet seg i at hun må stå inne på dagen, de får gå ute sammen på natten og det tror jeg de begge har skjønt nå, så nå går det helt fint når vi skiller de på morgenen, bare et lite kast på hodet som får å si "hadet a, ser deg i kveld" hehe...Så nå går det bra. Nå flytter vi om to uker og da får vi beiter hvor det nesten ikke er gress i det hele tatt, så da kan hun få være enda litt mere ute. Der de står nå har vi klipt ned et beite, men det vokser så fort opp igjen, så hun kan bare være ute på natta der.. Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  11:46:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Sånn har jeg det vært år om sommeren. Jeg eier egne beiter og har derfor hesten min på disse beitene, så hvert år har jeg også en hest på helfòr så min hest skal få selskap. Nå har jeg en 9 år gammel kalblodstraver. Det går ikke ann å la hun være igjen på beitet når jeg skal ut å trene hesten min, da løper hun frem og tilbake langs gjærde og vrinsker til vi kommer tilbake. Dette er ikke særlig heldig da det blir sykt opptråkket når hun går flere titalls ganger frem og tilbake på beite. Jeg lurer også på om det er noe jeg kan gjøre med det, regner ikke med det er det. Om jeg skal ri hun jeg har på helfor og la hesten min stå igjen, går det enda verre. Min blir enda mer tullete om han må bli igjen, og jeg tørr rett og slett ikke ri hesten jeg har på fòr uten at hesten min er med, hun blir helt gal og vet hun pleier være skikkkelig uregjerlig om man prøver ri vekk fra hesten hun står med (om hun bare står med en annen).

Tror ikke det er så mye å gjøre med det, eneste er å ha 3 hester, men det har jeg verken tid eller råd til!:P

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Tspoon

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  17:52:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner meg igjen i mye av dette ja. Når jeg skal ut og ri på vallakken min må jeg alltid sette hoppa på stallen..Det er den løsningen som fungerer best for oss. Hoppa stresser litt på stallen også, men ikke på langt nær så mye som på jordet. Nå har vi fått en tredje hest på helfor, men det løste egentlig ingenting ettersom ingen av dem kommer godt overens enda.
Så mitt råd er å sette hesten på stall mens du rir hvis du har muligheten til det. Sett gjerne inn begge hestene en stund først, og la dem stå inne litt etter at dere er ferdig med å trene.
Og dessuten, prøv å behandle hestene som vanlig, for det blir ofte en ond sirkel hvor hestene stresser fordi eier/steller er stressa.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.