hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Patella opphakning,behandling,symptomer, prognose
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Patella opphakning,behandling,symptomer, prognose
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway
Innlegg: 1080

Skrevet - 21/06/2006 :  18:00:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Nå er det slik at vi dessverre mistenker vår lille Heffalomp i å ha Patella opphakning. Vi har ikke hatt noen dyrlege på han ennå, men skal vente med det til etter rideleiren neste uke. Han er ikke halt men de symptomene vi observere er: knepping i bakbeinet, veldig snublete både i terreng og på ridebanen, sliter med å gå i nedover bakker da han enten vil rase nedover eller ikke gå ned i det hele tatt og det virker noen ganger som om bakbeinet ikke alltid følger helt med. Etter å ha snakket med en venn av oss fortalte hun om patella opphakning som hun har hatt på to av sine hester. De ble begge friske etter et lite inngrep, men det er mange år siden nå.
Mitt spørsmål er:
Hva vet du om patella opphakning?
Hvilke behandlinger finnes for dette i dag?
Hvor stor sjanse er det for at hesten blir helt frisk?
Hvordan er rekonvalsen/opptreningen om man utfører en slik oprasjon?
Hvor dyrt vil evt. et slikt inngrep koste (ca) ????

Glad for alle svar så på forhånd takk

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
*************************
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Rosita!

» VIP

Norway
Innlegg: 778

Skrevet - 22/06/2006 :  01:34:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Vi har en hest med patella,når han var åring mente dyrlegene at han ville vokse det av seg.
Men nå er han 4år og har det enda,men ikke så mye som før.
Og når han var 2år mente en at vi måtte ri ham,trene ham mye for å styrke bakparten,det ville altså bli bedre når han ble jevnlig trent,men vi rir da ikke på en 2 årig isis,det er helt sykt!
Så vi får vente og se til han skal begynne å trenes om vi evnt må ta operasjon,kommer an på hvor mye han plages med det da...
Det sies jo at hesten blir helt bra etter en operasjon,da går de inn og kutter av noe inni der som gjør at foten lissom ikke alltid følger med,men skal ikke uttale meg om det for det har jeg ikke greie på;)
Men hvor gammel er denne hesten din da?
For de fleste vokser det av seg selv ellers er jo operasjon en løsning hvis den plages veldig med det;)

Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 22/06/2006 :  09:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har du jo ikke hatt veterinær enda,men jeg kan godt gi deg litt info. om diagnosen.
Har skrevet om dette her på Mix før så jeg kopierer inn det jeg har om emnet.

Det er 2 diagnoser innenfor dette og de fleste hester får dette i 2-3 års alderen.
Det er gjerne i forbindelse med vekst-lite bevegelse og trening og/eller for ensidig trening hvor hesten ikke har brukt bakparten sin nok.
Arvelighet er heller ikke å utelukke.

Den ene kalles Pathella Catching og den andre Pathella opphaking. Felles er at det dreier seg om for stramme ledd/knebånd på hestens bakbein.
I første tilfelle går hesten stivt,blant annet med hemmet steg på liten volte.
I det andre er det total opphaking.

Pathella Catching
Pathella Cathing er et resultat av at hesten trolig har gått på for flatt beite/luftegård eller arvelig svakhet, vokst for hurtig som unghest og bevegd seg for lite- eller er ridd for ensidig uten å bruke bakparten nok.
En hest med Pathella Cathing vil ha problemer med å bevege kneskåla opp og ned av hvileflaten når den må bøye beinet.
Det vil si at bakbeina ikke kan bøyes særlig og hesten fører seg stivt fremover med tåa av og til slepende bortover bakken.
Dette skjer ofte i to tempoer, hvor bakbenet stopper et kort øyeblikk når den skal gå/r frem.
Ved vending på liten volte vil det ytterste bakbeinet ofte svinges i en stor bue.
Likeså har de angripne bakbeina en tilbøyelighet til å bli ført inn imellom forbeina og lande innvendig for forbeinet på samme side.

Pathella opphaking:
Pathella opphakning er altså et videre stadige av "Catching".
Lårbeinet har nederst i kneskåla en hvileflate hvorpå kneskåla kan "trekkes opp og låses fast, sån at hesten ikke bruker muskelkraft. (Det er dette som gjør at hesten kan stå å sove og hvile på et bein uten anstrengelse/belastning på beinet.)
Kneskåla har 3 leddbånd hvorav det innerste ofte da blir for stramt og ved opphakning, "hekter" seg fast i kneskål-leddets hvileflate.

Generelle symptomer
På noen hester er det ene invendige leddbåndet så stramt at de ikke kan få kneskåla ned fra hvileflaten igjen, hvorpå beinet "fastlåses" i utstrekt tilstand.
Hesten vil ha da "hoppe"/halte tydelig rundt på 1 bein, noen steg når den starter å gå.

Behandling,hvordan kan det bli borte?
Styrkende trening hjelper som oftest ,MEN ikke alltid om vi snakker total opphaking.
Som regel vokser de det av seg eller blir borte om hesten får gå på beite/luftegård hvor det er kupert terreng.
Man kan også trene det bort (slik jeg gjorde med en unghest jeg hadde),ved å ri hesten samlet på litt tungt underlag, slik at den må bruke bakparten og tråkke bakbeina godt innunder seg.
Red også mye galoppfatninger (galopperte kun 2-4 steg og så ny fatning) da det er en flott øvelse for å få de til å "sette seg".

Jeg red også mye opp/nedoverbakker hvor jeg "tvang" hesten til å bremse/bære seg selv istedet for å bare "slentre" nedover med svai rygg og korte steg.
Dette ble jeg anbefalt av veterinær,og det funket-hesten ble kvitt det på ca. 3 måneder og har aldri vært plaget med det senere.

Treningstips-Pathella catching
*Man rir hesten på tøylen slik at den går i samling og gjerne på litt mykt underlag.

* Opp/nedoverbakker hvor man gjør forholdninger/halvparader midt i bakken på vei nedover feks.,er kjempefint for da må hesten bremse/bære seg selv og ikke slentre nedover med svai rygg.

*Ri galoppfatninger.Galopper kun en 3-4 steg før ny fatning tas.
Dette får hesten på rompa og til å sette bakbeina innunder seg også.

*Man rir altså øvelser som "tvinger" hesten til å bruke bakparten å tråkke bakbeina godt innunder seg-og hesten bør gå i luftegård som er kupert å bevege seg med andre hester.

*I tillegg kan hesten med fordel skos med kort tå på bakbeina-eventuelt med ringsko for det letter bevegelsen mht. hvileflaten på kneskåla.

Unge hester
Om den ikke får litt styrkende trening blir den underutviklet (som feks. for korte/stramme leddbånd).
Det er mye man kan gjøre for å få mer elastiske leddbånd uten å ri også.
Lei/skritt turer i kupert terreng på mykt underlag, longer litt med innspenning (stå ikke bare i en sirkel men la hesten få gå på rette spor/firkantsporet også).
Og sørg for at den beveger seg i kupert luftegård,helst med andre hester.

Hjelper ikke alt dette og heller ikke at hesten vokser det av seg, kan man operere ved å kutte av det innvendige knebåndet, hvorpå det blir forlenget under påfølgende gjenopptrening.

OBS! Om man røntger hesten vil ikke disse forandringene i leddet synes klart på bildene.
Veterinærene stiller enklere diagnosen ved en kjapp mønstring.

Håper du ble litt klokere og har fått mer konkrete symptomer og se etter.


Her finnes også mye info.om samme tema:

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=10026&SearchTerms=patella


Redigert av - xxxx den 22/06/2006 10:29:57 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.