hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få tillitten til hesten min?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Hvordan få tillitten til hesten min?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  14:51:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
For mange år siden mistet hesten min tillitten til mennesker, lenge før jeg fikk henne. Dette viser seg å være et problem i hverdagen når det gjelder å håndtere henne, for hun vil ikke bli med meg bort fra de andre hestene, og det tar utrolig lang tid å få henne vekk (mange timer).

Når hun da ikke vil gå (ut på tur eller ut av beitet) stopper hun bare, steiler og sparker. Hun prøver også å løpe meg ned slik at jeg mister taket for å løpe tilbake fra meg.
Det hjelper ikke med mat, pisk eller noe annet (f. eks rygging).

Så hvordan skal jeg få tillitten hennes? Har hørt mange ganger at jeg skal lese i bøker, ol, men det er så mye i forskjellig i bøker så jeg blir helt forvirret.. Har også prøvd 7 games, det har fungert fint, men hun har likevel ikke tillitt til meg..

Så er det noe som virkelig hjelper mot dette? Hun er snill å håndtere fra bakken i nærheten av andre hester, men ikke når hun skal vekk..

Wichtoria

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  22:42:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes du skal ta deg goood tid, bare kose med henne, og vise henne at du ikke vil henne NOE vondt. Hvis du får henne til å gå noen skritt etter hun har stoppet, så snu og gå tilbake, og ikke gjør mer med saken eks.
Ikke alle hester man kan gjøre det på, alle har jo metoder.
Meen, bare et forslag. Men ikke forhast deg! :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/06/2006 :  01:00:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg ville ha bedt om professionell hjelp var jeg deg.
Det virker som du er veldig usikker på hvordan du skal ta fatt i dette,noe jeg godt kan forstå.
Og da er det ikke så lett å løse dette i praksis ved å kun fordype seg i teori..
Det er ofte to forskjellige ting.
Det blir også vanskelig å gi konkrete råd her via et forum.
Ikke ser vi hesten og deg og ikke kjenner vi til forhistorien.

Om du derfor får en vettu og erfaren person/instruktør til å komme på stallen å "analysere" hesten og din håndtering, (og hjelpe deg gjenom de forskjellige fasene), tror jeg det er beste løsning.
Det vil du trolig lære og huske mer av (også mtp. på fremtiden),og også få løst problemene på best grunnlag,det har ihvertfall jeg erfart.

Jeg tror ikke du klarer dette mutters alene ved å lese bøker,se på videos eller få råd på et forum.
Ikke alle vet hvordan man skal "lese" en hest til enhver tid heller.
Det er noe vi stadig etterstreber for vi er mennesker-ikke hester..
Vi har derfor forskjellig kroppsspråk og "kommunikasjons-system".
Kanskje gjør man øvelsene noenlunde riktig,men timingen blir feil og hesten gir deg verken tillitt eller respekt neste gang du prøver.

At en person da står og korrigerer/instruerer deg i selve situasjonen sammen med hesten,kan få deg til å se ting selv som du neste gang løser før hesten har rukket å trekke pusten.
Da vil du etterhvert være bedre forberedt (du har bla.fått mer selvtillitt ),og slikt merker hesten.
Da vil den trolig respektere deg og se på deg som sin ledsager, og ikke de andre hestene i flokken hjemme på stallen.

Dette er en lang og vanskelig prossess (ikke alltid man kan lykkes heller),og når hesten er så usikker er det en dårlig kombinasjon at også du er det.
Da kan det være godt å ha en støtte-person ved sin side for å unngå at du blir rådvill der og da og derfor ikke kan fullføre oppgaven.
Og så drar man kanskje på seg enda et nytt problem..

Når det kommer til det med kommunikasjon/håndtering fra bakken (og der kan det meste løses), er det flere som er behjelplige med dette.
Kan kort nevne feks. Roger Sundet,Bjørg Andreassen, Ole Johansen og Margit Buen.
Det finnes flere,men vær litt kritisk og sjekk referanser hvis mulig.

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 22/06/2006 01:27:40 Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  21:41:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med In Nancyville! Søk hjelp hos noen som har god erfaring med å jobbe med denne type problemer, både for hestens og din egen del. Lykke til!
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.