hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forfangenhet grunnet kuttskade
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Forfangenhet grunnet kuttskade
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  13:02:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Første gang innom dette forumet, og fant ingenting om forfangenhet her.

Jeg har en forfangen hest nå, fjordingsvallak på 12 år. Til slutt i innlegget mitt har jeg noen spørsmål.

Historien er slik:
21.mai; Alvorlig kutt ved kronleddet blir oppdaget, og dyrlegen kommer etter 20 minutter. Hesten dopes ned,da han ikke lot meg rense vekk den verste skiten med lunket vann (hysterisk redd vannslange og vann som ikke er i bekker og kulper).Antibiotikasprøyte gis også. Dyrlegen sier at evnt infeksjon kan gå inn i kronleddet og dette må da opereres på Dyrehospitalet i narkose.
Dyrlegen setter lokalbedøvelse i begge nervene ovenfor koden,den ene virker ikke særlig bra grunnet at betennelsesreaksjonen er i gang. En bedøvelse til settes der.

Skylling av hele beinet settes i gang, så barberes all pels vekk i området rundt kuttet. Det er ca 8-9 cm langt! Dette skylles grundig med en liter saltvann. Så legges det inn en bakteriedrepende salve som får ligge der og virke mens han ringer sin kollega(som har jobbet på dyrehospitalet) for rådføring. "SKYLL MASSE og SY" var svaret. Nye sårkanter ble kuttet til, en liten arterieblødning oppstod men den stanset raskt.8-9 sting ble sydd, og lokalbedøvelsen på den verste siden måtte gjentas.

Gamgee ble gjennomtrukket med Kloramin, lagt rundt hele beinet til over "kneet" og et stykke ned på hoven. Så en runde plastfolie og selvheftende bandasje.Så tørr gamgee med selvheftbandasje til slutt. Skikkelig tømmerstokk av et bein, hehe.

Bokshvile ble iverksatt,antibiotikax2 ggr daglig, smertestillende Finadyne om morgenen, og daglige bandasjeskift i over ei uke. Etter 5 dager på Finadyne avsluttes den kuren, men ny runde antibiotika iverksettes da dyrlegen syntes såret væsket for mye til å avslutte dette.

Gutten min blir meget stiv i kroppen dagen etter, og forfangenhet er et faktum. Mer smertestillende!Masse torv, bark og flis spres i boksen hans slik at det blir mykt underlag for han. Han kommer seg med smertestillende, men 2 dager etter avsluttet Finadyne er han nesten like stiv igjen. Ny runde Finadyne, og samme dag får eg en hovslager innom for å spikke av litt på hovene for bedre overrulling. Samme greia ved seponering; stiv stiv stiv. Dyrlegen sier at vi må vente med ny Finadyne-kur. Det blir fredag, han har like vondt. Jeg ringer veterinæren som ber meg få han røntget. Får time lørdag morgen, og da raser min verden sammen.

Alle hovbeinene har sunket ned i hoven.Det verste er det sydde beinet, og de sier det er et fremmedlegeme i såret(mulig grunn for fortsatt verking,men hesten har ikke smerter i og rundt såret!). "Aldri mer grønt gress, 1 års rehabilitering, 10 % sjans for evnt å kunne brukes igjen, hesten er meget overvektig"- slike kommentarer kom i hopetall fra veterinæren X. Jeg elsker denne hesten, vil han bare godt, og et liv uten grønt gress og heller aldri kunne brukes igjen passer ikke denne gutten. Jeg begynte å storgråte, og den andre veterinæren på klinikken sier at dette er ikke så ille som kollegaen vil ha det til. Det trøstet litt, men jeg var sønderknust. Dette var dødsdommen for gullgutten min.

jeg får med meg røntgenbildene og drar hjem med gutten min,gråtende. Kontakter min egen dyrlege og avtaler møte mandagmorgen. Dagen etter(lørdag) er Brando i full fart på stallen, ikke vondt i det hele tatt, og hadde boksen vært 1 meter lenger så SVERGER jeg på at han hadde travet der inne!(Boksen er 4x5m-bortskjemt på plass hestene her!)Mandagmorgen steiler han nesten rundt da jeg kommer inn i stallen; JEG VIL UT!

Mandagmorgen; min dyrlege ser på røntgenbildene, og skjønner overhodet ikke hvorfor X hadde vært så NEGATIV!X hadde snakket med han på telefon mens vi fortsatt var på klinikken og hadde selv hørt hva X mente om hesten. Selv var han OPTIMIST!Og slik jeg beskrev guttens tilstand det siste døgnet ble han enda mer optimist. Jeg fikk resept på Finadyne og Antepsin(mot magesår) for bruk ved behov. Endelig smilte solen igjen (men ute striregnet det).

Denne forfangenheten er IKKE på grunn av fôr,men grunnet infeksjon/overbelastning (pga kuttet)/stress (for plutselig måtte stå inne døgnet rundt da han er vant med å være ute fra kl 07-23).

Det er onsdag idag, min hovslager kommer i morgen for å sette på sykebeslag. Brando er i full vigør, og har siden mandagmorgen (da jeg slapp han ut i kvea) vist seg frem i både trav,galopp, bukkesprang og gledeshopp ved utslipp. Han har tenkt å ta rotta på veterinær X, og vi har jammen tenkt å gjøre alt i menneskelig makt å hjelpe han med det! Mange tonn bark er bestilt for å gi han 10 cm tykt barklag i "sykepaddocken" hans som måler 40x15 meter..

Jeg har blitt fortalt masse om forfangenhet(årsaker, virkning av sykdommen,virkningsmekanismer etc) nå av min veterinær,og har lest nettsider opp og ned og i mente om temaet. Ikke alltid er det lett å oppdage forfangenhet, hesten kan halte på et bein- og blir behandlet for det: det blir feil. Min ble stående i klassisk stilling, og på det verste i en VELDIG grotesk stilling.

Mine spørsmål;
Hva er fôringstipsene fremover? (Det jeg vet hittil er FORBUDT: Grønt gress, kraftfôr. ANBEFALT: senslått høy/næringsfattig høy, halm, lyngbeite i skog). Hva slags godis kan han få? Gulrøtter? Epler tror jeg inneholder et av triggerstoffene for forfangenhet (frutan).
Opptrening av gutten? Det blir ikke mye trening de første månedene, det vet jeg jo. Men videre? Mye bevegelse er anbefalt, og mye trening senere, med stopp hvis tilbakefall av syken..

Andre tips og gode råd mottas også med KJEMPETAKK!!!

Mvh Tinkalis og Brando
(Daglige oppdateringer om Brando i min dagbok)

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  13:55:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Om du ikke fant noe om forfangenhet her har du lett dårlig!

Forfangenhet... Et tema som var oppe for ikke så alt for lengesiden.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  15:51:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, dette hørtes jo ut som selve skrekken så godt det ser ut til å gå bra. Egentlig er det vel like greit at du rådfører deg med din veterinær ang foring og opptrening da ingen her er kvalifiserte til å gi veildning du kan være helt trygg på.

Men... Det finnes jo to former forfangenhet, en akutt og en kronisk. Betennelsen er aseptisk, dvs det er ikke mikrober med verkdannelse. Lidelsen er åpenbart av allergisk karakter, da ikke som en pollen allergi men som en endret reaksjon ovenfor enkelte stoffer. Din gutt har nok vært utsatt for en akutt forfangenhet og de akutte kan ved riktig behandling gå over på kort tid, 2-3 dager. Men det har også vært tilfeller hvor hesten har hatt et lite anfall av forfangenhet tildligere i livet men at en mekanisk og ytre påkjenning, (da som i ditt tilfelle, en betennelse i kronraden) senere i livet gjør at hesten er disponert og får et nytt anfall men da av sterkere karakter.

Jeg vil tro at din snarådighet og din veterinærs ekspertise har gjort at hesten din er såpass bra i dag, så kort tid etter. Det er en omsorgsfull oppgave å ha en hest med forfangenhet men ved det minste tegn til endringer, pulsering og varmeutskillelse så nøl ikke med å ta kontakt med din vet igjen... Ofte blir jo hester som er i rehablitering satt på diett nettopp fordi en ikke vil ha nye forstyrrelser som kan sette prosessen tilbake men som sagt, jeg tror din veterinær vil kunne hjelpe deg best med egnet veiledning til akkuratt din hest...

Uansett...lykke til med sjuklingen

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  16:46:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Speedi-beet er anbefalt av laminits thrust. Les mer her http://www.speedibeet.co.uk/ og her http://www.laminitis.org/

Spillers sin Happy Hoof Chaff er og anbefalt av de

Redigert av - xxxoooxxx den 21/06/2006 16:50:27 Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  16:26:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Hei her også L :)
Historien om B er vond og jeg håper og krysser alt for at han skal bli bra igjen! Gleder meg over at han er bedre :)

Anbefalte deg speedi beet på foringsforumet.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  13:35:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget var at det var antibiotikakurene som var årsaken til forfangenhet. Antibiotika kan ødelegge tarmfloraen og slik at det oppstår forgiftninger i tarmen, som igjen kan føre til forfangenhet. Kan hende det ville vært bra å få tarmfloraen på beina igjen ved å bruke Probiotika, som inneholder bakterier som er bra for tarmen. Det går an å få kjøpt det her: www.curly.no. Du kan også bruke biola.

Ellers så høres det ut som du har en fornuftig fôringsstrategi framover. For å fjerne mest mulig sukker fra høyet skal det være bra å legge det i bløt noen timer før servering.
Angående trening så er det bra med bevegelse. Men ikke før hesten er frisk nok til å bevege seg uten smerter, og å planlegge et distanseritt eller noe annet lurt denne sommeren regner jeg med at du ikke gjør
Det ligger forøvrig enn lang tråd om forfangenhet her:http://p069.ezboard.com/fhorse84124frm3.showMessage?topicID=2517.topic Mange dyktige folk som har tatt seg tid til å skrive der
Krysser fingrene for at hesten din blir bra igjen!

Redigert av - Asbjørg den 26/06/2006 19:13:16 Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2006 :  13:07:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Asbjørg, linken din fungerte ikke da siden er fjernet? Kjipt.

Brandogutten fikk 1 liter Biola/Kefir hver dag mens antibiotikakuren pågikk samt noen dager etter. Han LIKTE ikke Biola, men Kefir var digg... Som sykepleierstudent så har jeg heldigvis litt mer balast til å kunne forutse ting, selv om en hestemage og en menneskemage ikke er identiske.

Hovslageren var her på fredag, sjekket røntgenbildene og snakket med de som tok bildene samt behandlende veterinær- satte på sko,men pulsasjonen økte stygt og tok de av igjen etter noen minutter. Han kommer tilbake på tirsdag, forhåpentligvis har det roet seg til da, for da skal hovslageren sette på PGsko.Kun hvis pulsasjonen er normalisert. Men han lovte at uansett skulle vi få Brando frisk, helt frisk!!! Og da gir jeg blaffen i alt annet

Noen distanseritt eller tømmertrekk blir det ikke på gutten min i sommer nei, langt ifra. Veldig trist at han ble syk, for han skulle nemlig vært med i skogen og fått frem tømmer, samt kjørt lass med jord etc ettersom vi holder på med oppgradering av hage og uteområder... Men men, alle kan bli syke!Og Brando er verdt å vente på. Ingen tvil om det.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 26/06/2006 :  00:44:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg har skreve tidligere her om min uheldige ponni som fikk en virkelig dyp brann/kutt skde i koddeleddet. Han ble og lagt i narkose og opperert, endte med gips fra hov ttil kne.
Dette skjedde i mai.
Etter gipsen ble tatt av tokk det bare noen dager før alt revnet opp igjen, dyrlegen viste rett og slett ikke mer hva hun skulle gjør.
Fikk dermed den trise beskejden om mulig avliving, men skulle prøve siste utvei å bare hive han ut så se om naturen klarte å fikse det opp.
Ingen morsom beskjed å høre hvertfall.
han har gått på sovemedisin og dop i 1 mnd + antibiotika i 2.
jeg gjor som dyrlegen sa og heiv han ut, helt til en hest sparket han så beinet var tydlig å se, fikk gipset sånn det skulle støtte senene... Igjen, dyrlegen så bare på... ingen ting å sy av eller noen ting...
Men så sta som jeg er heiv jeg han ut i en egen luftegård, smørte på med Calendula salve (Ringblomst salven) fikk den anbefallt av en homopat...
Tro det eller ei, etter 4 dager har såret begynnt lukke seg, og kjøtt over den andre skada foten er på vei... Ser ut som han faktisk overlever...
Nå slapp jeg han i dag 4 dager etter den triste beskjeden med noen andre jeg vet han er venner med (han er meget underdaning og gir ikke beskjed, men tar kun i mot), og han springer som han aldri har gjort før..

jeg fikk og antibiotika som jeg nå har gått på siden mai,men i denne salven er det og noe antiseptiske greier som sikkert er like bra som antibiotika...
Prøv den, har aldri sett lignende til virkning....

Nå hadde ikke dette noe med forfangenheten din å gjør, triste greier, men siden du hadde et sår og alle dere andre prøv den lover dere vil være fornøyde.

Gir ikke hesten min kraftfor nå, bare høy nå i begynnelsen så venter jeg med gress til han er bedre sånn at det ikke skal blande seg med medisinnene... Han står ute dag og natt i luftegården og det var etter det såret begynne å "heele" seg selv:)

lykke til, håper alt ordner seg for dere...
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  19:15:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Asbjørg, linken din fungerte ikke da siden er fjernet? Kjipt.

Opprinnelig postet av Tinkalis

Har vært inne og retta det opp Linken inneholdt en prikk for mye
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  16:08:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er såret nesten helt tett, bare en bitteliten glipe igjen. Hovslageren har vært innom for andre gang i løpet av 4 dager, så nå er PGskoene på.Brando virker veldig fornøyd med dette Det er fortsatt pulsasjon i frembeina, men svakere!Jippi!
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.