hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestesnop
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hestesnop
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  21:53:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Er du en sånn en som gir hesten snop i hutt å pine? Kvar gong hesten har gjort noko bra? rett fra handa?
Slutter nesten med å gi snop eg, nå. ettersom Møtt hester som er svært nappete. foretrekker å legge et par biter i krubba eller på beite. Selv om det of course ikkje er snop som er grunnen til ALL napping.
*Viser det tydlig vis at eg er trøtt?* * låg en pakke hestesnop her på pulten, ble litt inspirert*

Tillit og respekt er ikke det samme:)

tebj0

Skrevet - 20/06/2006 :  22:16:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gir ikke hestene min godbiter så ofte egentlig, og forer aldri fra hånden. Har heller ikke problemer med masete hest som napper Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:18:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Gir sjeldent små godbiter, men kan gjerne stikke til en gulrot eller et eple rett fra hånda. Men ikke hvis hestens maser om godt, da får den det i krybba heller, hvis den fortjener det ;)
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:48:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
gir noen ganger hestegodteri fra hånden, men pleier oftest å gi de epler, gulrøtter og tørket brød som jeg legger på baken.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  23:03:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men pleier oftest å gi de epler, gulrøtter og tørket brød som jeg legger på baken.

*fnis*

Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  23:42:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
*fnise* he he *trøtt*

Jeg fikk en pose med noe sånne heste kjeks som en slags "beklager at det tok tre mnd før du fikk bommen din" her om dagen.. da oppdaget jeg at hesten til venninen min sier ja takk til hele handa.. mens mine egentlig ikke ville ha... men der var det best og bare hive handa unna for den hadde stor kjeft.. men nå gjør den mye som mine hester ikke gjør..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  02:05:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Gir hesten min litt brød når hun fortjener det og passer på og ikke gi for mye rett av hånden.
Har en litt kresen hest som ikke liker hestesnop,gulerot,eple,likte heller ikke brød i begynnelsen men det er nam nam nå...
Sikkert for hun aldri har fått noe lignende før jeg fikk henne;)

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  04:39:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har brukt "godbit-metoden" i opptrening av mine hester og føll.
Ikke så "ekstrem" som konkret "klikker-metode", som visstnok skal fungere utmerket på hunder.

Altså: En "ordre" - når utført = en liten godbit (i form av en liten gulrotbit fra en helt spesiell lomme). Kan LOVE at hesten hadde et spesielt skarpt øye med denne "lommen".

Det vesentlige var å IKKE gi hesten "belønning for ingenting", men å være konsekvent OG gi den belønning når den hadde gjort en ting riktig.

Konsekvent stemmebruk er da også meget viktig.

"Bestikkelser" er et greit uttrykk i oppdragelsen av hester, men de må brukes i en konsekvent og planmessig "plan" når hesten er under utdanning.

Den må forstå at belønning er en følge av en ønsket handling.

Dette er ikke "horsemanship" men "sunt hestevett" - for å si det sånn.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/06/2006 :  08:52:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med Boysen. Jeg praktiserer den samme metoden, og det fungerer supert. Jeg synes hesten fortjener en godbit som belønning når det har jobbet bra og gitt det den klarer når jeg ber om noe.

Samtidig synes jeg det å gi en blønnende godbit rett fra hånden også har noe med det sosiale rundt meg og hesten min å gjøre i stor grad. Det å snakke til henne, ta på henne og...ja, kose.
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  16:00:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
men pleier oftest å gi de epler, gulrøtter og tørket brød som jeg legger på baken.

*fnis*

Opprinnelig postet av Eva V

oi, hehe ble litt feil det der

Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  16:33:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja Lopke får gulerøtter fra hånda, men epler fra bakken (eller krybba) hun er ikke så forsiktig ennå med å gape over fingrene mine...

Men gir bare hestesnop av typen "mineraldrops" fra Eggersmann, det er jo en slags vitamin/mineralpille som supplemet til beite. 6 om dagen.. 8prøver å unngår sukker og slikt)

Dem bruker jeg å gi henne nå vi kommer hjem fra ridetur, "takk for idag" eller når hun er flink ellers.. komme til meg på beite f.eks..
Og hvis vi er på tur og jeg stopper og tar meg en røyk, så kan vel hun få en gulerot.. litt rettferdig skal det jo være. :)

epler og gulerøtter får hun i perioder (vinter) mye av, som en del av foret og ikke som belønning..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  17:13:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Gir oppskjærte og godt tørkede brødbiter, oppskjærte gulrotbiter og oppskjært eple. Hender seg av og til at jeg har noe hestesnop, og da blir det det. Gir ikke sukker. Gir helst ikke fra hånden, da denne er forbehold belønninger ved trening. :-)

Klikkertrening funker for øvrig suverent på hester. Svigermor har blitt en ræcer på dette, og har alltid med seg en spesiell magetaske med havre i.
Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  21:33:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
Altså jeg gir fra hånda, på ferill, men det rare er at han napper ikke til meg. Da er det jo så greit, han vet at hvis han napper så "napper" jeg tilbake med samme mynt:p

Og jeg begrenser godiset, og til ferills store skrekk tar jeg det unna hvis han begynner og mase..:p

Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  04:06:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Godisen som mine hester får består av gulrøtter, epler, brød, appelsiner, banan og poteter. Gulrøtter og brød for det meste.
Gulrøtter er også noe de får i fôret som fôr, ikke alltid som godis.

Hoppa kan jeg gjerne gi til fra handa, hun verken napper eller maser, og jeg synes også det er koselig :)
Åringshingsten får aldri fra hånda.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  18:40:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gir sjelden godbiter, det går mest i klemmer, klapping o.l. Kan gi henne gulerøtter e.l. av og til, men det er ingen vane. Dermed sparer jeg hesten(e) for unoter, synes at denne metoden funker utmerket da jeg merker at hestene ikke tigger like mye. er nok litt bortskjemt med hoppa mi, hun napper aldri, selv om jeg gir henne mye snop noen få ganger.
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  22:48:35  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
når eg gjir hesten noko godt legger eg det på bakken,og venter til at hesten skal respektere mitt personlige område før eg flytter meg og lar ho spise opp godbiten.bruker ikkje snopp når me holder på med bakkearbeid,for då er det einaste ho bryr seg om er kor er den brød beten er og er ukonsentret.så når hesten har gjort noko bra belønner eg den med å klø den i panner stryke den osv.s kan det heller hende ho får noko på slutten av treninga. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.