hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - spatt undersøkelse og trening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 spatt undersøkelse og trening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  21:56:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
skal muligens ha en røngten på hesten for spatt, ettersom han er så stiv, og vil utelukke eventuelle muligheter for hva det kan være..

og da lurer jeg på:
hva koster en slik undersøkelse?

kan hesten fungere normalt, eller vil den bli veldig redusert, og kun brukes til lett dressur og tur?

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  22:34:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Det jeg vet om spatt som jeg håper er rett er det at spatt er bare vondt i begynnelsen. Alstå når spatt utvikles da i bakbena hasene, så er jo dette da en "kapsel" som legges seg rundt hasene. Og dette gjør da vondt i begynnelsen fordi det skal leges akkurat som et ekstra overbein på en måte. Men når dette har leget seg så er det ikke noe i veien for normalt bruk også enkel sprang. Dette kommer selvfølgelig også ann på hvor stor grad spatt hesten har, men de fleste hester får jo ikke spatt som unghester, anglo araberen min har spatt i begge bakbeina men dette hindrer ikke han på noen måte, verken i lange turer, sprang eller dressur ( skal slevfølgelig være litt forsiktig i veldig høye hnder 130 cm liksom) men han er helt frisk, ikke vondt og har hatt dette lenge! Det er vist bare vondt de første månedene så går det liksom over og det leges. det som er viktig er og varme opp litt ekstra godt og det gjør jod e fleste fra før av, og bøye og tøye! Spatt skal ikke være en hindring så lenge det er leget og graden ikke er så stor!
sooove ja takk Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  22:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forrige hesten min viste seg å ha både spatt og løse beinsplinter i begge bakbeina, skjønner ikke helt hvordan dette gikk til da hun var ren på rønken da jeg kjøpte henne og hun aldri var halt! Men men, jeg solgte henne for en god pris, og hun fungerte veldig godt da jeg hadde henne og rett før jeg solgte henne (gikk baner på 130 +, og var null i bøyeprøve), og den nye eieren har aldri hatt noe store problemer med henne.
Kommer an på grad osv osv som Tia sier, om hvordan man kan bruke hesten.

Hege Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  22:41:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hentet fra Forus Hesteklinikk

Spatt :

Spatt er en slags kronisk betennelse i hasens glideledd. Hesten er halt når den settes i gang, men haltheten forsvinner ofte etterhvert under oppvarmingen. Spatt kan bevises ved bøyeprøven og røntgen. En hest med spatt blir på sikt vanligvis kurert for haltheten hvis den får hvile så lenge at forkalkningen stabiliseres. Hesten må ha lett mosjon og behandles med betennelsesdempende midler.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  22:48:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Om du eventuellt skal ha en bøyeprøve bør du være forskitig da jeg har hørt at neon hester med spatt ofte blir værre etter en slik bøyeprøve, disse bøyeprøvene er jo ikke akkurat barnematen og leddene til hestene kan reagere når det plutselig skal bøyes! Jeg rir også ei eldre Kaldblodshoppe som fikk spatt i høst og nå er hun helt "frisk" altså brukes helt normalt, både galopp og litt små hinder, hun er litt stiv i forhold til min 6 åring men er super fin med litt oppvarming!
sooove ja takk Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  23:32:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg vet jo ikke om det er spatt, håper ikke det men...men skal nok sjekke ufattelig grundig, og få vite hvorfor han er så stiv, med tanke på at han er så ung..
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  23:48:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var en hest på folkehøgskolen min med spatt. Tidligere ganske lovende konkurransehest (islandshest), men på grunn av påvist spatt fikk læreren kjøpt ham for en forholdsvis lav pris (rundt 40 000 om jeg ikke husker helt feil). Han fungerte helt fint mesteparten av året, men som noen her oppe nevnte så kan bøyeprøver gjøre en hest med spatt verre. Denne hesten ble halt av en annen grunn enn spatt, og ble utført bøyeprøver på. Etter dette sto hesten et par mnd, da både på grunn av den nye haltheten, og grunnet påvirkningen av bøyeprøvene i forhold til spatten. Hesten ble helt i orden igjen etter en god pause, så spatt er nok ikke verdens undergang, men det kan kanskje medføre litt ekstra arbeid og tålmodighet i perioder. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.