hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bilder av giftige planter?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Bilder av giftige planter?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  14:13:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Noen som har bilder og navn på det som er giftigt for hestene?
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  14:34:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

http://www.dyrewebben.no/faktasidene/hest/forgiftning.htm
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  23:03:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
gullregn er giftig, eik, revebjelle, liguster,laurbær, åkersnelle, ørnebregne, belladonna urt, barlind og svineblom.. men det er ikke så mye slike planter ute og går

belldonna, svineurt og barlind tror jeg er verst... og man skal virkelig passe seg for dem..

men hester er nok generelt flinke til og styre unna, det er jo så klart noen som spiser alt..

mvh Mia.....
Redigert av - Goytil den 19/06/2006 23:04:11 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  00:01:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Mener og huske og ha lest nettopp at hester liker og spise barlind? Skal se om jeg kan greie finne ut hvor jeg leste det..
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  00:29:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig at du leste det i et innlegg jeg skrev annet sted om giftige planter.

De aller fleste hester har innebygget radar/instinkt for de aller fleste giftige planter, og spiser dem altså ikke.

Men for barlind har de, av en eller annen mystisk grunn, ikke denne "radaren". Har ikke fått noen forklaring på hvorfor.

Jeg har rett og slett ikke TURT å gjøre eksperimentet med å la mine hester få en bitte liten barlind-kvist, for å se om de spiser den.

Og altså, for noen år siden var det store oppslag i avisene da 5 (eller var det flere) verdifulle traverhester som ble funnet døde i en paddock - hvor det altså ikke var beite. Stygge mistanker ble rettet mot at det var sabotasje, og at noen hadde kastet inn barlind til hestene - som de altså spiste....

Noen andre som vet mer om dette?
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  00:37:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg fant ut hvor jeg hadde lest det om barlinden, og igjen var det på Forus Hesteklinikk (har visst lest en god del der i det siste ser det ut som...)

Men der står der at :

-Når hesten står på beite unngår den alle farlige planter, men barlind tar den seg gjerne en gjafs av, og det kan den dø av. Sjekk derfor alltid om det er barlind på beite/i paddock.-

Finnes barlinden over hele landet, noen som vet?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  01:43:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Barlind

Utbredelse

Den europeiske barlinden finnes i hele Europa, bortsett fra i de nordligste områdene. Den finnes også i nordvestre Afrika, nordre Iran og sydvestre Asia.

I Norge vokser barlind spredt i kyststrøkene nord til Molde.

Ellers står det masse fakta om barlind der. Interessant :)

Fant også dette på www.caplex.no
B. vokser N til Feiring på Østlandet, langs kysten til Molde.

Redigert av - Ragnhild E den 20/06/2006 01:44:22 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  09:52:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten til veninne i DK døde og av dette. Naboen hadde klippet hekken og kastet grener inn til hestene "for å være snill".. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  10:44:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nei??? Å stakkars hest, og veninnen din...
Tenker naboen satt igjen med dårlig samvittighet da..

Lopke

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  11:40:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei??? Å stakkars hest, og veninnen din...
Tenker naboen satt igjen med dårlig samvittighet da..

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

ja dette var veldig trist.. vi var 13 år.. hestene stod uten for vinduet mitt. en dag lå den ene med alle fire i været.. Jeg sprang ut og den var helt kald og magen var en ballong. Hesten min stod ved siden av og holdt vakt på den døde hesten. Den hadde heldigvis ikke spist. (I DK kaller vi denne planten for Taksbusk eller på latin Taxus?? Det er den samme vi snakker om? denne er eviggrønn, flott med voksaktige røde bær på.. de tar gjerne knekken på barn og for dem som skulle ha dem i hagen...

tror ikke naboen helt forstod hva han hadde gjort..
Gå til toppen av siden

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  22:54:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
[ (I DK kaller vi denne planten for Taksbusk eller på latin Taxus?? Det er den samme vi snakker om? denne er eviggrønn, flott med voksaktige røde bær på.. de tar gjerne knekken på barn og for dem som skulle ha dem i hagen...

tror ikke naboen helt forstod hva han hadde gjort..

Opprinnelig postet av Lopke

[/quote]

Ja, det er den samme planten. Jeg kan ikke huske å ha sett noen i nærheten av deg Bente, men jeg kan ta en titt når jeg kommer bort.
Rart at hestene spiser denne planten da, selv om den er giftig....mulig den har kamuflert giftsmaken sin. Som regel smaker jo giftige planter beiskt....(altså vondt...)

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  23:34:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Men er smørblomst veldig giftig egentlig?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  23:44:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
[/quote]

Ja, det er den samme planten. Jeg kan ikke huske å ha sett noen i nærheten av deg Bente, men jeg kan ta en titt når jeg kommer bort.
Rart at hestene spiser denne planten da, selv om den er giftig....mulig den har kamuflert giftsmaken sin. Som regel smaker jo giftige planter beiskt....(altså vondt...)

Opprinnelig postet av Catrine&Fabian

[/quote]

Jaaa, jippi du kommer snart bort til meg

Mocca21

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  00:23:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Mari^_^

jepp, smørbloms er også veldig giftig... men som regel klarer hesten å holde avstand fra den.. for den smaker ikke godt, den går på slimhinnen.. du kan søke opp den under soleie-familien...

skulle finne ut om hundkjekks var giftig her en dag.. man fant ikke stort annet at hundepersille var veldig giftig.. veldig nær slekning... har ikke funnet noen på beite til hestene mine... så hvor den holder til vet jeg ikke.. noen som har sett den??

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  15:36:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hm. Hestene her går på et beite med mye smørblomst, men de greier vel sikkert å luke ut smørblomstene selv - håper jeg.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  15:52:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Mari^_^

jepp, smørbloms er også veldig giftig... men som regel klarer hesten å holde avstand fra den.. for den smaker ikke godt, den går på slimhinnen.. du kan søke opp den under soleie-familien...

skulle finne ut om hundkjekks var giftig her en dag.. man fant ikke stort annet at hundepersille var veldig giftig.. veldig nær slekning... har ikke funnet noen på beite til hestene mine... så hvor den holder til vet jeg ikke.. noen som har sett den??

Opprinnelig postet av Mocca21

er det ikke sånn at mellom 50 - 100 gram er farlig for den og få i seg!?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.