hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å ha hesten i grime på stevner
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Å ha hesten i grime på stevner
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  12:53:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hesten kan stå i hengeren med grime men når den skal lastes av er det kjempe kjekt med et hodelag!

jeg har begynnt og bruke det da jeg føler jeg har mere kontroll om hesten skulle finne på noe!
tror ikke det står i reglemanget for MG, men jeg gjør det uansett!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  13:09:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Men hva er løsninga når man binder en hest til hengeren på stevneplassen? Er løsningen å ikke gjøre det?

Opprinnelig postet av Josiva&Camilla

Ha grime under eller utenpå hodelaget. Alt ettersom hva som passer best. Da jeg gikk på stellekurs og lærte å sale opp ponnier som stod på spilt fikk vi alltid beskjed om å feste grima rundt hestens hals så lenge hodelaget var på, og vi skulle fikse andre ting, uten å ha anledning til å holde hesten. Om hesten alt er salt på med hodelag, fester du grima utenpå, så er sjansen for at hesten tråkker i tøylene sine også mindre.

Hvis det utenfor henger blir vanskelig å bytte hodelag/grime, ville jeg satt på hodelaget du skal starte med før du laster av, og feste grima utenpå. Ellers liker jeg å ha grima under, og slenge transporthodelaget utenpå ved avlasting, men da må du nesten få plassert hesten et egnet sted til du skal bytte ut alt sammen igjen etterpå.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 05/07/2006 13:11:47 Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  13:15:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hvor står dette? Har prøvd og finne det i KR1, men uten hell! Og hva var det med gule kort? Går det ann og få? Da er det ganske mange folk som ender opp med gule kort!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  13:17:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
gule kort får du vel om du behandler hesten din dårlig eller ikke møter til start!
tror jeg!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  17:28:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Hum...hadde faktisk ingen anelse om at dette var påbudt,og jeg har vært ute å startet selv i 4 år nå,og før det var jeg masse på stevner som hestepasser og sånt...
Men mange binner hestene i hengeren/lastebilen.Men for all del; IKKE FINN PÅ Å GJØRE DETTE UTEN HØYTRÅD MELLOM LEIETAUET OG "KROKEN" Aner dere hvros tore konsekvenser det kan få om man ikke bruker høytråd???Det er livsfarlig,men fortsatt ser jeg mange som ikke gjør det=/

Laste med hodelag er slett ikke dumt.Men jeg gjør det ikke selv.tror nok ikke jeg kommer til å begynne med det foreløpig heller.Men jeg bruker kjetting under eller kjettingen i munnen da.

Men leie hesten i hodelag på stevner tror jeg ingen stevnearrangører er mye nøye på hvertfall=P
Desuten...Min hest er snillere å leie på stevner enn hjemme!!!På stevne elsker han å bare dilte etter pappa,men hjemme finner han stadig det for godt å stikke om jeg leier han på tur i grima.Så da er det på med hodelag+ kjetting.

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  17:33:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Gule kort kan man få for uvittig heste behandling,ikke møte til start osv.
Sånne ting som rett og slett ikke er riktig.
Man kan få gule kort,og etter 2?? gule kort blir man utvist fra stevner i tre? månder.
Ja...Det var hvertfall slik sist gang jeg hørte om det.Men det begynner jo å bli en stund siden=)

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  04:16:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
skal huske hodelag på stevneplassen i helga ja:))))
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  10:01:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jaja sier jeg. Dette påbudet finnes ikke i travsporten og det har heller ikke der vært nødvendig. Det arrangeres travløp hver eneste dag, og løse hester er et ikke-eksisterende problem tiltross for lasting med grime, og svært mange flere hingster.

Men klart, reglement skal respekteres. Når det gjelder å binde en hest i en henger er dette selvsagt ikke 100% sikkert, men det er ikke alle forunt å ha med seg hestepassere og slikt som til enhver tid kan stå å holde mens en rytter må løpe hit og dit.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 07/07/2006 :  13:38:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hannibal: Er det bedre ta kjetting i bunnen på hesten enn hodelag?

Mange staller har jo som regel at det ikke er lov å leie uten hodelag. Men at det står i KR har jeg ikke fått med meg.
Er det dette berømmelige bittet i munnen som skal gi bedre kontroll? Må jo bare spørre. JEg føler meg mer komfortabel med taugrima på Matilda hvis hun begynner å tulle og tøyse, enn med bitt på henne. Hva med de hester som ikke rides med bitt,men med hack. Er Hack godtatt som hodelag?

Er regelen at de skal leies med hodelag på, eller leies i hodelag?
Vet om en hingsteeier som aldri hadde leid sin unghingst i annet enn taugrime. Kom til en stall og fikk beskjed om å ha på hodelag når hun leide han. Så hun gjorde nettopp det. Hadde på et hodelag utenpå taugrima, men leide i taugrima... Lurer på om det hjalp? *knis*

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  15:27:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
etter en kjapp *host* skumlesning gjennom KR I, var det bare hingster som skal leies i hodelag, og at "Rytteren og hans medhjelpere plikter å opptre på en slik måte at ikke egne eller
andres hester eller andre personer kommer i fare for å bli skadet" Dette kan vel tolkes som at hester som er noe uhåndterbare i grime bør leies i hodelag, bl.a. (fra KR I § 115 – Sikkerhet, punkt 3)

Vis meg gjerne paragrafen der det står at hesten skal trinses før den tas ut av transporten, jeg orket ikke lete (jada, litt lat )

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Trude H

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  21:34:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri leid med noe annet enn grime og kjettingtau. Stewardene sier det er greit med kjettingtau så da fortsetter jeg med det! Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  23:00:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Går grime og hingstebitt under kategorien hodelag?
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 10/07/2006 :  19:13:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste ikke alle innleggene.... Men hvorfor er det en lov hvor det er påbudt med hodelag, og hvorfor irritere seg over de som leier i grime? Skjønner ikke det jeg. De som har hester som er litt ukontrollerte bør jo leie i hodelag, men har inntrykk av at storhestfolk blir litt mer hysteriske enn oss islandshestfolk. På Starum la jeg merke til at 9 av 10 hester ble leid ut/inn med hingstebitt. Det er drøyt... Og VIL hesten reise, så gjør'n det uansett Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/07/2006 :  16:33:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Skriver under der jeg også.
De er sterkere enn oss. Og vil de stikke så gjør de vel iallefall det hvis det er smertefullt å bli igjen...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Snowboots

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  20:36:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
I sverige er det påbudt å leie hesten i hodelag på stevneplassen. Men ikke i Norge! (nesten sikker):p
~Birgitte & Tresor~ Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.