hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Plutselig tungefeil!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Plutselig tungefeil!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  20:23:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg red idag, så jeg plutselig at hesten min hadde tunga hengende ut! Lirka litt med bittet, da gikk den inn, men så var den atans uten igjen! Dette skjedde en gang til også, men ikke mer etter det.. Hva kan jeg gjøre for at dettte ikke skal utvikle seg til å bli en tungefeil! Hesten er feltrittshest, og noe tungefeil i dressuren tar seg ikke videre ut når karakterern skal deles ut!

Takker

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!

Kurre

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  20:34:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Få tatt en grundig sjekk av munnhule,tenner,bitt og se om du kan finne årsaken til at han har funnet på et slikt "triks".

De begynner ikke med det der uten grunn,så noe har skjedd.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  20:50:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Først og fremst er det lurt å se om du kan finne årsaken. Sjekk tenner, har hesten noen låsninger? Det kan også hjelpe å bytte bitt og/eller nesereim. Hannoveransk nesereim er ofte å foretrekke på hester med tungefeil. Finn også ut hvordan hesten tar tunga ut. Er tunga under eller over bittet, og er det snakk om undragelse eller ei. For videre arbeid er dette faktorer som er viktig å være klar over.

Pass på og aldri gi hesten godbiter før eller under ridning. Ofte har spyttproduksjon den funksjonen at tunga lettere faller ut. Det kan også være til hjelp å senke eller heve sidestykkene på hodelaget, slik at bittet ligger lavere eller høyere i munnen. Sprenger har også et bitt som skal være bra for hester med tungeproblemer, men dette bittet har jeg ikke erfaring med selv.

Har jobbet litt med hester med tungefeil selv, så send meg gjerne en PM om problemet fortsetter. Jeg har testet mye, med og uten hell..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  20:55:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hun har aldri gjort sånn før! Og bittet red jeg med for 4 dager siden! Har ridd på et annet bitt 2 dager (dressur) og dagen før der red jeg med hack..*Hysterisk!*

Hun ble raspet og sjekket i starten av mai.

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  21:06:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis du kun har opplevd det i dag ville jeg sett ann problemet. Det kan være at hesten har hatt noe rusk og rask i munnen, som har gjort at den har tatt tunga ut. Ellers så er ofte slik at hester med tungefeil, også har "en første gang". Hvordan er hun på de andre bittene? Det kan rett og slett være at du ikke bør ri på bittet du rei på i dag.

Henger tunga alltid ut på samme side? Er hesten skjev å ri? Hvordan henger hestens gode og dårlige side sammen med hvilken side tunga faller ut på? Hvordan virker hesten i munnen når tunga faller ut?

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  12:00:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, KUN idag, og kun de tre gangene når jeg varmet opp øfr klassen.Det kan være at hun hadde gress i munn, hun pleier vanligvis aldri å få lov til å spise med bitt i munnen av meg, men plutselig hadde hun tatt et jafs uten at jeg hadde fulgt med på henne.. Tunga hang ut på venstre side.

Vel, rakk ikke å kjenne så mye etter, ble så overraska, og ville bare ha den inn igjenHun kjentes ikke anneledes ut når tunga hang ut.
Hesten har vært skjev, men rettere nå, har nesten bytta sterk side siden fra jeg fikk henne. Men hun er vel nok så likesidig. Manen var helt til høyre før, men nå har den falt over til venstre på øverste delen.

Bittet har jeg ridd på ca annenhver dag siden starten av mai. Det er et tredelt som ikke er så tjukt, oval midtdel. Dressurbittet er tredel det også, men der er midtdelen litt innsvingt der tunga går, ikke helt oval mao.

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  12:17:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du får håpe det var et endagstilfelle Si fra hvis det dukker opp igjen, og finn ut om hesten har tunga over eller under bittet.

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  13:56:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Æsj, tunga detter fortsatt ut innimellom. Kjøpte remont-neserem idag, har hørt at det skal funke..
NOen som har noen andre tips??

summer

Skrevet - 21/06/2006 :  20:55:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville, selvom munnen var sjekket i mai, gjort det igjen jeg . noe kan ha skjedd i mellomtiden ....

hvor gammel er hesten ?
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  21:12:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
HUn er 6år...

summer

Skrevet - 21/06/2006 :  21:14:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
da er hun fortsatt så ung at forandringer skjer fort i munnen hennes :) Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  21:37:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner.. MEn er litt skeptisk til vanlige veterinærer og tannsjekker.. Føler liksom at de ikke har spes. peiling på hestetenner jeg.. Eller tar jeg feil?? Noen som vet om noen bra hestetannleger på østlandet?

carambee

Skrevet - 21/06/2006 :  21:39:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Bør du ikke heller finne problemet, og løse det istedet for å stenge tunga inne med en lav neserem?
Kan jo kanskje forhindre at det blir en vane. Kjedelig hvis hun får en uvane som henger igjen etter at problemet som forårsaker tungefeilen er borte...
men... Renate utsyrs-hysteriker slår til igjen: Vent med den remont-nesereima til du vet hvorfor hun gjør dette!

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  23:10:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bør du ikke heller finne problemet, og løse det istedet for å stenge tunga inne med en lav neserem?
Kan jo kanskje forhindre at det blir en vane. Kjedelig hvis hun får en uvane som henger igjen etter at problemet som forårsaker tungefeilen er borte...
men... Renate utsyrs-hysteriker slår til igjen: Vent med den remont-nesereima til du vet hvorfor hun gjør dette!

Opprinnelig postet av carambee

Jeg skal love at en lav nesereim ikke stenger tunga inne, om tunga virkelig vil ut.. Jeg ser på ingen måte problemet med å prosjektere med litt ulike nesereimer selv om man ikke har funnet årsak til problemet. En lav nesereim brukes ofte på unghester, fordi trykket på tennene blir mindre, noe som kan være til fordel når det er mye under utvikling i hestens munn. At en hest går bedre på et bitt fremfor et annet, kan være vel så reelt som at en hest går bedre på en nesereim fremfor en annen.

Man bør selvfølgelig se på problemet, men om du aldri finner problemet, skal du heller ikke da benytte utstyr som tydeligvis kan være mer bekvemt? Det vil antagelig fremdeles være et problem som må løses. Utstyr kan jo også være et problem..

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  23:23:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
en hest jeg red på fjellet slang med tunga bare for morro!
kanskje dette er tilfellet her å?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 21/06/2006 :  23:23:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
de to eneste ordentlig utdannede *tannlegene* finner du faktsik på østlandet. Ellen Schmedling er utdannet dyrlege, kiropraktor og tannbehandler. Også er det en som heter Åse etellerannethuskerikkeifarta (men du kan få nr hennes om du vil) som driver med mye av det samme. Åse reiser rundt, det gjør ikke Ellen. Da får du sjekket og behandlet hele munnen ordentlig :) At hesten er raspet av en vanlig dyrlege behøver ikke bety at det er bra i munnen ...
Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.