hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Værk i øynene :(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Værk i øynene :(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  01:32:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hesten min har den siste tiden, hatt mye værk i begge øyne. Fargen på værket er lysegult. Mer på det ene øyet. Det renner også fra begge øynene. Hadde en periode i vinter også, der det rant litt. Men det kan ikke sammenlignes med det som er nå.
Har vært på apoteket og kjøpt øyebadevann, som jeg skyller med daglig. Håper kanskje at det forsvinner med det, men tviler egentlig på det. Tror dere han må ha noe salve fra dyrlege ol ??
Noen som har råd/tips som jeg kan prøve??
Kan dette være en betennelse av noe slag??

Beate & Alger

xxxx

Skrevet - 15/06/2006 :  02:07:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som en øyekatarr,ikke uvanlig nå på sommeren pga. fluene.
Det er en betennelse i bindehinna på øyet, og er en lidelse som forekommer ganske ofte hos hester-særlig om sommeren.

Årsaker til øyekatarr er bla. fremmedlegemer i øyet (støv o.l.), og fluer som irriterer. (Drikker øyevæske.)
Bakterielle og virale infeksjoner kan også gi øyekatarr.

Symptomer kan være kraftig rødme og irritasjon av øyeslimhinna, og økt tåreproduksjon ("øyet renner".)
Det kan også komme puss (verk,slik hesten din har.)
Ofte vil hesten stå og knipe øyet helt eller delvis igjen.

Dyrlegen bør tilkalles ved mistanke om øyekatarr, for øyet må behandles med salve som inneholder antibiotika.

(edit pga. leiffs.)

Redigert av - xxxx den 15/06/2006 02:09:19 Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  02:08:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Ja, du trenger nok Kloramfenikol salve. Dette får du på resept av dyrlegen. Det er lurt av deg å skylle med saltvann, så det kan du bare fortsette med. Øyebetennelse er vondt for hesten å gå med, det blir også verre i sollys og med vind. Om hesten har kort lugg kan du godt sette på den en fluejager eller en fluemaske for å hindre at fluene begynner å kose seg med værken fra øyet.

Til en annen gang så finnes det noen øyedråper på helsekostbutikk som heter Euphrasia. Disse bruker jeg mye på min hest i sommerhalvåret da hun går på et ganske myrete beite med en god del vind samt en del tunfuer, knott mm. Dette sammen med sterk sol gir henne øyebetennelse omtrent over natten. Dersom jeg er raskt ute og behandler med saltvann og Euphrasiadråper så klarer jeg fint å ta knekken på infeksjonen i løpet av noen dager. Har den fått satt seg så må det sterkere skyts til i form av øyesalve fra veterinær.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/06/2006 :  02:17:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og jeg som trodde jeg var helt aleine her natterstid..
(På nattevakt-zzz)

Smart det salvetipset ditt fra helsekosten. Shettisen min har øyer som renner litt nesten året rundt (ikke verk,mer som vann),så den skal jeg prøve.

Redigert av - xxxx den 15/06/2006 02:19:18 Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  02:31:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hmm, må nok sikkert skaffe meg Kloramfenikol da ja.... Tror grunnen til at øynene kanskje verker, er at han ruller seg så mye. Hver gang han ruller seg, så gnur han hodet i lorten. Og har ofte mye lort i øyekroken også - luringen!!
In Nancyville : du er nok ikke alene her på natta nei, nattevakt jeg også :) zzzzzzzzz

Beate & Alger Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/06/2006 :  02:36:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fluer pleier å være vanligste årsak på denne årstida,men ruller han mye så skal du vel ikke se bortifra at det er det..

Nattevakt du og ja,noen må jo holde landet i gang..
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  02:40:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Tja, kan vel være fluene også, men panneluggen dekker det meste av øynene da!!
Vil i allefall få bort verkinga, huff.... Ser litt ekkelt ut, og er nok sikkert det også!!
Kan det smitte den andre hesten på stallen?? Hos mennesker er jo i allefall øyekatarr smittsomt!!?

xxxx

Skrevet - 15/06/2006 :  02:48:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp,det smitter også andre hester via fluer.
Og man bør ikke bruke samme svamp eller håndkle på hestene.

Redigert av - xxxx den 15/06/2006 02:48:46 Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  02:54:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Det ante meg ja. Får håpe den andre hesten slipper unna dette svineriet da :(

crusabell

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  09:44:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
kaldblodsen min har også konstant rennende øyne. ikke så veldig mye,men litt.
i følge hun som har hatt ham de siste 10 årene har han alltid vær sånn. kjøpte øyebadevann jeg da,for å se om det hjalp,men han klikker HELT når jeg prøver å ta det på. (han blir relativt gal av alt han ikke liker her i verden.øyebadevann,markkur osv)
men til spørsmålet, bør dette behandles av dyrlege?
tror jeg skal prøve den salven fra helsekosten hvis ikke så får jeg heller overrumple ham i et sløvt øyeblikk.. skrekk og gru.
Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  09:48:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Jeg ville sagt at du burde kjøpe en øyesalve. Ei venninne av meg hadde samme problemet med sin hest, alle årstider. Hesten ble faktisk så ille til tider at han ikke så ut av øynene sine... Hun brukte en øye salve på ham, du kan jo spørre dyrlegen om hvilken han mener du bør bruke, men det går fint an å bruke den man bruker på mennesker også. Og om sommeren er det sikkert lurt å være litt nøyen med at hesten har flyebånd på seg... Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  11:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min hadde også samme problemet. Øyne som rant ganske ofte, men nå for en måned siden begynte det å bli skikkelig ille, kom gult verk og sånn. Ringte veterinæren som skrev ut resept til meg på øyesalve. Brukte den i en uke og nå er øynene hans helt fine. Renner sjeldent noe av de nå. Så virker jo veldig bra den salven jeg fikk ihvertfall. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/06/2006 :  13:47:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp,er det verk må man behandle hesten med salve som inneholder antibiotika. (Og den må vet. skrive ut.)
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/06/2006 :  15:13:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Takk for tips om salve Kajsa! Sånn skal jeg kjøpe til Prince og, han har litt rennende øyne til tider.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  15:25:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Euphrasia er ikke salve men dråper (de det jeg nevnte lenger opp som kjøpes på helsekost).
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/06/2006 :  16:07:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Euphrasia er ikke salve men dråper (de det jeg nevnte lenger opp som kjøpes på helsekost).

Opprinnelig postet av Kajsa

Ok. Hvor mye koster de sånn ca? Og er de egentlig beregna på folk?

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.