hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Giftige planter, nytt spørsmål.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Giftige planter, nytt spørsmål.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Cammie

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  10:22:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har prøvd å spørre på den debatten som allerede er rundt giftige planrter, men får ikke svar, så prøver igjen.

Er det noen som vet hvor mye ca en hest må spise av smørblomst før det blir farlig? Beitene våre er fulle av smørblomst, ser at shetlandsponnien min styrer glatt unna disse gule blomstene, men kaldblodsen er ikke like flink. Han skal så gjerne ha gresset som ligger helt oppi disse blomstene og jafser da fort med seg en del av disse også. Men det må vel en del til på et så stort dyr? Noen som vet?

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  13:25:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet ikke akkurat helt sikkert, men de beitene rundt hvor hesten min står, er det masse smør blomst. Alle hestene går jo å spiser det som er rundt omkring smør blomsten, og da hender det jo veldig ofte at de gomler i seg litt smør blomst også. Spurte veterinær om dette samtidig som jeg bestilte markkur til hesten min, og da fikk jeg beskjed om at hester ikke spiser mer av smørblomsten enn det som er "nødvendig" ved å få tak i gresset rundt, så jeg skulle ikke engste meg så lenge hesten ikke spiste 1-2 kg ren smørblomst...
Så ingen fare om de napper litt... sjelden liker de smaken alene, så de unngår de dersom de kan...
blir som om hundene skulle spise sjokolade.. De kan dø av 200gram sjokolade, men en bit i blant går greit:)

vet ikke om dette svaret hjalp, men det er dette jeg har fått høre, så da engster jeg meg ikke for dette:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  14:15:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det svaret hjalp veldig:) Takk:) Det at du hadde spurt en veterinær var fint, satt med telefonen i hånda her klar til å ringe hvis ingen hadde svart, men du ga meg jo bra svar på det..Da kan hønemor her slappe litt mer av:) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  23:43:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
De aller fleste hester har vett og instinkter nok til å ikke spise giftige planter.
Det kan man se på beiter hvor hester har gått - der står som regel alle smørblomster igjen.

Den eneste planten jeg har hørt at hester ikke har "alarm" mot, og som er MEGET giftig er BARLIND! Så hester må holdes laaangt unna barlind!

For en del år siden var det en skikkelig skummel sak: Flere verdifulle travhester ble funnet døde i sin store luftegård, og en av teoriene om tragedien var at "noen" hadde kastet inn barlind til hestene. Sabotasje av verste sort ble antydet. Creeepy!!!!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.