hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger noen tips ang noen saler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Trenger noen tips ang noen saler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tebj0

Skrevet - 13/06/2006 :  20:22:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sliter veldig med å finne sal til kaldblodshoppa mi. Hun har en veldig spesiell rygg og har dei siste månedene prøvd x-antall saler uten å finne noe som kan passe.
Hesten er kraftig, og har en veldig markert skulder, litt lite manke og en rett rygg, men ryggraden er ganske markert. Problemet med salene jeg har prøvd er at dei stikker opp bak, ligger veldig bra over manken.
Har også prøvd en bomløs variant for å se om det kunne være noe, men hun reagerer på lammeskinnet, og klødde noe veldig av den
Har også prøvd en griffin haflinger/cob sal, men denne lå heller ikke nedpå ryggen bak.

Her er bildet av hesten(god og rund ja):

Legger ved noen bilder av aktuelle saler, og håper noen har erfaring med dem..
Skal selvsagt få salen sjekket av saltilpasser, men trenger litt hjelp først til å finne noen aktulle saler og prøve på henne.
Noen som har erfaring med disse salene, og vet hvordan bommen er på disse? Tar gjerne i mot tips om andre saler også

General allroundsal fra lillestrøm hest og hund

Maxam allround med fish

Jc star fra skoies. http://www.skoies.no/shop.asp?p=1856391

G.P lærsal fra skoies. Se info: http://www.skoies.no/shop.asp?p=3343371

Redigert av - tebj0 den 13/06/2006 20:24:08

Kurre

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  20:38:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har hatt en god del av de Maxam-salene på Geilo til skolehestene,men må innrømme at jeg helst ikke bruker dem.
Har vært veldig få hester de har ligget godt på.

Om du tar kontakt m en dyktig tilpasser/selger vil han/hun ta med seg en del forskjellige saler i aktuell prisklasse og prøve seg frem.

Hmmm...løpe innom VIP og dobbeltsjekke hvor du bodde...Huff da...var det jeg mente jeg husket ja.Langtvekkfraheristan...

Kjenner ingen der da,men finn en som er anbefalt av flere og masse lykke til!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  20:43:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Overlinjen vil endre seg når du får en sal som passer slik at hun kan bygge muskler, men foret er også av beydning dersom du vil ha på hesten mere rundt manken og overlinjen.

Slik jeg ser hesten din så ville jeg prøvd en Globus eller Fieldhouse... De har mange størrelser å velge i, både i manke og sete, samt at kanalen er bred og god, plass til mye manke og putene er flate og brede noe som både passer godt til denne rasen og som fordeler tykk jevnt og godt. Globus får du ny for ca 6000 - 8000 og Fieldhouse ligger på ca 13 - 15000. Begge blir forhandlet av Fossum Salmakeri i Oslo. Nydelige saler begge to...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 13/06/2006 :  20:43:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi har hatt en god del av de Maxam-salene på Geilo til skolehestene,men må innrømme at jeg helst ikke bruker dem.
Har vært veldig få hester de har ligget godt på.

Om du tar kontakt m en dyktig tilpasser/selger vil han/hun ta med seg en del forskjellige saler i aktuell prisklasse og prøve seg frem.

Hmmm...løpe innom VIP og dobbeltsjekke hvor du bodde...Huff da...var det jeg mente jeg husket ja.Langtvekkfraheristan...

Kjenner ingen der da,men finn en som er anbefalt av flere og masse lykke til!

Opprinnelig postet av Kurre

Problemet mitt er at det ikke finnes noen som driver med saltilpasning i nærheten, så jeg må finne en sal som ligger bra(tar mål og sender til butikken) og så må jeg få noen som kan dette til å komme til meg og se at salen ligger bra, og så evt sende den i retur dersom den ikke passer og bestille ny. Ufattelig tungvindt, men sånn er det å bo på "bygda"
OT kurre, men hesten er faktisk kjøpt ikke langt fra Geilo..

Redigert av - tebj0 den 13/06/2006 20:45:53 Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 13/06/2006 :  22:18:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det stemmer at Globus skal passe godt til hester med rak rygg. Du kan ringe til Fossum salmakeri. Dit kan du sende mål og bilder så de kan se om de tror Globus kan passe til hesten din. Dette er forholdsvis rimelige saler med fleksibel bom og ullstopp. Du kan se salene på www.globussport.se
Fargene lyver endel på bildene;). De brune er sjokoladebrune.
Ang den ryggraden som stikker opp så kan den endre seg når hesten får en god sal som passer, da vil hun få bygge muskler ordentlig.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  22:45:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde du noe mellom lammeskinnet og hesten når du prøvde bomløs? Jeg bruker schabrak nærmest hesten selv om jeg egentlig ikke trenger det, men syns at det er enklere å vaske schabraken enn padden med innlegg....
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 13/06/2006 :  22:54:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde kun spesialpaden under:/ Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 13/06/2006 :  22:58:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det stemmer at Globus skal passe godt til hester med rak rygg. Du kan ringe til Fossum salmakeri. Dit kan du sende mål og bilder så de kan se om de tror Globus kan passe til hesten din. Dette er forholdsvis rimelige saler med fleksibel bom og ullstopp. Du kan se salene på www.globussport.se
Fargene lyver endel på bildene;). De brune er sjokoladebrune.
Ang den ryggraden som stikker opp så kan den endre seg når hesten får en god sal som passer, da vil hun få bygge muskler ordentlig.

Opprinnelig postet av VerIng

Regner med det er på grunn av at hun mangler muskler at hun reagerer sånn på å ha sal på seg. Hesten er sjekket av dyrlege og hun er helt frisk, ømmer ikke i ryggen, men aksepterer allikevel ikke sal. Går kjempe-fint når jeg rir barbak, men biter etter salen når hun får den på seg.
Har prøvd å leie henne turer til fjells, skrittet masse i oppoverbakker o.l men allikvel så er ryggen lite muskelsatt.
Begynner å ri for instruktør til høsten så jeg håper at jeg da kan få henne til å jobbe opp litt mer muskler, men før jeg kommer så langt så må jeg ha en sal å ri med

Hvordan er det å bruke en gel-pad under salen for å avlaste ryggen?
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  23:38:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med en KN-sal? De er vel kjent for å gi god bogfrihet,og jeg har sett hester med lignende bygning som de har ligget godt på..

Jeg har aldri fått tak i sal som ligger perfekt uten omstopping,men salmaker fant det beste utgangspunktet og fikk salen til å passe.

Du kan jo også få tak i brukt sal,og prøve den før du sender den til salmakeriet. Ikke det mest ideelle,men bedre enn å måtte padde opp saler på egenhånd. Fossum er stort sett flinke til å stoppe om tilsendte saler.

Redigert av - Kine og Tassen den 13/06/2006 23:40:51 Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 13/06/2006 :  23:43:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva med en KN-sal? De er vel kjent for å gi god bogfrihet,og jeg har sett hester med lignende bygning som de har ligget godt på..

Jeg har aldri fått tak i sal som ligger perfekt uten omstopping,men salmaker fant det beste utgangspunktet og fikk salen til å passe.

Du kan jo også få tak i brukt sal,og prøve den før du sender den til salmakeriet. Ikke det mest ideelle,men bedre enn å måtte padde opp saler på egenhånd. Fossum er stort sett flinke til å stoppe om tilsendte saler.

Opprinnelig postet av Kine og Tassen

Er det noen nettbutikker som selger KN-saler så jeg kan få sett en?
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  00:50:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er link til hjemmesiden
http://www.kn.sattlerei.at/frameset.asp

Caprilli og Fossum selger salene,men har ikke bilde liggende ute.
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 14/06/2006 :  01:03:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk

Har fossum egen hjemme-side?
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  01:06:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
De har hatt,men nå ligger den så vidt jeg veit nede.

Caprilli har,og de samarbeider med Fossum.

www.caprilli.no
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 14/06/2006 :  20:11:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan få låne begge salene fra skoies(dei som er avbildet nederst) hjem for å prøve på hesten, men hadde vært veldig greit å vist hvordan disse var i bommen?
Er det ingen som har en av disse salene?
Gå til toppen av siden

Lillit

Skrevet - 16/06/2006 :  09:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har noe av de samme problemene med og finne
sal til araber hoppa mi. Har holdt på et år og sende saler
frem og tilbake.
Har endt opp med en kn dressursal ,kjempefin passform.
Og en JC arabersal som også har veldig god passform.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.