hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Svikter i bakparten!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Svikter i bakparten!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Cammie

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  00:20:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på hva i all verden det er som skjer med hesten min nå...De siste dagene har han noen ganger under ridning sviktet i bakparten på en av sidene. Det bytter på hvilken side det er...Og er ikke lenge, virker bare som han snubler, men siden det har skjedd nesten hver dag jeg har ridd i det siste, og opptil flere ganger under hver rideøkt, så mistenker jeg at noe er galt, men hva??

Han har litt problemer med ryggen sin, så sal og alt er meget godt tilpasset, har gått over hele hesten og finner ikke noe galt. Kjente litt på han i stad, da hadde forrytter vært ute med han. Ømmet lite grann i ryggen, men bakparten knekker da ikke unna pga det?? Aldri gjort det før ihvertfall . (ikke tro at jeg rir hesten min når han har vondt i ryggen, men han har blitt ridd av andre med vond rygg fordi de ikke har visst at han ømmet i ryggen).

Begynner jo å frykte krysslammelse her, men det skal vel slå ut litt mer en litt knekking nå og da? Kan ikke så veldig mye om akkurat det emnet så derfor jeg spør om hjelp her. Vasket han skikkelig her om dagen, men det var veldig varmt ute, og han hadde ikke blitt trent den dagen, så noe slikt skulle da vel ikke fremprovosere krysslammelse?? Håper noen har noen svar å gi meg, begynner å bli engstelig. Han er helt normal ellers. Ikke feber eller noe slikt.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  00:34:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ring en veterinær, nå! :-)
(Krysslammelse har for øvrig tre grader, hvor den siste og verste er den hvor de knekker sammen helt).
Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  00:45:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel litt vel sent å ringe en veterinær på denne tiden? Han viser jo ingen tegn til noe når han er ute og går.. Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  00:46:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Ring i måren da=)Best å være på den sikre siden iallefall!
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  00:56:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ringe skal jeg gjøre så fort jeg våkner i morgen tidlig, vil bare forsikre meg om at det ikke er akutt så jeg MÅ ringe NÅ. Som sagt er hesten helt normal ellers, ingen tegn til stress, feber eller noe. Går helt normalt uten rytter. Og er ikke stiv i bakpart, bare "knekker" en gang eller to i løpet av rideøkten... Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  01:50:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er ingen her som er veterinærer, jeg hadde ringt allerede den første dagen den viste tegn :-) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/06/2006 :  08:07:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Silje her.
Jeg ville henv.meg til veterinær først ved slike type symptomer.
Men nå kontakter du jo de i dag så da ordner det seg sikkert.
Får gi oss en tilbakemelding da-lykke til!

Redigert av - xxxx den 12/06/2006 08:09:21 Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  09:23:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
D er vell lik så greit å forhøre seg med dyrlege først.. Men viss han ikke finner noe galt, kan det være at du rir hesten din anderledes (enn forige eiere?), så han bygger opp nye muskler.. Dette kan foresjake at musklene ikke vill høre etter hva de blir satt til å gjøre, ender opp med at hesten svikter i bak parten... dette gjorde min også.. dyrlegen fant ikke noe galt, men min hadde ikke muskler i det hele tatt da.. :)
håper du finner ut av det... lykke til.

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  11:24:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ringt veterinær for noen dager siden, men fikk ikke tak i han, så måtte ringe kontoret og der var det bare ei ny jente som tydeligvis ikke hadde så mye peiling og som sa at det var nok ikke så farlig, og at jeg fikk se litt på om det ble verre...Veterinærene er ikke alltid like lette å få tak i her bestandig men...

Mocca21, det du sier kan faktisk stemme veldig godt hvis veterinæren ikke finner noe...For da jeg overtok han for et år siden var det veldig dårlig med muskler i ryggen hans, og de har jeg nå trent og trent for å jobbe opp, og ser store resultater, så kanskje det er det? At han får uvante muskler.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 12/06/2006 :  11:38:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ringt veterinær for noen dager siden, men fikk ikke tak i han, så måtte ringe kontoret og der var det bare ei ny jente som tydeligvis ikke hadde så mye peiling og som sa at det var nok ikke så farlig, og at jeg fikk se litt på om det ble verre...Veterinærene er ikke alltid like lette å få tak i her bestandig men...

Mocca21, det du sier kan faktisk stemme veldig godt hvis veterinæren ikke finner noe...For da jeg overtok han for et år siden var det veldig dårlig med muskler i ryggen hans, og de har jeg nå trent og trent for å jobbe opp, og ser store resultater, så kanskje det er det? At han får uvante muskler.

Opprinnelig postet av Cammie

Jeg har opplevd akkurat det samme med Vickie i en kort periode. Det er som du beskriver, som om hun snubler med bakbena. Jeg har sett det når jeg longerer, og det ser ut som om hun pluselig knekker i kodeleddene på bakbena.

Dette holdt hun på med i noen dager, men nå er det borte. Dette kom etter en periode på to uker hvor jeg har trent intensivt med longerering og riding på banen.
Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  12:02:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
du kan jo longsere ham, som BirreogVickie skriver.. kansje du ser bedre hvor han svikter

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  13:47:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Irja, nordlandshesten jeg hadde, eide ikke en muskel på kroppen da jeg fikk henne. Hadde stått som avlsmerr 3-4 år, og før det med skade. Ja, faktisk hadde hun vel aldri vært i bruk noe større.. Opplevde da at hun "knakk sammen" innimellom i trav og galopp. Det var trolig fordi ingenting "bandt sammen" den stakkars kroppen. Det problemet ble borte da hun fikk muskler. Bygget henne sakte, men sikkert opp med masse skritteturer, og bare litt trav og galopparbeid.

Jeg red kveldstur i går kveld forbi stallen der Cammie har Saje, og jeg så en glad og fornøyd Saje som løp fram og tilbake fordi han gjerne ville snakke med Freyja. Da visste jeg ikke om at hun var bekymret for ham enda, men jeg hadde nok reagert om han beveget seg unormalt. Det å få tak i veterinær her i distriktet er ingen enkel ting.. Vestfold skal lissom være et av Norges mest "behestede" område, men veterinærer som kan hest... No way.. Jeg gikk med min hest med kolikk som utviklet seg til tarmslyng fra kl 1130 om formiddagen til 2100 da vi satte henne på hengeren og kjørte til vet.høyskolen. Jeg fikk tak i en veterinær på formiddagen, men han kunne ikke veldig mye om hest og ga henne bare tarmavslappende, skulle nok parafinbehandlet også.. Ringte min faste dyrlege og flere på hans klinikk i ett hele dagen.. Lurer på hvor mange ubesvarte anrop vet'en min hadde til slutt.. 50? Fikk til slutt tak i en på klinikken hans, han kom, og sendte oss til vet.høyskolen der lille Irja ble lagt på operasjonsbordet for tarmslyngoperasjon. Da de åpnet henne var tarmen såpass ødelagt at hun ble avlivet.. Moralen er at dette kanskje muligens kunne vært unngått hvis jeg fikk tak i rett veterinær til rett tid, og hun hadde fått rett behandling..

Har hatt shettis på stallen med krysslammelse. Det var i fjor vår, og lille Lotta hadde greid å hekte kroken på grima fast i et nettinggjerde! Hun hadde stått og kjempet lenge for å komme løs uten at grima røyk, og hadde da anstrengt sin utrente kropp altfor mye. Hun var slapp, hadde nok litt feber og bakbeinsstega var så korte at hun omtrent gikk opp og ned på stedet og dro seg fram på frambeina... Det var ikke en sånn Saje jeg så i går.. Men man skal aldri si aldri.. Jeg ringer heller dyrlegen en gang for mye enn en gang for lite.
Men uansett er det greit å diskutere alt som diskuteres kan av sykdommer og tilfeller her på MIX'n og, for det er utrolig greit å dra fram alt man har lest når man plutselig står med en syk hest! Men vi kan aldri ta jobben fra veterinærene, sånn tenker jeg fortsatt, selv om jeg mistet en hest muligens fordi veterinæren ikke gjorde det han skulle gjort.. Men det er så greit å vite litt om sykdommer uansett! Lager kanskje en egen tråd på Irja og hennes historie så andre kan lære av den..
Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  16:01:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som Hanna sier her...Selvfølgelig så kontakter man veterinær før man begynner å spørre her inne hvis det ikke er ting som går på at hesten er skitten og slikt, alt som har med hestens helse går først til veterinær. Men når vi da har veterinærer som ikke er så lette å få tak i, er det veldig greit å kunne rådføre seg her inne mens man venter, for å vite om noen har liknende erfaringer som gjør at jeg kanskje burde skrike til den dumme jenta i andre enden av telefonen at det er livsviktig her og at jeg må ha veterinær NÅ...Men som både jeg selv ser og som Hanna sa så ser Saje frisk og rask ut ellers. Men har selvfølgelig ringt veterinær i dag og siden jeg er urolig, men fikk samme dumme jenta som nå tilogmed svarer på veterinærens private mobil og sier at jeg heller må prøve å ringe senere. Så da må jeg nesten bare prøve det...Men vil bare ha det klart at jeg er ikke så dum å ikke kontakte veterinær, men bare går inn her og forventer at folk skal si meg hva som feiler hesten min. Syns bare MIXen er fin å bruke til å se om andre har opplevd liknende ting og vet hva det muligens kan være... Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  16:17:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Joda, MIX-en er et fint sted å spørre om råd og tips - som ikke haster. Jeg synes ikke MIX er rett sted å spørre når du lurer på om noe er livsviktig eller ikke. Men jeg skjønner hva du mener, da :-) Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  00:33:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da var jeg hjemme igjen fra endt dag i stallen (pluss en del da, men kan sitte her nå) Og fikk etterhvert tak i dyrlege som kom i løpet av en halvtime etter at jeg ringte, det var bra. Og han kunne avkrefte alt som var i nærheten av krysslammelse (som jeg trodde). Dette var ikke noe akutt sak i det hele tatt. Det var som jeg trodde at han hadde fått et lite tilbakefall på den vonde ryggen sin og nå var såpass øm at han prøvde å komme seg litt unna under ridning. Så nå har jeg fått en ti dagers kur han skal gå på som skal løse opp alt mulig av avfallsstoffer som kan ha lagt seg i musklene og eventuelle betennelser, så da skal han nok bli bra igjen:) Er en litt mer rolig eier som sitter her i dag... Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 13/06/2006 :  09:20:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjempebra! Det som jeg ikke er helt komfortabel med her inne er temaet helse. Man kan lett bli skremt av alle teorine som ramler inn om diverse skumle sykdommer...

Bra at det bare var ømme muskler, da ordner det seg evt du
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.