hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - jobbe med hest i sverige et år
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 jobbe med hest i sverige et år
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  21:37:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
har lyst til å komme meg ut litt, oppleve mer, og tenkte da å jobbe utenfor litt, altså i sverige eller noe sånt..
Men vet lissom ikke hvor jeg skal lete etter sånne jobber i grunn..

ingen rytter jobb jeg ser etter, for der stiller jeg nok ikek høyt nok i grunn, men bare en vanlig stalljobb eller noe sånt..

må kunne dra med meg pelshaugen ..

altså hvor finner jeg jobber i sverige som har med hest å gjøre?
og hvordan er det med toll,pass, andre ting for å komme over med hest til sverige?

Redigert av - LivogZara den 11/06/2006 21:46:33

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  19:37:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Been there, done that

Bra greier..

Jeg fant jobbene på www.bukefalos.com (radannonser..).
Er mange sånne jobber der, men du må være forberedt på lange og tunge dager, det ekke no ferie, 6-18 6 dager i uka... Maaang bokser å møkke. Men man lærer masse..

Hvis du ikke skal være der lenger enn 1 år (og du er heeeeeeelt sikker på det), kan du ta hesten over grensa med noe som heter ATA-carnet. Det får du gjennom Rytterforbundet.. Dette koster 1500kr i depositum + litt til som kommer an på hvor mye hesten din er verdt. MIn hest var verdt 30000kr, og da kom carneet på ca 3500kr.
Carneet skal egentlig kun brukes til konkurransehester og man må kunne vise fra en prop. på et stevne man liksom skal ri. Men de skjønner ikke så mye på grensa, så det er ikke no prob. å si at man skal på et eller annet stevne der og ferdig med det..hehehe

En annen måte å gjøre det på er at du midlertidig importere hesten til sverige, dvs du betaler toll(11%) og moms (25%) på verdien AV hesten og du kan ha den i sverige opptil 2 år, og likevel få tilbake toll/momspengene når du tar med hesten over til norge igjen. Dette fikser du gjennom tollvesnet.

Lykke til!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!
Redigert av - Liten_Lista den 12/06/2006 19:41:07 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.