hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Quarter x paint
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Quarter x paint
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  19:04:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Er dette noe man gjør? I såfall skal det da bli en paint, og om den ikke får flekker er dne breedingstock? Skjønner ikke dette jeg :S
Kan noen hjelpe meg litt?

Mocca21

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  01:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm, tja si det... jeg tror du er inne på noe, men jeg skall ikke si for sikkert...
som jeg tror jeg har forstått det, er paint en quarter med flekker, men en breedingstock, vil egentli si en paint hoppe utn flekker, men som kan få flekkete painter, for det ligger i blodet..
å etter som de har mor eller far som paint kan de ikke kalles quarter eller, og de er jo egenli ikke paint på den måtn...

hehe ble mye surr, og jeg vet ikke om jeg har rett.. men prøver meg like vell... :)

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  08:07:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hehe ,ja , er klar over dette med paint og breedingstock, men ble usikker når jeg så en anonnse hvor det stod: Quarterpappa og Paint mamma, og at rasen var paint. Den hadde ikke noen avtegn ( annet enn bles, men det holder jo ikke).
Hvorfor bedekker man paint med Quarter?
Kan man registrere den som QH? Eller blir den bare en breedinstock? med mindre dne har flekker og blir paint?
wæææ

Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  09:03:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm.. du blir ikke noe enklere.. men prøver meg i gjenn jeg, hehe.
så langt paint er et "han" kjønn, så kommer det akurat ut på det samme hvor mange flekker den har..... som regel er det (bare?) hoppene som blir breedingstock(utn flekker).. men viss føllet er ei jente og ikke har flekker--og blir omtalt som paint, så ble jeg usikker...

cowboyene ble lei av brunt, så de flekket de opp litt??.. hehe

jeg vill ikke tro at man kan registrere den den som QH... hmmm *tenker*
næi, den er jo regel rett ikke ren QH lengere, så tror du kansje kan få omtalt den til paint, men rasen dens forblir breedingstock..
(hvor er Line når man trenger henne) :S

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  09:19:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Line er her..

Men ting har blitt oppdatert og det har kommet noen endringer på registry rules siden jeg hadde Quarter. Derfor anbefaler jeg rett å slett å sende en mail til henholdsvis NPHA og NQHA for siste oppdaterte regler for registrering!

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/06/2006 :  09:45:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bea:
Ta en titt på denne..
http://www.lazybee.se/faq.htm

-Utover det vet jeg "Spich" kan det meste om dette.

Redigert av - xxxx den 12/06/2006 09:50:00 Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  10:04:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du krysser Quarter/Paint, blir avkommet Paint, uansett. Blir det flekkete, blir det Regular Paint, har det for lite hvitt for å bli regular, blir det solid bred (tror jeg det heter, nytt navn for breedingstock).

Det er kun Quarter/Quarter som kan registreres som Quarter. Når du blander inn Paint, kan avkommet ALDRI registreres som Quarter.

Derimot kunne man før registrere "Cropouts" (et avkom av 2 Quartere som får nok hvitt for å kunne registreres som Paint) som Paint, men etter den nye "one parent rule" fra APHA, må en av foreldrene være registrert Paint for at føllet kan registreres som Paint.
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 25/06/2006 :  21:35:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regular Paint.

På reg.sertifikatet til Silkefot står det Regular.
Mor er Quarter og far er Paint.
Dersom man har fullblod vil det stå Appendix istedet for Regular, slik jeg har forstått og Peter Møller forklarte meg i Dk den gangen.

Jeg mener "Regular" ikke har noe med fargen å gjøre, men mer på type hest/bruksområde.

Men.....jeg kan ta feil!

Dere som er interessert i litt mer historikk rundt Paint-rasen kan gå inn på
www.apha.com

Mvh Marianne S.
Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  12:40:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er feil Marianne. En regular Paint er en Paint med flekker. Enten er den regular eller så er den breedingstock (solid).
Så regular har med fargene å gjøre. En Paint/fullblods registereres som regular så sant den har nok hvitt.

Så: Flekker - regular (nok hvitt)
For lite hvitt - breedingstock / solid
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 28/06/2006 :  14:18:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Paint er Quarter med flekker - ikke sant? Men Paint og Quarter er to adskilte registrerte raser. Krysser du en Quarter med Paint, vil man uansett få en Paint. Fargegenet til Painten vil være det sterkeste.

Har jeg fått fortalt av en dame som har to Paint selv og som er aktiv innen Westernmiljøet.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  14:42:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Takk, var bare det jeg lurte på, om avkommet ble registrert som paint 8 breedingstock9 uansett. Det sier seg vel selv egentlig.

Hvor mye hvitt skal til for at det blir paint?
Er det nok med blå øyne feks?
Hvor store må de hvite flekkene være?
Er det så at Strømpene må over knærne?

Graver og spør jeg :p

Men hvis paint gener er sterkest hvorfor er det da så mange breedingstocks?

Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  17:02:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Paint gener sterkere enn Quarter?
Veeel... For å gjøre en lang historie kort er det vel enkelte gener som er sterkere enn andre, f.eks. sabino. Men at det alltid blir flekker på avkommet når en av foreldrene er Paint, det er nok ingen garanti...

For at den skal kunne registreres som regular må det hvite i hodet gå lengre ned enn midten på sidene, under leppa etc. Eller, sokkene må være høyere enn et visst punkt over knærne. Eller den har en hvit flekk et eller annet sted på kroppen, som er større enn en 5-kroning (ca).
Hvis den oppfyller ett av kravene over, holder det. Blå øyne er ikke nok.
Hvis du ikke helt skjønte den knotete forklaringen min, kan du gå inn på www.apha.com og lese mer der.
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 28/06/2006 :  18:47:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okay, Kristin da tok jeg feil. Jeg tror jammen du har sagt det til meg før også, he he.

Vet du hvor mye fullblod det "må" være for at det er en appendix? Er det 50%?
Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  20:23:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, ja jeg tror nok det ;)
Det er kun innen Quarter det heter Appendix. Og det er når en av foreldrene er fullblods.
Hadde en liten diskusjon igår faktisk, om hvor langt ut fullblodsen må være i pedigreen til en appendix Q før den blir vanlig Quarter, men vi ble ikke helt enige om det.

Det finnes ikke noe som heter appendix Paint, det er KUN regular og BS. En Paint med f.eks. fullblods mor blir REGULAR.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.7 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.